goteson (oregistrerad) Postat 15 december 2011 Postat 15 december 2011 Hej. Jag har en seriös frÄga om Pro tools. Finns det nÄgon möjlighet att genom en matematisk funktion trigga en automatisering. I mitt exempel skulle jag vilja styra panorering genom en sinusfunktion, exempelvis sin(x), dÄ y=1 Àr max vÀnster och y=-1 Àr max höger. Som jag har förstÄtt det finns det kanske inte nÄgon sÄdan funktion inbyggd i pro tools. Men jag tycker det borde finnas nÄgon slags virtuell midi controller som kan assigna faders och knobs via matematiska funktioner. Andra tÀnkbara anvÀndningsomrÄden Àr att specificera pitch shift, time shift eller vilken effektplugin som helst. Hoppas nÄgon kan hjÀlpa mig!
Frekvensspektrumanalysator Postat 15 december 2011 Postat 15 december 2011 vad Àr skillnaden mot vanlig automation?
hegobald Postat 15 december 2011 Postat 15 december 2011 Du skulle nog ta en titt pÄ Max for Ableton Live.. DÀr hittar du en hel verktygslÄda för att utveckla egna funktioner. http://www.ableton.com/maxforlive
Shimmen Postat 16 december 2011 Postat 16 december 2011 om man kĂ€nner för lite spĂ€nning i vardagen kan man testa: y=sin(cos(tan(x))) đ„°
goteson (oregistrerad) Postat 16 december 2011 Postat 16 december 2011 Skillnaden mot vanlig automatisering Àr att man via funktioner kan nÄ resultat man aldrig annars kunde uppnÄ. Inom panorering kan man tÀnka sig en situation med en enkelt konstant ljud som vandrar logiskt runt i rummet, i x, y och z-led. Samma funktion kan ocksÄ tillÀmpas för annan effektstyrning, kanske över ett helt stycke, och möjligen skapa en unik samhörighetskÀnsla. NÄgon annan som har tips?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.