Jump to content
Annons

Tips på midikeyboard utan USB


FilipL

Recommended Posts

Hej

Jag håller på att mixtra lite med en hemmastudio och funderar på att köpa en MIDIkeyboard för omkring 1000-lappen. Jag har ett Focusrite Sapphire 6 USB ljudkort. När jag kollar på MIDIkeyboards är de flesta USB-drivna. Jag skulle helst vilja koppla Keyboarden in i ljudkortet via MIDI kabel och slippa ytterligare USB sladdar (jag förstår ju att keyboarden behöver en annan strömförsörjning då)

Är det ens möjligt att göra så och är det i så fall någon som har några tips på en passande MIDIkeyboard.

MVH Filip.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Retromannen (oregistrerad)

Novation ligger i framkant när det gäller midi klaviatur..finns dessvärre inte mycket konkurrens..

för 1000 pix finns ingen novation....

Link to comment
Dela på andra sajter

är inte direkt insatt i den prisklassen..sorry... men är ju bara gå in på thoaman i midi klaviatur kategorin och sortera efter pris... listan på midi klaviatur under 1000 kr bör vara tämligen kort..

nejdå, det är listan över 1000,- som är kort

Ni måste ju kollat helt olika kategorier.

I min värld är det listan på klaviaturer för under 1000 som är kort. Sällan man ser nåt under det tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar.

Funkar med de flesta keyboardes. kolla att det finns midiutgång, sen får du troligen köpa en eliminator löst. Varför vill du inte använda usb ?

Visst skulle jag kunna köra USB men jag har redan så mycket USB grejer i datorn (ljudkort, hårdisk, mus ovs.) så det vore skönt att slippa helt enkelt.

Ursäkta min okunnighet, men vad är en eliminator, och vad har den för funktion?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta min okunnighet, men vad är en eliminator, och vad har den för funktion?

Jag tror det bara är vi något äldre som använder ordet (batteri)eliminator. 🙂

En pryl man investerade i för att så småningom hamna på plus i kostnad för batterier till kassettbandspelaren eller transistorradion. Och för att slippa kalleankaeffekten på inspelningarna från t.ex. 10-i-topp/poporama som uppstod om batterierna började ta slut mitt i en låt. Sorry för off-topic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det bara är vi något äldre som använder ordet (batteri)eliminator. 🙂

En pryl man investerade i för att så småningom hamna på plus i kostnad för batterier till kassettbandspelaren eller transistorradion. Och för att slippa kalleankaeffekten på inspelningarna från t.ex. 10-i-topp/poporama som uppstod om batterierna började ta slut mitt i en låt. Sorry för off-topic.

stämmer! ligger på 47 bast

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...