Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har fler frågor mitt i min export/bounce-session. I Cubase kan man välja att exportera i 32 bit (float). Vad vinner man på det? Vad är negativt (förutom filstorleken) Är det ngn som arbetar med det bitdjupet?

Annons
Postat (redigerat)

Exporterar du i 32-bit så behåller du garanterat ALLT, helt opåverkat. Exporterar du till lägre bitdjup så måste det reduceras med dither.

Dither gör dock väldigt liten skillnad (om någon alls - därom tvista di lärde... 😉), så det är ingen katastrof om du väljer "fel", utan det blir väldigt bra ändå.

Redigerat av Claes
Postat

Skillnaden mellan 32 bitar flytande och 24 bitar är försumbar om du inte exporterar vid extremt svaga signaler.

Om du senare ska trunkera till 16 bitar behöver du inte applicera dither vid export.

Postat

Ok, med andra ord rör det sig om ej hörbara skillnader, gissar jag. Men kan det bli något problem vid import i annat program senare? Några daw som inte kan hantera 32 bit t ex?

Postat

Ok, med andra ord rör det sig om ej hörbara skillnader, gissar jag. Men kan det bli något problem vid import i annat program senare? Några daw som inte kan hantera 32 bit t ex?

Ja, vissa program behöver av någon underlig anledning konvertera 32-bitars filer vid import. Apples Waveburner t ex.

Återigen, ska det du exporterar trunkeras till lägre bitdjup än 32 bitar vid ett senare skede är det bara vid extremt svaga signaler du kommer uppleva skillnad.

Så för enkelhetens och kompabilitetens skull, exportera i 24 bitar. Vid rimliga nivåer. 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.