lonewind Postat 17 november 2011 Postat 17 november 2011 (redigerat) Har hÄllt pÄ och meckat med en gammal lÄt ganska lÀnge nu. KÀnner att jag kanske tappat begreppet om helheten. Sitter bara och lyssnar pÄ smÄgrejer. Undrar om lÄten Àr ok, och hur Àr mixen? Jag har saknat nÄgon form av driv i lÄten sÄ jag la till en akustisk gitarr (den Àr lite otajt men det gÄr att fixa). FrÄgan Àr, stör den bara? Strunta i basen i största möjliga mÄn, det ska pÄ en riktig bas istÀllet för denna flappriga lÄtsaskontra. Your browser does not support the HTML5 audio tag (och Äterigen, jag postar i allmÀnt för att man inte kan lÀgga upp lÀnkar i lÄtkritik utan Àr tvungen att ladda upp) Ytterst tacksam för era Äsikter. Edit: Your browser does not support the HTML5 audio tag Kom hem frÄn studion (har ingen sub dÀr) till hemstereon och upptÀckte att sÄngen var alldeles för bullrig. Har fixat till det sÄ hÀr Àr en ny version. Redigerat 17 november 2011 av lonewind
MRS8 Postat 17 november 2011 Postat 17 november 2011 LÄter kanon bra! Funkar vÀldigt fint med guran. BehÄll den sÄ
lonewind Postat 17 november 2011 TrÄdstartare Postat 17 november 2011 LÄter kanon bra! Funkar vÀldigt fint med guran. BehÄll den sÄ Tack, det var bra att höra! Ska försöka vÀnja mig vid den och försöka lyssna pÄ helheten. Nu har jag lagt upp en version dÀr jag tagit bort lite bumlighet pÄ sÄngen. Tycker hela mixen blev lite tydligare.
Bodhi Postat 17 november 2011 Postat 17 november 2011 Skitfin lĂ„t, fĂ„r absolut inga tankar pĂ„ nĂ„gra anus đ JĂ€ttebra sĂ„ng ocksĂ„, du har en guldpipa dĂ€r. Ăr det The Grand som anvĂ€nds till pianot? Tycker jag kĂ€nner igen karaktĂ€ren hĂ€r och dĂ€r. Rent produktions- och arrmĂ€ssigt sĂ„ saknar jag ingenting, utom.... aaaaaaaaaargh, vid 3:54 vid sĂ„ uteblir helt det klimax som jag satt och vĂ€ntade pĂ„, dĂ€r ett fett trumset kickar in och en hel jĂ€vla strĂ„korkester tar över samma melodi som gitarren spelar och sĂ„ngen sedan tar i för kung och fosterland. Det gjorde nĂ€stan ont att det uteblev... Skulle kunna komma lite senare Ă€n 3:54 beroende pĂ„ hur lĂ€nge man vill bygga. Lyssnar i lurar sĂ„ jag kan inte sĂ€ga sĂ„ mycket om mixen utom att den lĂ„ter bra i lurar đ I lurar sĂ„ har jag Ă€ven lite svĂ„rt att fĂ„ ackordvalen att limma riktigt med sĂ„ngmelodin nĂ€r du börjar gĂ„ upp i falsett, vid 0:50. Tonen pĂ„ ordet "reason" bĂ€rs inte upp av ackorden och det lĂ„ter som om de Ă€r pĂ„ vĂ€g Ă„t ett annat hĂ„ll Ă€n sĂ„ngen. Kanske bara nĂ„got som man fĂ„r en kĂ€nsla av i lurar, kan ibland vara sĂ„. Det hĂ€r fenomenet hĂ€nder sedan vid flera tillfĂ€llen i lĂ„ten. Ăr det bara jag? Sitter inte vid gitarren/pianot, sĂ„ jag kan inte kĂ€nna pĂ„ harmonierna.
lonewind Postat 17 november 2011 TrĂ„dstartare Postat 17 november 2011 Skitfin lĂ„t, fĂ„r absolut inga tankar pĂ„ nĂ„gra anus đ JĂ€ttebra sĂ„ng ocksĂ„, du har en guldpipa dĂ€r. Ăr det The Grand som anvĂ€nds till pianot? Tycker jag kĂ€nner igen karaktĂ€ren hĂ€r och dĂ€r. Rent produktions- och arrmĂ€ssigt sĂ„ saknar jag ingenting, utom.... aaaaaaaaaargh, vid 3:54 vid sĂ„ uteblir helt det klimax som jag satt och vĂ€ntade pĂ„, dĂ€r ett fett trumset kickar in och en hel jĂ€vla strĂ„korkester tar över samma melodi som gitarren spelar och sĂ„ngen sedan tar i för kung och fosterland. Det gjorde nĂ€stan ont att det uteblev... Skulle kunna komma lite senare Ă€n 3:54 beroende pĂ„ hur lĂ€nge man vill bygga. Lyssnar i lurar sĂ„ jag kan inte sĂ€ga sĂ„ mycket om mixen utom att den lĂ„ter bra i lurar đ I lurar sĂ„ har jag Ă€ven lite svĂ„rt att fĂ„ ackordvalen att limma riktigt med sĂ„ngmelodin nĂ€r du börjar gĂ„ upp i falsett, vid 0:50. Tonen pĂ„ ordet "reason" bĂ€rs inte upp av ackorden och det lĂ„ter som om de Ă€r pĂ„ vĂ€g Ă„t ett annat hĂ„ll Ă€n sĂ„ngen. Kanske bara nĂ„got som man fĂ„r en kĂ€nsla av i lurar, kan ibland vara sĂ„. Det hĂ€r fenomenet hĂ€nder sedan vid flera tillfĂ€llen i lĂ„ten. Ăr det bara jag? Sitter inte vid gitarren/pianot, sĂ„ jag kan inte kĂ€nna pĂ„ harmonierna. Vad kul att höra att du tycker lĂ„ten Ă€r fin och att sĂ„ngen min funkar. Vet att du Ă€r mycket kompetent bĂ„de som musiker och som producent efter att lyssnat lite pĂ„ dina alster hĂ€r. Imorgon nĂ€r jag Ă€r i studion sĂ„ ska jag ta mig en vĂ€nda pĂ„ dina mixar i monitorerna dĂ€r. Det Ă€r faktiskt en av Logics medföljande pianon jag anvĂ€nt hĂ€r. Faktum Ă€r att jag anvĂ€nde The Grand vĂ€ldigt mycket förut nĂ€r jag jobbade i Cubase. Men jag tycker Ă€rligt talat att Logics medföljande pianon lĂ„ter bĂ€ttre, kanske inte vid en rak jĂ€mförelse helt oprocessat men jag hade vĂ€ldigt mycket problem med the grand nĂ€r all kompression som en full produktion medför kom pĂ„. PĂ„ det viset hĂ„ller dessa pianon bĂ€ttre. Man kan komprimera satan ur dem utan att de börjar ge ifrĂ„n sig konstiga ljud. HĂ„ller med dig helt om det antiklimax som uppstĂ„r dĂ€r vid 03:54:ish. Grejen Ă€r att jag inte för allt i vĂ€rlden kan komma pĂ„ hur jag ska programmera trummorna hĂ€r. Jag brukar kunna programmera trummor helt ok men det Ă€r förutsatt att jag hör i huvudet hur allt ska vara innan. HĂ€r Ă€r det tomt. Dissonansen du tĂ€nker pĂ„ Ă€r helt medveten och för mig helt naturlig given den skala pianot bygger sin slinga pĂ„. Nu Ă€r jag en musikteoretisk analfabet men jag har Ă€ndĂ„ hyfsad koll pĂ„ vad jag gör. Tonen jag misstĂ€nker du stör dig pĂ„ Ă€r G mot ett Hm. DĂ€r jag sjunger and the WIS (G) dom he's to learn. Helt klart dissonant. Det hela kan nog upplevas lite störande dĂ„ jag inte sĂ€tter det G:et helt hundra utan glider upp pĂ„ det. För mig Ă€r det en viktig del av lĂ„ten men om fler upplever det bara som störande kanske jag ska kika pĂ„ om jag kan stötta upp melodin bĂ€ttre med nĂ„gon mindre Ă€ndring i ackorden. Tusen tack för att du tog dig tid.
Bodhi Postat 17 november 2011 Postat 17 november 2011 Jag Ă€r sjĂ€lv musikteorianalfabet, sĂ„ jag gĂ„r bara pĂ„ hur nĂ„gonting lĂ„ter och spelar helt pĂ„ gehör. Ibland hör man saker som man blir lite tveksam till, men Ă€ven om jag dĂ„ hade plockat ut vad som spelas, sĂ„ hade jag aldrig kunnat sĂ€ga om det faktiskt Ă€r fel, teoretiskt sett. Jag gillar dock verkligen nĂ€r man tar ovĂ€ntade vĂ€gar i arr och produktioner, och ibland hör man nĂ„got som kĂ€nns off första gĂ„ngerna man hör det, men sedan funkar det liksom bara - med andra ord, kör pĂ„ om det kĂ€nns rĂ€tt. Den hĂ€r lĂ„ten kommer oavsett att hamna i min playlist nĂ€r den Ă€r klar, det Ă€r ett som Ă€r sĂ€kert. Ja alltsĂ„ om man ödmjukast kan be om ett ex đ The Grand har alltid varit en favorit, men den Ă€r helt hopplös att fĂ„ in i en mix med andra instrument, tar upp hela ljudbilden. Tror jag ska ta och kolla upp det dĂ€r pianot. Om du kĂ€nner för det sĂ„ hade jag kunnat lĂ€gga pĂ„ ett trummarr, Har lite dĂ„ligt med tid, men om det inte Ă€r brĂ„dis sĂ„ hade det bara varit kul. Tackar för berömmet förresten đ
Herbeck Postat 18 november 2011 Postat 18 november 2011 (redigerat) Rent produktions- och arrmÀssigt sÄ saknar jag ingenting, utom.... aaaaaaaaaargh, vid 3:54 vid sÄ uteblir helt det klimax som jag satt och vÀntade pÄ, dÀr ett fett trumset kickar in och en hel jÀvla strÄkorkester tar över samma melodi som gitarren spelar och sÄngen sedan tar i för kung och fosterland. Det gjorde nÀstan ont att det uteblev... +1 HÀr behövs pukor och basuner! Alla samplade pianon som jag har hört Àr uppmickade med basen panorerad till vÀnster och diskanten panorerad till höger. Det Àr vÀl lite sÄ man uppfattar klangen av ett piano som pianist, men inte som publik och det Àr mer eller mindre omöjligt att fÄ en sÄdan uppmickning att lÄta naturligt i en mix. Redigerat 18 november 2011 av Herbeck
Bodhi Postat 18 november 2011 Postat 18 november 2011 Alla samplade pianon som jag har hört Àr uppmickade med basen panorerad till vÀnster och diskanten panorerad till höger. Det Àr vÀl lite sÄ man uppfattar klangen av ett piano som pianist, men inte som publik och det Àr mer eller mindre omöjligt att fÄ en sÄdan uppmickning att lÄta naturligt i en mix. Ah, efter alla Är av pysslande med samplade pianon sÄ har jag inte ens tÀnkt pÄ detta... Det stÀmmer ju. Jag mikar ju inte alls ett piano pÄ det sÀttet nÀr jag spelar in. Inte konstigt att jag haft problem med att mixa mÄnga samplade pianon och fÄtt kÀnslan av att man sitter framför ett clavinova med högtalare.
lonewind Postat 18 november 2011 TrĂ„dstartare Postat 18 november 2011 Jag Ă€r sjĂ€lv musikteorianalfabet, sĂ„ jag gĂ„r bara pĂ„ hur nĂ„gonting lĂ„ter och spelar helt pĂ„ gehör. Ibland hör man saker som man blir lite tveksam till, men Ă€ven om jag dĂ„ hade plockat ut vad som spelas, sĂ„ hade jag aldrig kunnat sĂ€ga om det faktiskt Ă€r fel, teoretiskt sett. Jag gillar dock verkligen nĂ€r man tar ovĂ€ntade vĂ€gar i arr och produktioner, och ibland hör man nĂ„got som kĂ€nns off första gĂ„ngerna man hör det, men sedan funkar det liksom bara - med andra ord, kör pĂ„ om det kĂ€nns rĂ€tt. Den hĂ€r lĂ„ten kommer oavsett att hamna i min playlist nĂ€r den Ă€r klar, det Ă€r ett som Ă€r sĂ€kert. Ja alltsĂ„ om man ödmjukast kan be om ett ex đ The Grand har alltid varit en favorit, men den Ă€r helt hopplös att fĂ„ in i en mix med andra instrument, tar upp hela ljudbilden. Tror jag ska ta och kolla upp det dĂ€r pianot. Om du kĂ€nner för det sĂ„ hade jag kunnat lĂ€gga pĂ„ ett trummarr, Har lite dĂ„ligt med tid, men om det inte Ă€r brĂ„dis sĂ„ hade det bara varit kul. Tackar för berömmet förresten đ Helt rĂ€tt. Man ska göra det man sjĂ€lv kĂ€nner Ă€r rĂ€tt, dĂ€remot ska man inte glömma bort att Ă€ven beakta andras Ă„sikter. Dissonanser och annat som kan upplevas lite fel vid första lyssningarna Ă€r ju ofta de saker som faktiskt fĂ„r en att lyssna en gĂ„ng till och sen fastna. Men sen kan de ju bara vara rent av dĂ„liga, hĂ„rfin linje det dĂ€r ibland. Klart du fĂ„r ett ex đ Tackar sĂ„ mycket för trumerbjudandet, mycket uppskattat. Jag ska göra ett försök sjĂ€lv först (tycker inte om att ge upp innan jag försökt)sĂ„ fĂ„r vi ser var jag hamnar. Vad sĂ€ger du, trumset eller nĂ„gon form av orkester-batteri? Ăr lite nyfiken pĂ„ vad du förestĂ€ller dig skulle passa bĂ€st. HĂ„ller med om att The Grand Ă€r omöjligt att sĂ€tta i en ljudbild. DĂ€remot sĂ„ tror jag inte det har nĂ„got att göra med huruvida basen Ă€r till vĂ€nster eller höger. SĂ„nt handlar bara om hur man Ă€r van att lyssna och generellt bara nĂ€r man lyssnar i lurar eller sitter mitt framför tvĂ„ högtalare.
MartinĂjes Postat 18 november 2011 Postat 18 november 2011 Jag tycker ocksĂ„ det Ă€r en jĂ€ttefin lĂ„t! Bra sĂ„ngröst har du ocksĂ„, med en skön karaktĂ€r. Jag har ingen bra lyssning tillhands hĂ€r nedsjunken i soffan sĂ„ jag avstĂ„r frĂ„n att uttala mig om ljudet som sĂ„dant. Arret Ă€r helskönt och jag störde mig INTE pĂ„ melodin nĂ„nstans. Vidare tycker jag du ska behĂ„lla det lĂ„gmĂ€lda och inte blĂ„sa pĂ„ som föreslagits. Det enda jag störde mig lite pĂ„ Ă€r nĂ„gra ackord pĂ„ gitarren precis i början, den Ă€r inte 100% stĂ€md (eller sĂ„ Ă€r det kanske det den Ă€r?). Kanske Ă€r det exakt det soundet du vill ha? Jag vet, vi pratar hĂ„rfint hĂ€r, och det gĂ€ller bara de första takterna. Efter lyssning nummer tvĂ„ och tre sĂ„ tycker jag lĂ„ten Ă€r Ă€nnu bĂ€ttre. Bra jobbat! / Martin
Bodhi Postat 19 november 2011 Postat 19 november 2011 Helt rĂ€tt. Man ska göra det man sjĂ€lv kĂ€nner Ă€r rĂ€tt, dĂ€remot ska man inte glömma bort att Ă€ven beakta andras Ă„sikter. Dissonanser och annat som kan upplevas lite fel vid första lyssningarna Ă€r ju ofta de saker som faktiskt fĂ„r en att lyssna en gĂ„ng till och sen fastna. Men sen kan de ju bara vara rent av dĂ„liga, hĂ„rfin linje det dĂ€r ibland. Klart du fĂ„r ett ex đ Tackar sĂ„ mycket för trumerbjudandet, mycket uppskattat. Jag ska göra ett försök sjĂ€lv först (tycker inte om att ge upp innan jag försökt)sĂ„ fĂ„r vi ser var jag hamnar. Vad sĂ€ger du, trumset eller nĂ„gon form av orkester-batteri? Ăr lite nyfiken pĂ„ vad du förestĂ€ller dig skulle passa bĂ€st. HĂ„ller med om att The Grand Ă€r omöjligt att sĂ€tta i en ljudbild. DĂ€remot sĂ„ tror jag inte det har nĂ„got att göra med huruvida basen Ă€r till vĂ€nster eller höger. SĂ„nt handlar bara om hur man Ă€r van att lyssna och generellt bara nĂ€r man lyssnar i lurar eller sitter mitt framför tvĂ„ högtalare. Jag garvar varje gĂ„ng jag ser rubriken pĂ„ den hĂ€r trĂ„den. Kan inte hjĂ€lpa det, anus Ă€r helt enkelt ett vĂ€ldigt roligt ord i ovĂ€ntade sammanhang. Tackar för det kommande exet đ Ja, prova sjĂ€lv först med trummorna, det vill man ju. Jag fick bara spontaninspiration, sĂ„ kör du fast gör jag gĂ€rna ett försök. Jag tĂ€nker mig nog vanliga, ganska tunga trummor. Inte sĂ€rskilt framtrĂ€dande i mixen dock, dĂ€r tĂ€nker jag mig nog att basen ska ligga bakom sjĂ€lva tyngden. Ett strĂ„k som plockar upp gitarrmelodin i samma veva kĂ€nns som givet. Kanske ett billigt trick, men allt beror pĂ„ hur man gör det och produktionen har redan en hel del som kĂ€nns intressant och eget, sĂ„ det hade jag inte störts av. Det Ă€r möjligt att du har rĂ€tt om The Grand, det kanske bara Ă€r för fylligt helt enkelt. Jag hĂ„ller med Martin att gitarren lĂ„ter lite ostĂ€md, men jag uppfattade det mer som en effekt (?)
Bodhi Postat 19 november 2011 Postat 19 november 2011 PĂ„ tal om The Grand, hĂ€r Ă€r en lĂ„t som jag skrev direkt nĂ€r jag hade fĂ„tt The Grand, bara för att soundet i det inspirerade sĂ„ mycket Your browser does not support the HTML5 audio tag Det Ă€r bara en snabb slaskinspelning och inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt den fĂ€rdiga versionen. Den fĂ€rdiga Ă€r 17 minuter lĂ„ng... đ
Herbeck Postat 19 november 2011 Postat 19 november 2011 PÄ tal om The Grand, hÀr Àr en lÄt som jag skrev direkt nÀr jag hade fÄtt The Grand, bara för att soundet i det inspirerade sÄ mycket Mysig lÄt Bodhi, det hade varit mycket intressant att höra dig sjunga pÄ svenska. Jag fÄr en kÀnsla att det skulle passa din röst.
Bodhi Postat 19 november 2011 Postat 19 november 2011 Kul att du gillar den, Herbeck đ Jag har provat att sjunga pĂ„ svenska mĂ„nga gĂ„nger men alltid tyckt att det lĂ„ter styltigt och kĂ€nns onaturligt. Konstigt egentligen... svenska Ă€r ju mitt modersmĂ„l, men det kanske bara Ă€r nĂ„n tröskel man ska ta sig över.
Herbeck Postat 19 november 2011 Postat 19 november 2011 (redigerat) HÄller med om att The Grand Àr omöjligt att sÀtta i en ljudbild. DÀremot sÄ tror jag inte det har nÄgot att göra med huruvida basen Àr till vÀnster eller höger. SÄnt handlar bara om hur man Àr van att lyssna och generellt bara nÀr man lyssnar i lurar eller sitter mitt framför tvÄ högtalare. I en pop produktion sÄ kan det funka, men vill man ha ett mer traditionellt sound typ jazz/blues sÄ lÄter det knÀppt. Redigerat 19 november 2011 av Herbeck
lonewind Postat 19 november 2011 TrĂ„dstartare Postat 19 november 2011 Jag garvar varje gĂ„ng jag ser rubriken pĂ„ den hĂ€r trĂ„den. Kan inte hjĂ€lpa det, anus Ă€r helt enkelt ett vĂ€ldigt roligt ord i ovĂ€ntade sammanhang. Tackar för det kommande exet đ Ja, prova sjĂ€lv först med trummorna, det vill man ju. Jag fick bara spontaninspiration, sĂ„ kör du fast gör jag gĂ€rna ett försök. Jag tĂ€nker mig nog vanliga, ganska tunga trummor. Inte sĂ€rskilt framtrĂ€dande i mixen dock, dĂ€r tĂ€nker jag mig nog att basen ska ligga bakom sjĂ€lva tyngden. Ett strĂ„k som plockar upp gitarrmelodin i samma veva kĂ€nns som givet. Kanske ett billigt trick, men allt beror pĂ„ hur man gör det och produktionen har redan en hel del som kĂ€nns intressant och eget, sĂ„ det hade jag inte störts av. Det Ă€r möjligt att du har rĂ€tt om The Grand, det kanske bara Ă€r för fylligt helt enkelt. Jag hĂ„ller med Martin att gitarren lĂ„ter lite ostĂ€md, men jag uppfattade det mer som en effekt (?) Hehe, jo man fĂ„r ju vĂ€lja sina rubriker om man vill synas đ Faktum Ă€r att jag nog mĂ„ste slĂ€ppa lĂ„ten en stund, Ă€r lite trött pĂ„ den och har hundra (nja, fem kanske) till lĂ„tar som ska göras klart. SĂ„ vill du prova att göra ett trumarr sĂ„ kör. Skulle vara mycket intressant. Dock kan jag inte lova att jag kommer anvĂ€nda det. Om du gör det sĂ„ strunta i att anpassa dig efter basen dĂ„ riktig bas ska lĂ€ggas sen. BerĂ€tta vad du behöver, full/partiell mix eller kanske separata spĂ„r. Jag tror faktiskt att det finns ett mutat strĂ„kspĂ„r som ligger. Dessutom sĂ„ ligger det bĂ„de cello och fiol under leadgitarrerna. FrĂ„n början var lĂ„ten gjord med bara strĂ„k och piano men jag krĂ€ks pĂ„ mina strĂ„kbibliotek och fick inte tag pĂ„ riktiga musiker. SĂ„ jag tog elguran och lekte cello och fiol. Det blev lite tomt sĂ„ jag blandade upp dem med de samplade instrumenten. Man kan ju lyfta fram dem lite extra dĂ€r pĂ„ slutet. Om du har bra strĂ„kbibliotek sĂ„ kan du ju fĂ„ midifilerna sĂ„ kanske man kan fĂ„ lite roligare strĂ„k. AngĂ„ende gitarrerna, ja, nĂ€stan alla gitarrer Ă€r lagda med lite lite ostĂ€md gitarr. Ville inte att det skulle lĂ„ta för perfekt. Den akustiska skĂ€r sig lite med pianot i verserna dĂ€rför lĂ„ter den ostĂ€md, för just den akustiska tror jag faktiskt Ă€r ganska stĂ€md om jag inte minns fel. DĂ€remot satt jag och provade om jag skulle anpassa ackorden efter pianots fĂ€rgningar men det slutade med att jag tycker att det var mer intressant att inte göra det.
lonewind Postat 19 november 2011 TrĂ„dstartare Postat 19 november 2011 PĂ„ tal om The Grand, hĂ€r Ă€r en lĂ„t som jag skrev direkt nĂ€r jag hade fĂ„tt The Grand, bara för att soundet i det inspirerade sĂ„ mycket Your browser does not support the HTML5 audio tag Det Ă€r bara en snabb slaskinspelning och inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt den fĂ€rdiga versionen. Den fĂ€rdiga Ă€r 17 minuter lĂ„ng... đ JĂ€vligt snygg lĂ„t. Gillar sĂ€ttet du producerar pĂ„, du har grym kĂ€nsla för de smĂ„ detaljerna. The Grand dĂ€remot har jag inte jĂ€ttemycket kĂ€rlek kvar till. Tycker att det har ett luddigt ljud och det lĂ„ter som att det hela tiden grĂ€nsar till digitaldist, vilket det faktiskt vĂ€ldigt lĂ€tt gör om man bara processar det lite lite för mycket.
Bodhi Postat 19 november 2011 Postat 19 november 2011 Man fĂ„r tacka đ Ja, det har ju hĂ€nt en del sedan The Grand kom och finns massor med samplade flyglar att botanisera bland. Jag har hittills inte hittat ett samplat piano som funkar till allt, men har inte hĂ€ngt med i vad som kommit under de senaste Ă„ren. Faktum Ă€r att jag nog mĂ„ste slĂ€ppa lĂ„ten en stund, Ă€r lite trött pĂ„ den och har hundra (nja, fem kanske) till lĂ„tar som ska göras klart. SĂ„ vill du prova att göra ett trumarr sĂ„ kör. Skulle vara mycket intressant. Dock kan jag inte lova att jag kommer anvĂ€nda det. Om du gör det sĂ„ strunta i att anpassa dig efter basen dĂ„ riktig bas ska lĂ€ggas sen. BerĂ€tta vad du behöver, full/partiell mix eller kanske separata spĂ„r. Jag tror faktiskt att det finns ett mutat strĂ„kspĂ„r som ligger. Dessutom sĂ„ ligger det bĂ„de cello och fiol under leadgitarrerna. FrĂ„n början var lĂ„ten gjord med bara strĂ„k och piano men jag krĂ€ks pĂ„ mina strĂ„kbibliotek och fick inte tag pĂ„ riktiga musiker. SĂ„ jag tog elguran och lekte cello och fiol. Det blev lite tomt sĂ„ jag blandade upp dem med de samplade instrumenten. Man kan ju lyfta fram dem lite extra dĂ€r pĂ„ slutet. Om du har bra strĂ„kbibliotek sĂ„ kan du ju fĂ„ midifilerna sĂ„ kanske man kan fĂ„ lite roligare strĂ„k. Det gör jag mer Ă€n gĂ€rna đ Har som nĂ€mnt lite ont om tid i nuvarande, men gör gĂ€rna lite trummor och strĂ„k nĂ€r tid finnes. Jag kör Cubase, sĂ„ ifall du gör det ocksĂ„ sĂ„ blir det enklare, annars skulle du kanske kunna bounca ner en stereomix samt piano, sĂ„ng, bas och gitarr pĂ„ separata med samma startpunkt och en notis om tempo, och sĂ„ en midi-fil pĂ„ pianot och det strĂ„k du har gjort, mest för att underlĂ€tta. Jag har en ftp som du skulle kunna ladda upp det till, ska fixa en login nĂ€r jag sitter vid studiodatorn. Kanske köra 16-bit pĂ„ bouncningarna sĂ„ blir det mindre att tanka fram Ă„ tebax, det blir ju bara underlag för min del. Du fĂ„r förstĂ„s anvĂ€nda resultatet precis hur du vill, eller inte alls. Jag har ju ingen koll pĂ„ vad du gillar efter att bara ha hört nĂ„gon enstaka lĂ„t, sĂ„ det kan nog bli allt mellan himmel och pannkaka đ
lonewind Postat 19 november 2011 TrĂ„dstartare Postat 19 november 2011 Man fĂ„r tacka đ Ja, det har ju hĂ€nt en del sedan The Grand kom och finns massor med samplade flyglar att botanisera bland. Jag har hittills inte hittat ett samplat piano som funkar till allt, men har inte hĂ€ngt med i vad som kommit under de senaste Ă„ren. Det gör jag mer Ă€n gĂ€rna đ Har som nĂ€mnt lite ont om tid i nuvarande, men gör gĂ€rna lite trummor och strĂ„k nĂ€r tid finnes. Jag kör Cubase, sĂ„ ifall du gör det ocksĂ„ sĂ„ blir det enklare, annars skulle du kanske kunna bounca ner en stereomix samt piano, sĂ„ng, bas och gitarr pĂ„ separata med samma startpunkt och en notis om tempo, och sĂ„ en midi-fil pĂ„ pianot och det strĂ„k du har gjort, mest för att underlĂ€tta. Jag har en ftp som du skulle kunna ladda upp det till, ska fixa en login nĂ€r jag sitter vid studiodatorn. Kanske köra 16-bit pĂ„ bouncningarna sĂ„ blir det mindre att tanka fram Ă„ tebax, det blir ju bara underlag för min del. Du fĂ„r förstĂ„s anvĂ€nda resultatet precis hur du vill, eller inte alls. Jag har ju ingen koll pĂ„ vad du gillar efter att bara ha hört nĂ„gon enstaka lĂ„t, sĂ„ det kan nog bli allt mellan himmel och pannkaka đ Grymt! Jag kör Logic sĂ„ jag ska ta och fixa allt du behöver sĂ„ fort jag har en liten stund över. Just nu lite fullt upp. Men ikvĂ€ll eller nĂ„gon gĂ„ng imorgon ska jag nog kunna fĂ„ ordning pĂ„ det.
Bodhi Postat 19 november 2011 Postat 19 november 2011 Gött, ingen brĂ„dska för min del, jag kommer inte att hinna titta pĂ„ det förrĂ€n om en veckas tid, om jag inte fĂ„r ett ryck och ignorerar sĂ„dant jag egentligen borde göra đ
Filmtoken Postat 22 november 2011 Postat 22 november 2011 Grym lÄt. Det enda "konstruktiva" jag kan komma med Àr att det kliar i fingrarna att lÀgga liiite mindre mekaniskt piano pÄ, men det kan verkligen vara en ren smaksak. Jag hade bara fraserat lite annorlunda (frÀmst introt). Tokbra verkligen.
lonewind Postat 22 november 2011 TrÄdstartare Postat 22 november 2011 Grym lÄt. Det enda "konstruktiva" jag kan komma med Àr att det kliar i fingrarna att lÀgga liiite mindre mekaniskt piano pÄ, men det kan verkligen vara en ren smaksak. Jag hade bara fraserat lite annorlunda (frÀmst introt). Tokbra verkligen. Hej! Vad roligt att det gillas. Jag har faktiskt haft flera pianister pÄ G som skulle spela in den hÀr lÄten, tvÄ av dem skulle jag betala och ÀndÄ sÄ rann det ut i sanden. Detta har för övrigt varit ett genomgÄende tema sen jag började med denna skiva. Man ska anlita musiker och de pratar om vad de vill ha betalt men sen levererar de inte. Min tanke nÀr jag började med skivan var att jag skulle hÄlla mig sÄ lÄngt ifrÄn programmerade instrument som möjligt men har efter mycket krÄngel fÄtt inse att det enda sÀttet att fÄ nÄgot gjort Àr att göra det sjÀlv tyvÀrr. Dock har jag turen att fÄ grym hjÀlp till vissa lÄtar av ett par duktiga och vÀlvilliga musiker. FrÀmst bas Àr det jag lÄnat in. Tillbaks till denna lÄten dÄ, har inte kommit till smÄputset Àn... men att göra det programmerade pianot mindre statiskt stÄr pÄ listan.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.