Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har alltid undrat följande dilemma: Jag spelar en midi slinga, i nÄgot Pad ljud t ex, sÄ hÀnder följande. Det brukar ocksÄ hÀnda nÀr jag har tvÄ kanaler(olika slingor) samtidigt oftast, eller kanske rÀttare sagt mestadels. Senaste gÄngen hÀnde det pÄ grund utav ett dual filter jag la till.

Grejen Àr den att nÀr jag lyssnar i mina studio lurar i mixen, som Àr bÀttre min mp3spelare med sina smÄ örsnÀckor, sÄ lÄter det bra-missljuden som "plingar" lÄter inte sÄ framhÀvt, MEN sedan nÀr jag lyssnar pÄ klippet i min mp3spelare med öronsnÀckor(som pÄ ett sÀtt framhÀver mer diskant Àn mina studiohörlurar) sÄ mÀrker jag dessa smÄ "plingljud" mer framfört i vissa delar-inte hela slingan. Vad kan detta bero pÄ, och hur att motverka detta? D v s jag undrar först och frÀmst som gör dessa "missljud" av midisynthljudet, sÄ man kan ha det i tanke med hur det lÄter i "sÀmre smÄ öronsnÀckor" t ex....?

Redigerat av crys
Annons
Postat

Det hÀnger förstÄs pÄ din lyssning. Om du har bra lyssning dÀr alla detaljer kommer fram ordentligt, sÄ fungerar mixen i princip överallt - men om du har sÀmre lyssning sÄ kommer det att fungera bra pÄ vissa stÀllen, men helkasst pÄ andra.

Det Àr dÀrför mÄnga med lite sÀmre lyssning mÄste lyssna dels i sina monitorer, i stereoanlÀggningen, bergsprÀngare, bilstereo etc, för att ha en chans att hitta nÄgon sorts kompromiss som fungerar ok pÄ de olika stÀllena. Man fÄr helt enkelt försöka lÀra sig med tiden hur det ska lÄta i sin lyssning för att det ska bli ok i andra anlÀggningar...

Alternativet för att det ska gÄ snabbare, enklare och smidigare att fÄ till mixarna, Àr att skaffa bÀttre lyssning.

Postat

Ok. Men min frÄga handlar mest om dessa "swing" ljud (i synthen) eller vad man ska kalla dem. Typ som om en liknande flanger effekt sattes pÄ ljudet. Kanske inte ska kalla dem oljud eller missljud, eftersom det Àr nÄgonting egenskapligt för just det ljudet. Men ett ljud som sagt som kom fram nÀr jag anvÀnde ett dual filter och vred och hade mig lite, vilket resulterade i bildning av dessa ljud.

Postat

LÀgg upp ett ljudklipp, det Àr oerhört svÄrt att veta exakt vad du menar.

ad Àr det för synt du anvÀnder? Vilket inspelningsprogram?

Postat

Ja det vore ocksĂ„ nĂ„got, men jag Ă€r inte sĂ€ker pĂ„ om jag vill lĂ€gga upp nĂ„got hĂ€r. Sedan vet jag inte hur och vad det finns för möjligheter att ladda upp en snutt pĂ„. DĂ„ menar jag typ klipp som kan spelas upp direkt hĂ€r pĂ„ sidan och som kan raderas ocksĂ„ snarast...🙂

För övrigt anvÀnder jag Cubase(annars skulle jag inte posta hÀr) och Halion pÄ VST.

Postat

Ok. Men min frÄga handlar mest om dessa "swing" ljud (i synthen) eller vad man ska kalla dem. Typ som om en liknande flanger effekt sattes pÄ ljudet. Kanske inte ska kalla dem oljud eller missljud, eftersom det Àr nÄgonting egenskapligt för just det ljudet. Men ett ljud som sagt som kom fram nÀr jag anvÀnde ett dual filter och vred och hade mig lite, vilket resulterade i bildning av dessa ljud.

Som sagt sÄ Àr det vÀldigt svÄrt att veta vad du menar om man inte har nÄgot ljudexempel att lyssna pÄ, men jag kan gissa att det handlar om nÄgot resonansfilter, som fÄr lite för intensiv effekt vid vissa instÀllningar...

Eftersom det handlar om midi, sÄ Àr det i sÄ fall bara att gÄ in i editorn och redigera mididata pÄ de stÀllen dÀr det blir för mycket.

Postat

Det hÀnger förstÄs pÄ din lyssning. Om du har bra lyssning dÀr alla detaljer kommer fram ordentligt, sÄ fungerar mixen i princip överallt - men om du har sÀmre lyssning sÄ kommer det att fungera bra pÄ vissa stÀllen, men helkasst pÄ andra.

Det Àr dÀrför mÄnga med lite sÀmre lyssning mÄste lyssna dels i sina monitorer, i stereoanlÀggningen, bergsprÀngare, bilstereo etc, för att ha en chans att hitta nÄgon sorts kompromiss som fungerar ok pÄ de olika stÀllena. Man fÄr helt enkelt försöka lÀra sig med tiden hur det ska lÄta i sin lyssning för att det ska bli ok i andra anlÀggningar...

Alternativet för att det ska gÄ snabbare, enklare och smidigare att fÄ till mixarna, Àr att skaffa bÀttre lyssning.

För övrigt sÄ har jag personligen bara kollat och jÀmfört mellan lurar, andra datorhögtalare och mina öronsnÀckor. Skillnaden för mig Àr mest mellan lurarna/andra högtalare och öronsnÀckorna(jag har) och dessa öronsnÀckor avljuder ett "vasst" jobbigt ljud i diskanten dÄ sÄ att sÀga.

Postat

Uppdatering 😄. Samma sak med ljudet nĂ€r jag tog bort dual filtret, fast nu Ă€r det ljudet Ă€nnu tydligare, sĂ„ bĂ€st tycker jag personligen det va innan som jag hade det 😛. Prövade i solo ocksĂ„, och just det ljudet bara Ă€r sĂ„. För övrigt vet jag inte vad jag ska sĂ€ga om min sjĂ€lvkritisering.......Denna trĂ„den Ă€r inte sĂ„ nödvĂ€ndig att lĂ€sa lĂ€ngre 😄....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.