Jump to content
Annons

slarvat bort windowsinloggning...hehe


Vallhagen

Recommended Posts

Tjena. Jag orkar inte gråta så jag garvar i stället...

Jag är på väg till äldre (ej vid namn nämnd...) släkting, som lyckats fucka upp inloggningen/password till windows 7. Ja, till själva datorn alltså. Fan vet hur det gått till, men jag har blivit ombedd att åka dit och titta på det.

Hur löser man det? Hur går man liksom in som administrator "bakom" användarID och pillar det rätt? Behöver man installationsskivor?

Snabbtips, gärna steg-för-steg-tänk, mottages tacksamt.

LINUS är du här?? hehe...

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kulturell Figur (oregistrerad)

Du kan prova att starta datorn i felsäkert läge och chansa på att admin-inloggningen saknar lösenord. Annars är det nog ominstallation som gäller.

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, det där ser vettigt ut.

Nu blev det ju fel förstås, jag slängde ut frågan här, och försvann "dit" innan jag hunnit läsa svaren. Väl där, med en ickefungerande dator utan recoverydisc, och mäjlighet att läsa denna tråd endast från min telefon, så gick det ju liksom inte att (bränna ut en CD och...) fixa ikväll. Jaja... bättre lycka nästa besök.

***

Vårbergs loppis? Hurdå liksom och varför 🤪 ?

***

Tack för svaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Råkade ut för samma sak på W7 för nån månad sedan (runt årsskiftet) då jag inte hade nåt lösenord alls på PCn. Det är en av W7 senaste uppdateringar som skedde nån gång kring årskiftet som ställer till detta. Helt plötsligt skulle man logga in trots att jag inte hade skapat ett konto eller lösenord!!!

Vad du kan göra för att slippa hela ominstallationen av datorn är att göra en "ominstallation" men istället för att välja att ominstallera allt så backar du stegvist i tid till tidpunkten precis innan den senaste W7 uppdateringen gjordes. Sen kommer du in i datorn igen utan lösenord.

Men se till att genast skapa ett konto med nytt lösenord, för W7 kommer vilja updatera sig igen.

När du har ett riktigt lösenord slipper W7 hitta på ett åt dig som du annars inte kan lista ut och hamnar i samma problem.

Försök backa upp det som gjorts under 2012 på en extern disk, annars går det förmodligen förlorat.

Efter den nya W7 uppdateringen måste man i fortsättningen logga in med sitt lösenord.

Hoppas detta löser ditt problem. Det gjorde det för mig.

Redigerat av Radiobrutta
Link to comment
Dela på andra sajter

Råkade ut för samma sak på W7 för nån månad sedan (runt årsskiftet) då jag inte hade nåt lösenord alls på PCn. Det är en av W7 senaste uppdateringar som skedde nån gång kring årskiftet som ställer till detta. Helt plötsligt skulle man logga in trots att jag inte hade skapat ett konto eller lösenord!!!

Vad du kan göra för att slippa hela ominstallationen av datorn är att göra en "ominstallation" men istället för att välja att ominstallera allt så backar du stegvist i tid till tidpunkten precis innan den senaste W7 uppdateringen gjordes. Sen kommer du in i datorn igen utan lösenord.

Men se till att genast skapa ett konto med nytt lösenord, för W7 kommer vilja updatera sig igen.

När du har ett riktigt lösenord slipper W7 hitta på ett åt dig som du annars inte kan lista ut och hamnar i samma problem.

Försök backa upp det som gjorts under 2012 på en extern disk, annars går det förmodligen förlorat.

Efter den nya W7 uppdateringen måste man i fortsättningen logga in med sitt lösenord.

Hoppas detta löser ditt problem. Det gjorde det för mig.

Detta låter ju helt bizarrt. Är det verkligen så? ... och varför har det inte hänt mig med min win7-dator?

****

Hmm... hur som helst. Jag verkar ha löst problemet.

Linus: Jag fattade INGET av ditt tips 🤪 ; tankade hem och tja... fattade inget.

Mossman: Jag följde instruktionen du länkade till, men det gav nollresultat. Förutom att det fanns en länk i tråden till en beskrivning av hur man fixar en "recoverydisk". Mha den så bootade jag datorn och körde en systemåterställning, som tydligen "tvättade bort" problemet med lösenordet.

Där satt fixen.

Tack för engagemanget folks:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...