Jump to content
Annons

Maskering av falsksång?


Halkbi

Recommended Posts

Har på senare tid blivit mer och mer varse om hur dåligt jag intonerar vid inspelning av sång. Tycks vara så att jag alltid startar lite för högt när jag går mellan olika intervaller. Men har upplevt att den råa sånginspelningen låter betydligt mycket falskare än om man applicerar EQ, kompression och reverb på sången (även om slutresultatet fortfarande lämnar en del att önska; skit in = skit ut). Någon som har en förklaring till detta?

Vidare så återkom jag till Monster Magnets senaste skiva "Mastermind" när jag var ute och promenerade häromdagen, en skiva som jag lyssnade på ordentligt när den kom och långt därefter. Men efter att ha lyssnat på den nu efter att ha kommit till ett högre medvetande vad gäller mina egna sånginsatser - låter inte sången lite falsk? En kvartston fel här och där? Det som förvånar mig är hur bra sången ändå tycks smälta in i resten av musiken, inte som på mina egna inspelningar.

Är det något sångtrick som Dave Wyndorf behärskar som inte jag begriper mig på eller finns det mixningstrick för att maskera falsk tonhöjd utan att använda tonkorrigering? Svar uppskattas då hela sånginspelningsgrejen är något som gör mig nervös bara jag tänker på det; det blir tamigfan aldrig bra i studion trots att åtskilliga liveinspelningar av vårt band vittnar om att sången då blir precis som jag vill.

Här är ett axplock från skivan, är det bara jag som tycker att sången ligger väldigt fel emellanåt? Dock som sagt utan att störa resten av musiken.

http://www.youtube.com/watch?v=37pq8zH5XRs

(En eloge till producenten Matt Hyde som lyckats med konststycket att få levande trummor att låta som EZDrummer.)

/Halkbi

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker väl inte att sången var så falsk i de 2 exemplena. Mer en fråga om sångstil. 😉

Chorus brukar ju annars kunna vara en effekt man kan använda sig.

Det är stor skillnad mellan att sjunga live och i studio. Det kräver träning och vana.

Det kanske är lättare för andra (läs mer duktigt) folk att svara på mixning av sången om du lade ut ett exempel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker väl inte att sången var så falsk i de 2 exemplena. Mer en fråga om sångstil. 😉

Chorus brukar ju annars kunna vara en effekt man kan använda sig.

Det är stor skillnad mellan att sjunga live och i studio. Det kräver träning och vana.

Det kanske är lättare för andra (läs mer duktigt) folk att svara på mixning av sången om du lade ut ett exempel?

Det jag reagerar på är att om jag skulle ha liknande falsksång i en egen inspelning så skulle jag aldrig släppa igenom det, desto mindre lyckas få det att låta bra i ett musikaliskt sammanhang. Då känns det ju sådär att sitta med Pitch & Warp i Cubase för ett syntetiskt onaturligt resultat när andra kan släppa igenom det och det funkar utan problem. Men antagligen är det som du säger en träningssak.

Har tyvärr inga tydliga exempel på hur det låter, men har som sagt upplevt många gånger hur även de enklaste mixverktygen gjort sångtagningarna mer förlåtande på tonhöjdspunkten.

Slutligen får jag för mig att såninsatserna live blir bra i och med att jag då alltid har öronproppar. Då här jag ju min sång genom dem och har antagligen lärt mig intonera på den vägen, då det är det enda "seriösa" sammanhanget jag sjungit i; rep och scen med öronproppar och rockband i ryggen. Finns det någon plugg som fixar det i lurar? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Celemony Melodyne är det bästa verktyget för ohörbar pitchkorrigering. Det används i väldigt många studios, även om artisterna knappast erkänner att det används... 😉

En lite oväntad effekt, som en av mina kunder berättade att han upptäckte, är att när han kunde se grafiskt i Melodyne var och på vilket sätt han missade intoneringen, så lärde han sig bli säkrare efter hand - och kunde till slut klara sig utan att korrigera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...