ink Postat 30 december 2011 Postat 30 december 2011 Hej! Jag registrerade mig precis här, så kanske ska inleda med ett hej. Hej! 😉 Jag har hållit på med musik i princip hela mitt liv. Tidigare lyssnade jag mycket på metal och hardcore (vilket jag gör fortfarande), och därför har det blivit naturligt för mig att spela instrument och skapa musik den vägen. På senare tid har jag dock börjat lyssna mer och mer på elektronisk, digital musik som man skapar, ja, i datorn helt enkelt. Närmare bestämt chillwave, elektronisk-baserad indie och så vidare (länkar några klipp nedan). Därför önskade jag mig, och fick, programmet FL studio i julklapp. Då jag är väldigt familjär med själva musiken så är det enda problemet att jag helt enkelt inte kan programmet. Grunderna har jag listat ut (lägga till spår, använda plugins, lägga till effekter osv), men när det kommer till vilka synthar, drumkits och effekter man kan använda är jag lost. Därför är min fråga: skulle någon som är lite insatt i just chillwave kunna peka på några basic plugins (några synthar och drumkits), som är gratis, som jag skulle kunna börja med för att få ett hyfsat ljud? För jag har ingen aning om ens vart jag ska leta. Tack på förhand! Här är exempel på vad jag gillar: - Black Light Dinner Party http://www.youtube.com/watch?v=fmEZiH9TKso - NIVA
Uozon Postat 30 december 2011 Postat 30 december 2011 Vilken synth eller VST som helst funkar till den nämnda genre du vill skapa musik i. Det handlar mest om att vet hur man skruva fram de mjuka, drömska eller atmosfäriska ljuden man vill ha. Men jag kan ju nämna några gratis alternativ som är värt att kika på. VST AM Freehand Tal-U-No 62 String Theory Lite samplingar och trumloopar Breakbeat Paradise TR-909 samples Även om det står Funky breakbeats på de loopar du laddar hem så hindrar det ju inte att man kan klippa om dem lite och använda dem i vilken genre som helst.
ink Postat 30 december 2011 Trådstartare Postat 30 december 2011 Tack så jättemycket!! Ska kolla dem när jag kommer hem. Som du säger handlar det nog mest om att få fram det atmosfäriska ljudet. Hur gör man då det? Handlar det om att slänga på t.ex. Reverb på kickdrummen/synthen/allt annat? I chillwave har jag märkt att folk brukar använda wobbles, som i dub, men på ett annat sätt. Tex efter ett slag av kickdrummen går "volymen" eller vad det nu är, ner så att musiken får sig en dipp just där. Har väldigt svårt att förklara vad jag menar, då jag inte kan några termer.. Eller heter det att man gör dippar i ett spårs intensitet (tror jag sett det i garageband) så att det känns som att volymen sänks för en kort stund? Hoppas du förstår!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.