Jump to content
Annons

Överkänslig peaking i preamp


Certones

Recommended Posts

Hej där!

Har ett lite udda problem som dykt upp med min nyinköpta preamp. Det är en SM Pro Audio TC02 som jag patchar genom om neutronik och sedan vidare in i mitt Profire 610 ljudkort.

Vad som händer när jag spelar in t.ex akustisk gitarr är att preampen peakar hårt på väldigt låg gain (redan runt +2) och det blir en ful dist.

Ytterligare en underlig sak som dykt upp med preampen är en konstig ljudvåg i Logic.

ljudvag.jpg

Signalvägen är följande:

Mick -> TC02 (mic in) -> Neutronik Patch -> Profire 610 (genom pre-amp in 1/2)

Någon som vet varför pre-ampen är så känslig?

Vad kan den konstiga ljudvågen bero på?

Kan problemet ha något samband med den konstiga ljudvågen?

Tacksam för svar!

///Calle

Redigerat av Certones
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har råkat ut för det där problemet själv några gånger. Det är (högst troligen) så kallad DC offset, vilket innebär att ljudvågorna av någon anledning inte är centrerade på noll. Detta medför i sin tur att du får lägre headroom (dvs. att det peakar på lägre nivåer). Jag vet tyvärr inte hur du ska komma tillrätta med problemet, men kanske blir problemet enklare att lösa om du vet vad det kallas? Det står en del om det på Wikipedia.

(Ett högpassfilter på ljudsignalen skulle nog rätta till problemet, men jag är inte säker på hur det skulle gå till.)

Edit: Rättade till krattigt språkbruk och förtydligade.

Redigerat av Jetblack
Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser inte ut som DC offset på vågformen, då ligger hela vågformen över center, inte bara peak. Det skulle kunna vara miken som är skadad. Prova med en annan mik.

Vänta förresten, läste ditt inlägg igen 🙂 och ser att du kopplar TC02:an till Profirens preamp-ingångar. Koppla istället till någon av linjeingångarna på Profirens baksida.

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att jag haft liknande problem när jag kopplat obalanserat till balanserat eller tvärtom... kan också vara så att jag blandar ihop med ngt annat.

Då blir det just DC Offset 😉 Det uppstår lätt när man kopplar ihop prylar med varandra. När jag kopplade in en minidisc i ett vanligt ljudkort och spelade in (till datorn) en gång fick jag en DC Offset på 7% (vilket är jättemycket, det brukar ligga på 0,1% eller lägre).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser inte ut som DC offset på vågformen, då ligger hela vågformen över center, inte bara peak. Det skulle kunna vara miken som är skadad. Prova med en annan mik.

Vänta förresten, läste ditt inlägg igen 🙂 och ser att du kopplar TC02:an till Profirens preamp-ingångar. Koppla istället till någon av linjeingångarna på Profirens baksida.

Jag har tänkt på att det kanske kan hjälpa att koppla till Line-in istället för genom ytterligare en pre-amp. Ska testa om det blir någon skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har råkat ut för det där problemet själv några gånger. Det är (högst troligen) så kallad DC offset, vilket innebär att ljudvågorna av någon anledning inte är centrerade på noll. Detta medför i sin tur att du får lägre headroom (dvs. att det peakar på lägre nivåer). Jag vet tyvärr inte hur du ska komma tillrätta med problemet, men kanske blir problemet enklare att lösa om du vet vad det kallas? Det står en del om det på Wikipedia.

(Ett högpassfilter på ljudsignalen skulle nog rätta till problemet, men jag är inte säker på hur det skulle gå till.)

Edit: Rättade till krattigt språkbruk och förtydligade.

DC offset är uteslutet då vågformen börjar vid +-0.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser inte ut som DC offset på vågformen, då ligger hela vågformen över center, inte bara peak. Det skulle kunna vara miken som är skadad. Prova med en annan mik. Vänta förresten, läste ditt inlägg igen 🙂 och ser att du kopplar TC02:an till Profirens preamp-ingångar. Koppla istället till någon av linjeingångarna på Profirens baksida.

Testade att koppla signalen till Line in på baksidan istället men den enda skillnaden är att vågformen väger neråt istället för uppåt.

Jag har dock bekräftat att själva limiteringen av vågformen beror på disten i den externa pre-ampen. Mysteriet som kvarstår är då varför vågformen blir som den blir.

Att pre-ampen peakar väldigt lätt antar jag beror på att signalen i sig är ganska stark och att pre-ampen helt enkelt är känslig.

Kan det bli konstigt om man blandar balanserad och obalanserad signalväg?

Link to comment
Dela på andra sajter

En gissning är att det skulle kunna handla om att nätdelen i preampen inte kan leverera lika mycket ström på både plus och minussidan - kanske en glättningskondensator som behöver bytas ut?

Lite skumt eftersom du säger att preampen är ny, så bäst hade varit att testa med så många felkällor som möjligt eliminerade innan man försöker komma till några slutsatser. Koppla allt i ett och samma jordade elurtag och kör med balanserad överföring om det går. Har du möjlighet att testa med en annan extern preamp, så att det går att jämföra?

Link to comment
Dela på andra sajter

En gissning är att det skulle kunna handla om att nätdelen i preampen inte kan leverera lika mycket ström på både plus och minussidan - kanske en glättningskondensator som behöver bytas ut?

Lite skumt eftersom du säger att preampen är ny, så bäst hade varit att testa med så många felkällor som möjligt eliminerade innan man försöker komma till några slutsatser. Koppla allt i ett och samma jordade elurtag och kör med balanserad överföring om det går. Har du möjlighet att testa med en annan extern preamp, så att det går att jämföra?

Har allt kopplat till ett och samma uttag (genom grenkontakt). Har testat med balanserad signal direkt in i ljudkortet från pre-amp men fortfarande samma konstiga vågform vid dist.Testade även en helt ny kabel, dock obalanserad signal. Problemet existerar även vid inspelning av elgitarr och på båda pre-amp kanalerna.

När jag får möjlighet ska jag testa med en annan pre amp. Men annars för jag väl stå ut med en konstig vågform och passa mig för den fula disten.

Tack för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

kör line out från preampen också, låter som den skickar mic-nivå.

På GS menar de att det beror på överstyrning:

http://www.gearslutz...form-shape.html

Tack för länken!

Det fanns många olika svar där och de flesta verkar mena på att en osymmetrisk limitering kan existera naturligt i vissa produkter.

Jag upptäckte ytterligare en sak som visar grafiken inte har något med ljudet att göra, för när jag bouncear ut en wave-fil av den osymmetriska ljudvågen så blir den symmetrisk och fin 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...