Jump to content
Annons

Vilken preamp ska jag använda?


Bastarn

Recommended Posts

Hej!

Ska spela in lite analoga grejer här hemma, och ljudkortet jag har är ett Yamaha Audiogram 6. Skulle behöva lite information om hur preampar fungerar, och vad man bör investera i.

http://www.thomann.de/se/yamaha_audiogram_6.htm

1. Just nu kan jag bara spela in ett spår åt gången med fantommatning genom mitt ljudkort- kommer man kunna spela in fler om man har preamps med fantommatning? (Ljudkortet har två xlr-ingångar, men bara en med fantommatning tror jag)

2. Hur fungerar preampen tillsammans med ljudkortet?

3. Vad behöver man för kablar?

Enormt tacksam för svar 🙂

Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du funderat på varför du behöver en preamp? Är du inte nöjd med ljudkvalitén så gör du nog bättre i att kika på nya mikrofoner, din inspelningsteknik, lyssning, eller varför inte akustiken i ditt rum?

Preamps skaffar man först när man har riktigt bra koll på grunderna. Det är i alla fall min uppfattning.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du funderat på varför du behöver en preamp? Är du inte nöjd med ljudkvalitén så gör du nog bättre i att kika på nya mikrofoner, din inspelningsteknik, lyssning, eller varför inte akustiken i ditt rum?

Preamps skaffar man först när man har riktigt bra koll på grunderna. Det är i alla fall min uppfattning.

mvh Jon

Ja, jag har koll på grunderna. Det jag behöver är en starkare signal rent volymmässigt, för det blir alltid ganska lågt när jag spelar in känns det som.. är det inte där en preamp kommer in i bilden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte nödvändigtvis. Vad använder du för mikrofon? Har du ko

Ja, jag har koll på grunderna. Det jag behöver är en starkare signal rent volymmässigt, för det blir alltid ganska lågt när jag spelar in känns det som.. är det inte där en preamp kommer in i bilden?

Inte nödvändigtvis. Det ska inte vara några problem att få stark signal med ditt ljudkort. Vad använder du för mikrofon? Har du kollat alla insträllningar, både i dator och kortet?

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

I första hand är preampen till för att man ska kunna koppla in en mikrofon.

Jag laddade ner manualen till ljudkortet - och det står dessvärre ingenting där om hur mycket som är max gain.

När du spelar in, kan du då få peak-LED:en att blinka till ibland eller är det omöjligt även om du skruvar upp gain på max...?

Dynamiska mikrofoner har svagare output än kondensatormikrofoner, så med dynamiska, behöver man ha möjlighet till mer gain...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade vidare lite mer - och det går bara att spela in max 2 separata spår samtidigt, så om man vill spela in fler saker samtidigt, så måste man mixa ihop dem och spela in mixen istället.

För att få fantommatning på mikrofoningången som saknar det, så finns det externa fantommatningsburkar som inte kostar särskilt mycket - så går det i alla fall att spela in två mickar på separata spår om man vill det.

Ett alternativ kan också vara att skaffa en rörmick, eftersom sådana har en separat nätdel och därför inte behöver ha fantommatningen från ljudkortet. Dynamiska mickar behöver inte heller fantommatning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, peak-LED på ljudkortet blir röd när man drar på mycket på gainen. Det lät intressant med att köpa extern fantommatning till den ena kanalen, men jag har aldrig hört talas om att det finns.. Bör det finnas i en vanlig musikaffär?

Tack för alla svar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, peak-LED på ljudkortet blir röd när man drar på mycket på gainen. Det lät intressant med att köpa extern fantommatning till den ena kanalen, men jag har aldrig hört talas om att det finns.. Bör det finnas i en vanlig musikaffär?

Tack för alla svar 🙂

Får du upp nivån så att peak-LED:en reagerar, så har du inget problem med nivån, utan då ska det räcka till och resten av eventuella nivå-problem handlar då mer om mixning än om inspelning.

Extern fantommatning bör nog de flesta kunna ordna fram, så det är bara att knalla in i närmaste musikaffär. Har de inte någon sådan, så hojta till... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...