Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjolahopp!

Jag Àr pÄ jakt efter musikfilmer, alltsÄ vanliga filmer om musiker, producenter whatever! Musik ska spela en central roll i filmen, det Àr mest det jag Àr ute efter.

IgĂ„r sĂ„g jag filmen Once, den handlar om en IrlĂ€ndsk gatumusiker som finner en vĂ€n i en Tjeckisk invandrare. Tillsammans skriver de musik och spelar in en skiva. Riktigt bra film som verkligen gör en taggad pĂ„, ja, livet som musiker 🙂

NÄgon som har tips pÄ andra musikfilmer. Musikaler fungerar, men isf ska det vara musikaler baserade pÄ musiker, om ni förstÄr vad jag menar?

NÄgra (dÄliga) exempel Àr typ school of rock, pick of destiny och Across The Universe. De tvÄ första Àr vÀl lite dÄliga men det Àr iaf ett exempel. GÀrna dramafilmer, komedier brukar inte lyckas med att beröra pÄ rÀtt sÀtt!

So, any ideas?

Puffran

Annons
Postat

En favorit Àr "The Commitments" om det fiktiva irlÀndska soulbandet med samma namn.

Gillar ocksÄ "The boat that rocked" som handlar om en piratradiostation i slutet av 60-talet. Mycket bra musik i den.

En klassiker Àr ju annars "Blues Brothers", den funkar alltid.

Postat

Walk the line ,som handlar om johnny cash musik och liv.

Kanske bÀsta musikfilmen.

Eller sÄ Àr det Blues Brothers, om den rÀknas som musikfilm. Hur som helst bÀsta filmen totalt sett nÄgonsin. Enda filmen jag sett över 50 ggr.

Ebba the Movie?

Postat (redigerat)

It Might Get Loud

Jimmy Page, the Edge och Jack White sÀtter sig ner nÄgonstans ute i ingenstans och diskuterar, jammar, visar prylar, guror och garvar.

Shut Up & Sing

SjÀlva dokumentÀren tar sitt avstamp i och med Natalie Maines anti-Bush-uttalande under en konsert 2003.

SÄ nÀra fÄr ingen gÄ - ett Är med Kent

Per Sinding-Larsen och Mathias Engstrand följer Kent i repan, under turné samt bakom scen.

VĂ€nligen,

CHAE

Edith: lade till ett par till

Redigerat av CHAE
Postat

"Crossroads"! Legendarisk...

+1 pÄ den.

Och dĂ„ snackar vi inte Britney Spears (som mĂ„nga ungdomar idag tror nĂ€r man nĂ€mner filmen Crossroads). 😛

Postat (redigerat)

Hela serien "CBS Classic Albums". Rena dokumentÀrer om bl.a. Judas Priest, Black Sabbath och Iron Maiden och inspelningar kring nÄgot av deras album. Klart sevÀrda.

Edit: Och naturligtvis "The Story Of Anvil". Möjligen den allra bÀsta dokumentÀr som gjorts. Trots att den Àr haussad som fan.

Redigerat av Vallhagen

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.