Jump to content
Annons

Problem med Tascam 22-2 rullbandspelare


Joelbille

Recommended Posts

Hallå!

För en tid sedan kom jag över en Tascam 22-2 rullbandspelare, som verkar vara i fint skick. Den har stått oanvänd i ett antal år, och har inte haft några kända problem tidigare. Nu när jag efter en del funderande och bildtittande har lyckats trä bandet ordentligt har jag problemet att den inte rullar när man trycker på play. Drivhjulen sätter sig i "playläge", men inget snurrar. Spola fram och bak funkar kanon.

Kan i princip inget om sånna här maskiner, men vill gärna lära mig. Någon gammal räv här på forumet som vet vad det kan vara för fel?

/Joel

Edit: Ps: det finns ju en möjlighet att jag har trätt bandet fel, i så fall nere kring spolhuvudena, eller vad de kallas. De som läser av bandet... Nån som kan ge en detaljerad beskrivning av hur bandet ska gå där?

Redigerat av Joelbille
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kulturell Figur (oregistrerad)

Bandet måste dras rätt över spännrullar och kapstanaxlar och bandet måste sträckas så att spännrullarna lyfts.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bandet måste dras rätt över spännrullar och kapstanaxlar och bandet måste sträckas så att spännrullarna lyfts.

Ok, kan du förtydliga? Jag vet inte riktigt vilket som är rätt nämnligen. Visste jag det hade jag inte frågat 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är en studer ! Men principen är densamma på alla rullbandare.

Så här ska du mata bandet , dvs mellan kapstanaxeln och tryckrullen.

Kapstanaxeln och tryckrullen trycks mot varandra med bandet där i mellan

Men tryckrullen kan vara torr, och då måste den bytas, för det är tryckrullen och kapstanaxeln som ochså hjälper till att föra bandet framåt.

Glömde en sak ! Kolla eller känn så kapstan motorn snurrar ! Snurrar den inte då du har den i play och bandet är sträckt så kan motorn vara kass .

post-19442-0-73782400-1327711634_thumb.jpg

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Vilka Tryckrullar ?

Vilka tryckrullar pratade du om? Jag syftar på dom som sitter längst ut åt sidorna. Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka tryckrullar pratade du om? Jag syftar på dom som sitter längst ut åt sidorna.

Dom är till bandstyrningen ,och bandspänning

Hittade lite om en gammal bandare, vilket nu mera är svårt då det mer och mer försvinner till historia.

Bandare kommer bara att finnas på vykort i framtiden . 🙂

http://www.euphonia-...x.php/t939.html

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Dom är till bandstyrningen .

Hittade lite om en gammal bandare, vilket nu mera är svårt då det mer och mer försvinner till historia.

Bandare kommer bara att finnas på vykort i framtiden . 🙂

http://www.euphonia-...x.php/t939.html

Snarare bandsträckningen. 🙂

Jag hade en gång i tiden en Sony 1/4" bandare som jag sålde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! Ska försöka fixa en bild, har inte tillgång till nån kamera just nu. Jag är ganska säker på att jag har trätt bandet rätt, har kollat på bilder på samma maskin. Men det jag inte kan se på bilder är hur bandet går under själva huvudena. Just nu går bandet under ett par valsar, så att det hela tiden är ett par millimeter från huvudena. Alternativet är ju att pilla in bandet innanför valsarna, så de har kontakt med huvudena.

Det känns som att det är någonstans där nere som felet ligger... Läste någonstans att "The head cover plate can be removed. There is no reason to do this, but students often do, hoping it will make the tape easier to mark for splicing. If the machine is threaded with the plate off, it is very easy to get the tape behind the tape lifters, and the tape will not move when the play button is pushed." Kan det vara det här jag har gjort? Mycket riktigt så provade jag att plocka av den där. Är osäker på vilka "tape lifters" han menar.

När jag trycker på play så snurrar kapstanpinnen inte, men hade det inte vart märkligt om motorn hade pajat medan maskinen stått oanvänd?

Redigerat av Joelbille
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag trycker på play så snurrar kapstanpinnen inte, men hade det inte vart märkligt om motorn hade pajat medan maskinen stått oanvänd?

Både ja och nej! Det kan vara en remm som driver kapstanaxeln ochså ,om där är en sådan på denna model.

Jag ska se om jag hittar något om detta .

Låter det något när du trycker på play och snurrar spolarna ?

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ser situationen ut som följer: Om jag stänger av maskinen i någon minut och sätter på den igen snurrar kapstanen så fort maskinen går igång, oftast. Ibland startar den inte alls. Man kan höra ett slirande ljud när maskinen drar igång, men inget rör på sig.

Öppnade där bak, men hittade inget som uppenbart såg ut som en säkring. Har visserligen inte riktigt koll på min elektroniklära så det är mycket möjligt att jag missade den.

Några idéer?

/Joel

Redigerat av Joelbille
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Joelbille!

Jag har servat ett antal rullbanader. Skicka över par bilder så kan jag försöka hjälpa dig med din maskin. Så här långt har jag inte förstått riktigt hur maskinen ser ut och vilken typ av kapstan motor/drivning den har.

Kontakta mig. så kan du få min email adress om du vill för mera direkt kommunikation.

MVH

Mirrza

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Joelbille!

Jag har servat ett antal rullbanader. Skicka över par bilder så kan jag försöka hjälpa dig med din maskin. Så här långt har jag inte förstått riktigt hur maskinen ser ut och vilken typ av kapstan motor/drivning den har.

Kontakta mig. så kan du få min email adress om du vill för mera direkt kommunikation.

MVH

Mirrza

Rullbanader! 😛 Mysigt ord. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Joelbille!

Jag har servat ett antal rullbanader. Skicka över par bilder så kan jag försöka hjälpa dig med din maskin. Så här långt har jag inte förstått riktigt hur maskinen ser ut och vilken typ av kapstan motor/drivning den har.

Kontakta mig. så kan du få min email adress om du vill för mera direkt kommunikation.

MVH

Mirrza

Tack! Idag kommer min flickvänns far, som jag fick maskinen av, för att se om han kan få liv i den. Om det inte löser sig så hör jag av mig till dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Hade min flickväns far som jag fått rullbanadern av, och vi konstaterade dels att bandet satt rätt, och efter lite skruvande att drivbandet mellan motorn och kapstanen var rejäjt uttänjt, och inte var spänt nog till att driva.

Så, vart hittar man ett sånt nu för tiden, någon som vet?

/Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...