Jump to content
Annons

Är informationen korrekt?


musikfantast

Recommended Posts

Annons

Nej, det är inte korrekt.

En skala måste inte ha 7 toner. En pentatonisk skala har t ex 5 toner.

Prim, sekund, ters, kvart, kvint, sext och septima är inte namn på toner i en skala. Det är namn på intervall mellan två toner, vilka som helst.

Visst är det så att tonerna i en traditionell skala har dessa intervall, men det är inte namn på tonerna i skalan utan på intervall.

Att numrera tonerna på det sätt som görs är inte ortodoxt. Med "sjunde tonen" i en skala avses t ex septiman, inte tritoniusintervallet. Motsvarande gäller för de andra intervallnumreringarna, de är inte korrekta. Detta måste man ha koll på för att kunna förstå en ackordsangivelse som t ex "G7".

Det som anges i texten är halvtoner från en grundton, inte tonen i skalan.

Tritoniusintervallet är egentligen inte namn på intervallet, vilket egentligen heter nånting i stil med "överkliggande kvart" eller nåt sånt. Minns inte riktigt, det var ett tag sen jag läste det där. En del intervall betecknas som "stor och liten", t ex tersintervallen. Andra heter "överliggande", men jag minns inte om det var kvarten eller kvinten som kallas så.

På svenska heter det inte "B" och "Bess". Det heter "H" och "B". "Bess" är engelska, vilket gör att om man i ett svenskt kontext skriver "B" så är det ett "sänkt H" som avses, inte ett "H". Som gjort för missförstånd om man inte har koll på språken.

Sen orkade jag inte läsa mer. Det är rätt så taffligt skrivet, om än ett ambitiöst försök att sammanfatta området.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej,när jag läste tex detta så lät det fel.

"

Om vi skall spela en C-dur skala så måste vi använda oss av tonen C (grundton).

Därefter har vi sex toner kvar att välja och elva toner att välja mellan (Dess, D, Ess, E, F, Gess, G, Ass, A, Bess och B)."

Det finns väl bara tolv toner i västerländsk musik?

Är inte superinsatt men även jag ser att en del information verkar vara felaktig.Blir dock förvånad då Studiefrämjandet hänvisar till sidan. Tips på andra sidor som tar upp samma frågor?

Link to comment
Dela på andra sajter

På svenska heter det inte "B" och "Bess". Det heter "H" och "B". "Bess" är engelska, vilket gör att om man i ett svenskt kontext skriver "B" så är det ett "sänkt H" som avses, inte ett "H". Som gjort för missförstånd om man inte har koll på språken.

Jag tror att du vet egentligen att bess heter b-flat på engelska.

Och det finns nog många musiker förutom mig som vägrar säga "h och b" och istället säger b och bess. (Att säga "h" och bess kan möjligtvis vara acceptabelt för att undvika missförstånd.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du vet egentligen att bess heter b-flat på engelska.

Och det finns nog många musiker förutom mig som vägrar säga "h och b" och istället säger b och bess. (Att säga "h" och bess kan möjligtvis vara acceptabelt för att undvika missförstånd.)

Ok, b-flat. Jag är inte 100 på alla engelska benämningar. Men det är på engelska.

På svenska heter det fortfarande H och B. Att det finns en del som hellre använder engelska namn trots svensk kontext förändrar inte den saken. Dock öppnar det för missförstånd. Om nån skulle säga "-Vi kör den i B", så skulle jag naturligtvis köra den i B och inte i H.

(Ett sänkt B, heter inte det Bess? Har nåt sånt i bakhuvudet från skoltiden ...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om nån skulle säga "-Vi kör den i B", så skulle jag naturligtvis köra den i B och inte i H.

Hmm....jag är inte så jättehemma på sådana här saker, men menar du att B då är precis före H? (Detta skulle i mitt fall bli "Bess".) Om inte, då blir ju B & H samma sak?

B säger man nog på engelska.

Jag säger:

C

Ciss

D

Diss/Ess (inte helt konsekvent där)

E

F

Fiss

G

Giss

A

Bess

H

Edit: Förtydligande

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska jag läsa så mycket som du hänvisade till wikipedia vill jag ha en pålitligare källa eftersom vem somhelst kan ändra informationen där?

Är det bättre om jag köper någon bok om musikteori.Har ni tips på någon ni tycker är bra`?

Främst gitarrteori då

Redigerat av musikfantast
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...