theunknown Postat 13 februari 2012 Postat 13 februari 2012 Hej! Jag har precis fĂ„tt jobb som ljudtekniker pĂ„ ett "fritidsresors Blue Village Hotell" i Alanya. DĂ€r har de en förestĂ€llning 5 dagar i veckan med lite olika artister osv. Jag kommer sköta ljudet och ljuset samt vara ensam ansvarig för att scenutrustningen fungerar etc. Ă ker ner 24 april och jobbar sedan till 24 oktober dĂ€r nere. TĂ€nkte bara höra ifall de Ă€r nĂ„gon hĂ€r pĂ„ forumet som gjort nĂ„got liknanade jobb eller kĂ€nner nĂ„gon som har? IsĂ„fall ifall de nĂ„gon erfarenhet och tips och tricks att dela med sig av? Eller bara ifall nĂ„gon varit i Alanya och har tips pĂ„ vad man ska göra och inte göra dĂ€r nere? đ Mvh /Micke
Florian le Sage Postat 13 februari 2012 Postat 13 februari 2012 Se upp för droger och Turkiska bögar i grÀnderna eller pÄ hamamhusen, sup inte för mycket heller sÄ ska nog allt gÄ bra! 1
mixopenta Postat 13 februari 2012 Postat 13 februari 2012 Grattis! Ta med kalla klĂ€der, Ă€t inte fĂ€rska grönsaker, lĂ€r dig "turkengelska" đ Var i Side pĂ„ sem i höstas, hett hela tiden, gjorde misstaget att Ă€ta fĂ€rska grönsaker, vilket jag fick spendera 4 dar pĂ„ sjukan för nĂ€r jag kom hem...SĂ„g ett par sĂ„dana dĂ€r förestĂ€llningar med nĂ„n konferencier som sa nĂ„t det enda man begrep var; "C'mon' "Are u ready", "here we go". "we have a great show for you tonight". Sen var det nĂ„t dĂ€remellan det förmodligen inte var menat att man skulle uppfatta... đ Lite avis faktiskt, det blir nog tufft, men ocksĂ„ gött! đ /Ulf
theunknown Postat 13 februari 2012 TrĂ„dstartare Postat 13 februari 2012 Haha okej, jag ska se upp för fĂ€rska grönsaker och bögar i grĂ€nderna. Det Ă€r uppfattat. Och ja, jag ska helt klart försöka ta de sĂ„ lugnt som möjligt me spriten. De Ă€r rĂ€tt skönt att jag ska jobba pĂ„ ett blue village hotel som Ă€r lite mer familjĂ€rt inriktigt och inte mitt i den vĂ€rsta smeten/festen ialla fall. Tror fan vĂ€rmen kommer bli mitt största fiende. Halvfinne som jag Ă€r sĂ„ har jag fan de svĂ„rt en vanlig svensk sommardag nĂ€r de Ă€r typ 25 grader... Tur att vi har AC pĂ„ rummen.. đ
theunknown Postat 15 februari 2012 TrÄdstartare Postat 15 februari 2012 Ingen annan som kÀnner nÄgon som gjort liknande jobb?
kakelugn Postat 15 februari 2012 Postat 15 februari 2012 du har fÄtt ett privat meddelande!!!! tror jag !?
KillwithSkill Postat 15 februari 2012 Postat 15 februari 2012 (redigerat) Jag har jobbat pĂ„ Mallorca 2 sĂ€songer som ljudtekniker för snart 20 Ă„rsen. Men det var pĂ„ den tiden det var ett riktiga band. Vet inte hur det Ă€r för dig? Var ansvarig för Vingresors (nu mer Ving) alla hotells ljudanlĂ€ggningar pĂ„ Mallis. Det mesta var ju skit förutom dĂ€r jag var stationerad i Palma Nova/Magaluf. DĂ€r körde vi med Meyer-PA för nĂ„n mille. Och ljus var det bara nĂ„gra inhemska parkannor en 40 stycken i taket. Se till att du fĂ„r med dig egna verktyg som du kan lĂ„sa in. Lödkolv lödtenn mĂ€tinstrument och voltmĂ€tare mm. TĂ€nk pĂ„ att mkt rostar som fan dĂ€r nere. SĂ„ lĂ€mna egna prylar/effekter och liknande hemma om du rĂ€dd om dom. SĂ„ tĂ€nk pĂ„ det, att stĂ€ng aldrig av slutsteg eller mixer osv dĂ€r pĂ„ plats. LĂ„t det stĂ„ pĂ„ jĂ€mt. Dra bara ner volymen pĂ„ grejerna. Sen Ă€r det bara att tuta Ă„ köra. Ljudbiten rullar av sig sjĂ€lvt sĂ„ fort rutinerna kommer pĂ„ plats! Ska du supa sĂ„ gör det efter jobb, eller nĂ€r det börjar lida mot sitt slut för kvĂ€llen. Jag hade ju band som fullkomligt tankade i sig öl Ă„ sprit! Plus att dĂ€r och dĂ„ var det inget rökförbud. Med en cigg i kĂ€ften. Visst ibland sĂ„ sket i det och drog nĂ„gra pilsner. Men det blev bara jobbigt. Man orkade inte lyssna pĂ„ ljudet. Och det Ă€r ju det man Ă€r dĂ€r för, sköta ljudet?! HĂ„ll gĂ€ster pĂ„ anstĂ„nd. Ăven om dom Ă€r trevliga sĂ„ beblanda dig inte med dom allt för mkt. Du kĂ€nner dom inte för fem öre och dom Ă€r inte hemma. Skaffa dig polare pĂ„ plats och umgĂ„s med dom och festa & ha kul, alla gĂ„nger sĂ„ blir du ju polare med alla showartister. Jag hade vĂ€rldens glidarjobb. TjĂ€nade bĂ€ttre Ă€n chefen och jobbade minst av alla. SĂ„ se till att hitta pĂ„ nĂ„got om dagarna. Visst playan Ă€r ju gött som fan. Men tror mig man tröttnar pĂ„ den med. Vi hade turen att fĂ„ hyra mopeder billigt under sĂ€songen. Fixa en sĂ„n och Ă„k ut. Och lĂ€ngre strĂ€ckor sĂ„ hyr nĂ„n skitbil. Vad det gĂ€ller vĂ€rmen sĂ„ kommer du att vĂ€nja dig, tro mig. Andra sĂ€songen hade vi vĂ€rmerekord. 55° inne i Palma. PĂ„ nĂ€tterna sĂ„ var det 35° i tre veckor. Det bekom mig inte. Hade en vanlig flĂ€kt i rummet. AC fanns bara pĂ„ jobbet. SĂ„ Ă€ven om du har AC sĂ„ kör utan nĂ€r du vĂ€l vant dig! Och framför allt. Ha kul! Redigerat 15 februari 2012 av KillwithSkill
theunknown Postat 15 februari 2012 TrĂ„dstartare Postat 15 februari 2012 Tackar för de seriösa och utförliga svaret! Kul att lĂ€sa. Bara en frĂ„ga: Varför ALDRIG stĂ€nga av slutsteg eller mixer? Som jag fattar de kommer de nog inte va nĂ„ liveband, utan mer artister med backtracks. Dock skulle just de stĂ€llet jag skulle till ha den största ljus-riggen, sĂ„ de kan ju bli intressant. (Ăr inte sÄÄ erfaren vad gĂ€ller ljustekniker) Men ja de ska bli riktigt kul. Och förhoppningvis nĂ„got man kommer ihĂ„g och kommer ha nytta av resten av livet sen đ Micke
KillwithSkill Postat 15 februari 2012 Postat 15 februari 2012 Bara en frÄga: Varför ALDRIG stÀnga av slutsteg eller mixer? DÀrför att om du stÀnger av grejerna sÄ svalnar dom och kondens KAN bildas. Men vad som Àr helt hundra Àr att luftfuktigheten tar sig in i grejerna. Och den Àr mkt högre dÀr nere Àn hÀr. Dessutom sÄ Àr det vÀldigt salt luft. Fukt, salt & elektronik, do not mix! Jag har Àven flÀngt runt pÄ andra stÀllen. Bla Gambia dÀr det Àr Ànnu vÀrre. DÀr hade vi ett rum i mer eller mindre "vakuum". Helt utan ventilation, som ett stort kylskÄp/rum. DÀr inne stod slutstegen med en AC och en flÀkt för att hÄlla fukten borta plus att kyla ner stegen.
theunknown Postat 15 februari 2012 TrÄdstartare Postat 15 februari 2012 DÀrför att om du stÀnger av grejerna sÄ svalnar dom och kondens KAN bildas. Men vad som Àr helt hundra Àr att luftfuktigheten tar sig in i grejerna. Och den Àr mkt högre dÀr nere Àn hÀr. Dessutom sÄ Àr det vÀldigt salt luft. Fukt, salt & elektronik, do not mix! Aah, I see. Tackar för alla goda rÄd.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.