Jump to content
Annons

amd eller pentium


hitrun (oregistrerad)

Recommended Posts

hitrun (oregistrerad)

Tjena ! har en liten undran om vad som är att föredra till musikinspelning på dator.

Tänkte köpa en ny dator för ändamålet och undrar om det spelar någon roll om det är en amd processor el. pentium.Vad är skillnaden??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En ADM blir varmare (kväver mer/större fälkt/kylfläns), en del anser att AMD är snabbare, det går nog att diskutera, men det som däremot är fakta är att en ADM brukar vara billigarre i förhållande till en likvärdig pentium processor.

Skillnaden nu då? det kan jag inte exakt redogöra för, men AMD jobbar med minnes hantering på ett helt annat sätt än pentium.

Vad man ska välja är en smak sak (man ska föröska hålla sig borta från cellercon och duron som är lille bror till pentium respektive AMD) skälv kör jag alla min datoer på pentiumo ch tycker det fungerar mycket bra.

Det som är viktigast är oftast inte processorn utan minnens storlet och hastighet och bussarnas hastighet

Link to comment
Dela på andra sajter

man ska föröska hålla sig borta från cellercon och duron som är lille bror till pentium respektive AMD

Håller med föregående, det är nog viktigast att du inte köper nån av "budget" modellerna!

Själv kör jag P4 och det funkar finnemang 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Masse och Haunted Mansion:

Saxat från duc.digidesign.com ... detta är vad deras hårdvaruguru säger om AMD och Intel gällande prestanda i Pro Tools:

The new AMD processors have achieved over 100% better performance than Mac G4 and PIII systems and 50% better than Mac G5 and P4 systems. With rock solid stability, they easily push past the 32 track/160 effects limit. These are all top quality components proven to work with Digi001, MBox, 002, and 002R.

 

 

 

The Allenstein Machine

 

 

Aspire X-Dreamer II case with 350W PSU 54.00

 

Asus K8V SE Deluxe Motherboard-Retail 114.00

 

Athlon 64 3700+ 2.4Ghz , 1MB L2 439.00

 

Micron PC3200 512 MB DDR SDRAM CT6464Z40B x2 (1GB total) = 155.00

 

ATI Radeon 9600 256Mb DDR 8x Dual Video Card 86.00

 

Western Digital 80GB 7200RPM 8MB CACHE Hard Drives 58.00 x 2 = 116.00

 

Lite-On DVD/CDRW Dual Drive 62.00

 

Total = approx. $1000.00 US

 

* I recommend installing WinXP Home or Pro with SP1 and not SP2 at this time. If you get SP2 you can either use a friend's XP1 and use your registration number, or you can perform a utility fix to make it compatible with PTLE. DEP fix for SP2 and read the Win XP SP2 Compatibility Thread

 

Enermax EG365P-VE (FMA) 350W PSU (optional but highly recommended for low noise)

 

Zalman Quiet Heatsink/Fan for Athlon 64 Processors required for OEM CPUs

 

Prices taken from www.newegg.com and www.pricewatch.com

 

 

* For Dual VGA Monitors, purchase one DVI to VGA adapter for this video card.

 

* This motherboard comes with 2 advanced VIA firewire connectors that work with 002 and 002r.

 

*For questions on optimizing and setting up this motherboard visit this site http://forums.amdmb.com/showthread.php?s=&postid=2167438

 

*Optimizing Windows XP: http://www.musicxp.net/tuning_tips.php

 

 

 

 

Alternative Systems

 

 

 

The Original Under $600.00 System (Digi Approved)

 

 

Enermax CS-3051L-B3A (Black)Aluminum Case with 350W PSU 55.00

 

Asus A7V600-X Motherboard 59.99

 

AMD XP2500+ Barton FSB333 (Heatsink/Fan Included) 75.00

 

Micron 512 MB PC3200 DDR SDRAM 70.00

 

ATI Radeon 9600 128Mb DDR 8x Dual Video Card 71.00

 

Western Digital 80GB SATA 7200RPM 8MB CACHE Hard Drive = 45.00

 

Lite On 52x32x52x Black Color CDRW Drive LTR-52327S 38.00

 

Total= $358.99

 

*A7V600 motherboard requires a Digi approved firewire card for 002 compatibility. See links above and below.

 

*Digidesign recommends two hard drives for 96k sessions.

 

*For overclocking, I recommend using the Thermalright SLK900A Heatsink with a Panaflo L1A 80mm fan. With PC3200 DDR ram, set the Bios to 200 X 11 and you are running at XP3200+ speeds very stable.

 

 

 

 

Building a P4 Powerhouse (Digi Approved)

The Pentium 4 systems have come along way with PTLE and offer some great performance with low noise levels. Inconsistent performance still seems to be a problem in many P4 systems. Click on the title for more information. I highly recommend that anyone wanting to go with an Intel system stick with the Centrino laptops (below) at this time. They outperform the P4 desktops and offer some great advantages being virtually silent and mobile without the PTLE software glitches.

Link to comment
Dela på andra sajter

En ADM blir varmare (kväver mer/större fälkt/kylfläns), en del anser att AMD är snabbare, det går nog att diskutera, men det som däremot är fakta är att en ADM brukar vara billigarre i förhållande till en likvärdig pentium processor.

Nejdå, tvärtom. Intel's processorer är varmare än AMD's.

http://www.tomshardware.com/cpu/20041114/index.html

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt tycker jag .

Jag jobbade på SIBA som säljare i 2.5 år ... nu säljer jag annat istället 😳

Men vi sålde alltså. 85% av alla datorer vi sålde var AMD .

Just för att P4 burkarna var för dyra..

Men helt plötsligt när Fuj och Hp satte i dom nya P4 med Hyper Threading (HT) , så vände det blixtsnabbt!

Jag är ju en sån människa som avskyr AMD efter ha gjort ett test hemma .

Jag tog hem 2 st laptops från jobbet, med exakt prestanda (Ramminne, Mhz).

512 i ram i båda (ska räcka en lite bit iallafall).

AMD kunde jag loada 4 synthar, Pro-53, FM7, Atmosphere, Trilogy, sen dog det.

Kunde inte ens trycka play.

Menas då P4:an kämpade på bra (CPU hög) ,men inga hack i låten.

AMD64 ska säkert va vassa oxo, men det finns ju en anledning till varför P4 är störst till "Jobb maskiner" och AMD bara är till för spelburkar 🙂

ENligt mig är AMD SPELMASKINER och P4 JOBB MASKINER

och Musikproducerande är det en JOBB MASKIN du ska ha !

Jag har 6 burkar surrande hemma (varav 4 är linux), men samtliga kör Pentium.

Allt från PII , PIII, P4, P4 HT...

Inte ett enda problem med dom under hur många år som helst .

Menas då AMD maskiner på mitt förra jobb var dagsgöra att skicka på service!

/Perrrra

Link to comment
Dela på andra sajter

AMD kunde jag loada 4 synthar, Pro-53, FM7, Atmosphere, Trilogy, sen dog det.

Detta test säger ingenting om processorns prestanda. Det säger enbart hur väl optimerade Native Instruments och Spectrasonics pluggar är för AMD's och Intel's processorer. Hade du kört igång reverbpluggen Ambience hade resultatet vägt över åt andra hållet.

Att kalla AMD för spelmaskin och P4 för jobbmaskin blir dessutom väldigt snett. Intels processor för arbetsmaskiner heter Xeon och AMD's heter Opteron. Dessa är dock ytterst ovanliga att se i vanliga hemmadatorer som idag är P4 eller Athlon. AMD har en gång haft ett dåligt rykte och gjort halvdana processorer med en hel del problem. Idag har dock pendeln svängt och jättarna Intel och AMD ligger konstant hack i häl på varandra.

http://www.tomshardware.com/cpu/20030422/index.html

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

hitrun (oregistrerad)

Alltså om jag har förstått saken rätt så är valet av processor en smaksak eftersom

väldigt många har en åsikt om den. När det gäller bruk av feta syntar så är det väl

ram minnet som blir ansträngt? eller... det kan man ju alltid uppgradera ganska enkelt och hyfsat billigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså om jag har förstått saken rätt så är valet av processor en smaksak eftersom

väldigt många har en åsikt om den. När det gäller bruk av feta syntar så är det väl

ram minnet som blir ansträngt? eller... det kan man ju alltid uppgradera ganska enkelt och hyfsat billigt.

Fast även där finns det olika tillverkar av olika kvalitet.

Corsair e väl dom som anses vara bäst av dom flesta va??

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller bruk av feta syntar så är det väl ram minnet som blir ansträngt? eller... det kan man ju alltid uppgradera ganska enkelt och hyfsat billigt.

Nej, om du inte med "feta syntar" menar samplebaserade syntar d.v.s.

All form av ljudförändring är processorbaserad medan ljuduppspelning främst använder minne och/eller hårddisk. Syntar som Albino, Moog Modular, Subtraktor o.s.v använder alltså främst processorn medan syntar som Atmosphere, Trilogy och Sonik Synth använder både processor, minne och hårddisk eftersom det är en kombination av ljuduppspelning och ljudförändring.

Om du skall bygga en nya dator idag så skulle mitt råd vara Athlon64 då Win XP Pro 64 står för dörren och fler 64bits optimerade program lär dyka upp inom kort. Dessutom blir inte Athlon64 processorerna lika varma vilket gör att du kan ha färre fläktar och därmed får en tystare dator.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

hitrun (oregistrerad)
När det gäller bruk av feta syntar så är det väl ram minnet som blir ansträngt? eller...  det kan man ju alltid uppgradera ganska enkelt och hyfsat billigt.

Nej, om du inte med "feta syntar" menar samplebaserade syntar d.v.s.

All form av ljudförändring är processorbaserad medan ljuduppspelning främst använder minne och/eller hårddisk. Syntar som Albino, Moog Modular, Subtraktor o.s.v använder alltså främst processorn medan syntar som Atmosphere, Trilogy och Sonik Synth använder både processor, minne och hårddisk eftersom det är en kombination av ljuduppspelning och ljudförändring.

Om du skall bygga en nya dator idag så skulle mitt råd vara Athlon64 då Win XP Pro 64 står för dörren och fler 64bits optimerade program lär dyka upp inom kort. Dessutom blir inte Athlon64 processorerna lika varma vilket gör att du kan ha färre fläktar och därmed får en tystare dator.

/Majken

Ahtlon64 får det bli och må gudarna vara med mig 😄

Tack för förklaringen Majken om det här med processor kontra ramminne.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller bruk av feta syntar så är det väl ram minnet som blir ansträngt? eller...  det kan man ju alltid uppgradera ganska enkelt och hyfsat billigt.

Nej, om du inte med "feta syntar" menar samplebaserade syntar d.v.s.

All form av ljudförändring är processorbaserad medan ljuduppspelning främst använder minne och/eller hårddisk. Syntar som Albino, Moog Modular, Subtraktor o.s.v använder alltså främst processorn medan syntar som Atmosphere, Trilogy och Sonik Synth använder både processor, minne och hårddisk eftersom det är en kombination av ljuduppspelning och ljudförändring.

Om du skall bygga en nya dator idag så skulle mitt råd vara Athlon64 då Win XP Pro 64 står för dörren och fler 64bits optimerade program lär dyka upp inom kort. Dessutom blir inte Athlon64 processorerna lika varma vilket gör att du kan ha färre fläktar och därmed får en tystare dator.

/Majken

Är inte Intel på g med en 64-bitars då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte Intel på g med en 64-bitars då?

Jofan! Men jag har inte sett något releasedatum ännu och troligtvis kan man räkna med barnsjukdomar och höga priser i början.

/Majken

Som vanligt!

Jag är ju ifärd med att köpa in en ny dator och har varit inne på komplett och gjort 2 olika "config". En med pentium o en med AMD. känns på något sätt om man får mer för pengarna på en Intel-config.

Men som sagt....jag är ju inte alls bra på datorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...