Jump to content
Annons

Eko i Cubase 6 - hur gör man så att det blir eko på bara ett ord?


SinaKechi

Recommended Posts

Sho där!

Jag undrade hur man kan markera ett ord så att det blir eko på det. Ungefär så det blir så här:

Sina träffa Miki men han sprang ju för sitt liv// (liv)

Ja, Sina, Eddie och Djem allting är förbi// (förbi)

Fattar ni vad jag menar? Förresten, jag har Cubase 6 Artist Package om det gör någon skillnad.

Peace.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har funderat lite på samma sak. Öppna låten och dubbelklicka på audiofilen. Markera den bit du vill lägga tex delay på, och välj pluginet i vänstra menyn (antar jag). Såg ut som det va en lösning iaf.

Redigerat av cRs
Link to comment
Dela på andra sajter

...eller så kan man

1) bypassa (medelst automation) delayet och på så sätt aktivera det på valfritt ord.

2) lägga delayet på en FX-send och s a s portionera in det i lagom dos på ordet i fråga.

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Klipp ut själva ordet och lägg på ett nytt spår. Lägg på en delay plugin som [insert] på det "nya" spåret. Experimentera med wet/dry och tempot så blir det nog bra :-)

Låter riskabelt 🙂 Hur blir det när spåret tar slut och delayen ska fortsätta då? Bara att dra ut spåret lite till? Om det tex inte är det sista ordet innan någon pause. Om du förstår vad jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter riskabelt 🙂 Hur blir det när spåret tar slut och delayen ska fortsätta då? Bara att dra ut spåret lite till? Om det tex inte är det sista ordet innan någon pause. Om du förstår vad jag menar.

Riskabelt??? Vad kan hända? 🙂

Vad menar du med att spåret tar slut?

Att kopiera ordet till ett nytt spår är nog nästan det lättaste. Ska man automatisera något annars måste det vara sendvolym till spåret med delayet, har provat att ha send "igång" och bara öka volym eller slå på och av volym på det och då följer det med andra ord som man inte vill ha.

Kopierar man bara det ord man vill ha så isoleras det. Finns säkert någon annan lösning men rent spontant känns detta som det enklaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag klipper ut en bit ur en audiofil, och låter den ligga kvar i samma kanal. Sen dubbelklickar på den och väljer ett plugin där. Hamnar det bara på den urklippta filen då eller på hela kanalen?

Riskabelt??? Vad kan hända? 🙂

Vad menar du med att spåret tar slut?

Att kopiera ordet till ett nytt spår är nog nästan det lättaste. Ska man automatisera något annars måste det vara sendvolym till spåret med delayet, har provat att ha send "igång" och bara öka volym eller slå på och av volym på det och då följer det med andra ord som man inte vill ha.

Kopierar man bara det ord man vill ha så isoleras det. Finns säkert någon annan lösning men rent spontant känns detta som det enklaste.

Ang att spåret tar slut så tänkte jag lite fel där. Tänkte på en inspelad effekt.. Inte att den ligger lös som en plug. Glöm det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag klipper ut en bit ur en audiofil, och låter den ligga kvar i samma kanal. Sen dubbelklickar på den och väljer ett plugin där. Hamnar det bara på den urklippta filen då eller på hela kanalen? Ang att spåret tar slut så tänkte jag lite fel där. Tänkte på en inspelad effekt.. Inte att den ligger lös som en plug. Glöm det 🙂

Jag TROR den bara ska påverka det markerade området...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är mest intresserad av vad det finns för alternativ.

Verkar som det är det vettigaste dock.

Absolut enklast hade ju varit att bara markera den lilla del du vill ha effekten på.

Annars lär jag ju dit med alla pluggar osv på det nya spåret så ljudet inte skiljer sig från varandra. Sen ska det passas in rätt i tid osv.

Eller så kanske alla pluggar följer med om man kopierar kanalen?

Redigerat av cRs
Link to comment
Dela på andra sajter

du kan ju göra en kopia av det första spåret (som blir precis lika med pluggar osv) och sedan lägga eko på den kanalen och radera alla ord du inte vill ha eko på.

vill du spara processor kraft gör du ett grupp spår med pluggarna på (fast ekot direkt på ena spåret) och sedan väljer att skicka de båda spårens signaler dit istället för direkt till "stereo out".

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går ju att göra det där på mängder av sätt och alla ger lite olika resultat soundmässigt

1. Använda automation och slå på / av effekten på det stället det skall höras

2. Göra som grabbarna boys redan sagt: kopiera kanalen och radera de ord som ej skall användas och låta effekten ligga på hela tiden på den kopierade kanalen.

3. Kopiera ordet du vil ha ut till en ny kanal och lägga den några ms förskjuten längs tidsaxeln, fixa med lite reverb, sänka volymen ett uns, kanske lägga ett väldigt, väldigt svagt chorus och modulera lite för att få lite rörelse i kopian

4. Sjunga in enbart repetitionen på nytt..

P.s Att klippa i Cubase är icke-destruktivt så länge du inte renderar ner resultatet till en helt ny fil d.v.s helt riskfritt.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...