Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ska bygga en replokal i källaren i mitt hus och läser på vad som krävs för att få hysad akustik och vad man kan göra för att det inte ska låta allt för mycket i övriga huset. Det är ett litet rum ca 20 kvm i betong där trumset, bas och gitarr ska dåna.

Efter att ha läst lite trådar här förstår jag att man måste skilja på ljudisolering och akustikbehandling.

Men det borde ju finnas något samband. Om jag dämpar ljudet i rummet med t ex basfälla och tunga textilier så borde väl även ljudet ut minska?

Eller vad säger ni experter?

Blir även lite förvirrad av alla olika åsikter kring om kraftiga tyg är bra eller dåliga.

Mattor eller inte mattor?

Tacksam om någon med lite kunskap kan tipsa.

Det ska inte blir en studio utan en hygglig replokal.

Annons
Postat

Akustikbehandling och ljudisolering är helt olika saker. Akustikbehandlingen kommer i princip inte att göra ett dugg åt ljudläckage, utan det kräver helt andra åtgärder. Akustikbehandling är svårt så det räcker, men ljudisolering är nog 17 ännu svårare eftersom ljudisoleringen inte blir nämnvärt bättre än sin svagaste punkt, så gör man fel på ett ställe, så faller i stort sett hela meningen med isoleringen... 🙁

Det borde egentligen inte kunna finnas olika åsikter om tunna absorbenter eftersom man inte kan frångå fysikaliska principer, hur mycket man än önskar att det vore annorlunda. 😉

Textilier kommer att dämpa diskant (mellanregister också om draperierna är sådär 50-100mm tjocka - och hur vannligt är det...?), så visst kan det vara bra till viss del. Problemet är att allt annat än diskanten får lika fritt spelrum som utan behandling och en överdriven användning av tunna absorbenter, tar bort all diskant och gör ljudet väldigt jobbigt i rummet.

Postat

Tack för svaret.

Att bygga ett heltätt ljudisolerat rum blir ett för stort projekt för mig och rummet skulle bli löjligt litet. Men finns det något man kan göra för att minska ljudet ut? Läste t ex i någon tråd att det kunde vara bra att ställa förstärkarna på någon slags ljudisolerande platta för att minska vibrationerna direkt ned i betongplattan.

är detta helt meningslöst eller finns det småsaker man kan göra som hjälper?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.