Jump to content
Annons

Problem med mitt ljudkort, behöver hjälp!


EuroDaemoN

Recommended Posts

Hej!

Jag köpte nyligen ett externt Tascam us-144 för att börja leka lite med ljudproduktion hemma. Nu har jag installerat allt men jag upptäckte att när jag använder ljudkortet direkt som uppspelning från datorn så får jag sprakande ljud eller t.om att ljudkortet lägger av (blir som en lite puff och sen blir högtalarna knäpptysta). När man sedan drar igång låten igen så fungerar det ett litet tag för att sedan lägga ner igen.

Det som för tillfället är inkopplat till ljudkortet är: en elgitarr, ett par hörlurar samt en mick med fantommatning, ljudet går sedan även från ljudkortet till förstärkaren med RCA-kabel.

Det känns som att ljudkortet är överarbetat och när jag t.ex spelar lite tyngre musik har det lättare att säga ifrån (stängas av) direkt. Kan det vara så att det är för mycket prylar inkopplade samtidigt, eller borde inte kortet klara detta, eller skulle det kunna vara nån inställning jag glömt? Jag har även valt att köra det externa ljudkortet som standard för både upp- och inspelning från datorn.

Vad tror ni?

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Har varit med om liknande resultat om än värre. Det är nog inte ljudkortet du ska beskylla för detta utan mer datorns prestanda. Jag antar att du har installerat kortet med det installationsprogram som medföljde. Så då har du säkert de senaste drivrutinerna.

Kolla igenom vad du har prestanda på din dator och jämnför med vad tillverkaren av din DAW rekommenderar. Du kan även testa att söka på trådar här på forumet om likande problem för att bättre förstå vad som händer och vad du kan förvänta dig.

Hoppas du kommer närmare en lösning. Jag löste problemet med att köpa en dualcore dator. Så nu har jag inga prestande problem längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...