Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Bose lÄter ok för att vara smÄ högtalare, men Àr ganska dyra. De har ett speciellt fÀrgat ljud, som man antingen gillar eller inte. "Fejkad" bas, typ. UngefÀr pÄ samma sÀtt som jag upplevt nÀr jag lyssnat pÄ smÄ Genelechögtalare. M-Audio hade jag inte valt, men om jag hade varit tvungen att vÀlja mellan de tvÄ, hade jag nog valt dem. Kolla in Logitechs datahögtalare ocksÄ. Deras Z-10 lÀt riktigt bra för pengarna. De finns inte lÀngre, men det kanske finns nÄgon efterföljare, eller kolla efter begagnade. GÄr inte att spela jÀttehögt med dem dock.

Postat

Bose lÄter ok för att vara smÄ högtalare, men Àr ganska dyra. De har ett speciellt fÀrgat ljud, som man antingen gillar eller inte. "Fejkad" bas, typ. UngefÀr pÄ samma sÀtt som jag upplevt nÀr jag lyssnat pÄ smÄ Genelechögtalare. M-Audio hade jag inte valt, men om jag hade varit tvungen att vÀlja mellan de tvÄ, hade jag nog valt dem. Kolla in Logitechs datahögtalare ocksÄ. Deras Z-10 lÀt riktigt bra för pengarna. De finns inte lÀngre, men det kanske finns nÄgon efterföljare, eller kolla efter begagnade. GÄr inte att spela jÀttehögt med dem dock.

Jag har ett Logitech system idag med subwoofer. Den lĂ„ter ok, men den Ă€r mycket basig. Bose ser snygga ut och skulle se bra ut med imacen, men det viktigaste Ă€r ju ljudet. Jag fĂ„r nog utforska ljuden pĂ„ bĂ„da högtalarna i butik, eller köpa hem dem och lĂ€mna tillbaka den jag inte vill ha. Jag lyssnar ju pĂ„ all sorts musik förutom elektronisk- disco- dunka dunka- usher- brat- musik. Det viktigaste Ă€r att gitarr, sĂ„ng, bas och trummor lĂ„ter bra. Även strĂ„kmusik, filmmusik, dĂ„ jag ser mycket filmer pĂ„ datorn.

Postat

Jag har ett system frÄn Altec Lansing, med sub + 2 satelliter. Det lÄter riktigt bra för att vara datorhögtalare, sÄ det kan jag rekommendera. ATP-3 heter det. Jag tror inte att det finns lÀngre, men jag misstÀnker att VS4121 Àr deras efterföljare, eftersom det Àr ganska lika i designen.

Postat

NÄgon av dessa kanske?

http://www.thomann.de/se/superlux_bes5a.htm (obs, made in china, har inte heller hittat nÄgon recension om dessa)

http://www.webhallen.com/hardvara/128459-kurzweil_ks40a

Har aldrig hört nÄgon av dessa dock sÄ har inget att sÀga om de, men bara lite fler alternativ. Skippa bose, du fÄr sÄÄ mycket mer för pengarna.

Dessa Àr nog bland de bÀsta i den prisklassen om du har pengarna: http://www.musicradar.com/gear/all/recording/monitors/truth-b1031a-497864/review

Postat
http://www.thomann.de/se/superlux_bes5a.htm (obs, made in china, har inte heller hittat nÄgon recension om dessa)
VÀnta nu, sitter du och rekommenderar högtalare du inte vet nÄgot om och har frÄgat om i din egen trÄd?
Dessa Àr nog bland de bÀsta i den prisklassen om du har pengarna: http://www.musicradar.com/gear/all/recording/monitors/truth-b1031a-497864/review
...och dessutom lÀnkar till tipset du fick av drloop, Äterigen högtalare du sjÀlv inte lyssnat pÄ?
Skippa bose, du fÄr sÄÄ mycket mer för pengarna.
Ehm, jag hÄller inte med dig ett dugg. Companion 2 Àr nog de bÀsta datorhögtalare jag hört under 2000:-

Jag har sjÀlv jÀmfört AV40 och Companion 2 tidigare i trÄden Grymma högtalare/studiomonitorer

Men det har jag. Jag skulle inte kalla dem studiomonitorer, men det Àr bra datorhögtalare som funkar i musikerns datorhörna eftersom de har ett brett frekvensregister jÀmfört med de flesta datorhögtalare.

Fast för prislappen skulle jag vÀlja Bose Companion 2, Àven om de Àr nÄgot diskantfattigare jÀmfört med AV40 sÄ Àr det större tryck/bÀttre punch i Companion 2.

...och eftersom TS lyssnar pÄ rock skulle jag prioritera Companion Àven denna gÄng.

• Gilla 1
Postat (redigerat)

VÀnta nu, sitter du och rekommenderar högtalare du inte vet nÄgot om och har frÄgat om i din egen trÄd?

Jag gav de som förlag, sjÀlvklart kan jag inte rekommendera de, plus att de inte verkar hÄlla nÄgon hög kvallité, made in china, men p.g.a priset gav jag upp de som förslag.

Redigerat av simonwellander
Postat (redigerat)

Jag gav de som förlag, sjÀlvklart kan jag inte rekommendera de, plus att de inte verkar hÄlla nÄgon hög kvallité, made in china, men p.g.a priset gav jag upp de som förslag.

PS: Du borde provlyssna pĂ„ Audioengine 2 om du hittar ett par sĂ„na nĂ„gonstans! Visst Ă€r ljud personligt men har jĂ€mfört de med dessa: http://www.hifiklubb...talarsystem.htm och tycker de lĂ„ter vĂ€ldigt likvĂ€rdigt faktiskt 😼 De krĂ€vs dock bra placering för att de ska lĂ„ta bra och de har en smal "sweet spot"

Postat

JodÄ, jag har suttit vid bÄde Audioengine 2 och 5. De Àr ocksÄ bra, men Companion 2 Àr mer prisvÀrda.

Postat (redigerat)

JodÄ, jag har suttit vid bÄde Audioengine 2 och 5. De Àr ocksÄ bra, men Companion 2 Àr mer prisvÀrda.

Mer prisvÀrda? Menar du att de lÄter bÀttre i dina öron och att du hellre skulle lÀgga 2 tusen pÄ de? Vad man tycker lÄter bra Àr ju iof ganska personligt.

Dock var jag lite smÄbesviken direkt nÀr jag fick hem mina Audioengine 2 för ett tag sen, de lÀt riktigt burkigt och basen tog över hela registret, dynamiken var inte den bÀsta. Men nÀr jag bytte ljudkort, spelade in högtalarna ett bra tag, gav de en bra placering men högtalarna smÄtt lutade mot mina öron sÄ vart ljudet bra mycket bÀttre.

Postat
Mer prisvÀrda? Menar du att de lÄter bÀttre...
Nej, prisvÀrt Àr vad som ger mest för pengarna.

Jag sÀger att AE2 lÄter bra men sÄ kostar de ju ocksÄ dubbla priset jÀmfört med C2. Och AE2 Àr inte "dubbelt sÄ bra" som C2.

LikasÄ, nÀr 1000kr Bose lÄter tre gÄnger bÀttre Àn 800kr Creative, dÄ Àr Bose dyrare men ger mer för pengarna.

Postat (redigerat)

Nej, prisvÀrt Àr vad som ger mest för pengarna.

Jag sÀger att AE2 lÄter bra men sÄ kostar de ju ocksÄ dubbla priset jÀmfört med C2. Och AE2 Àr inte "dubbelt sÄ bra" som C2.

LikasÄ, nÀr 1000kr Bose lÄter tre gÄnger bÀttre Àn 800kr Creative, dÄ Àr Bose dyrare men ger mer för pengarna.

Ja, dĂ„ menade sĂ„ förstĂ„ss 🙂 Jag har hört Bose Companion 2 en gĂ„ng, tyckte de lĂ€t ganska dĂ„ligt (min kompis i ett vanligt sovrum). Dock med intregrerat ljudkort. Alla instrument lĂ€t... ihopblandade? LĂ€t ganska konstigt. Han hĂ„ller med mig och han Ă€r inte nöjd med sitt köp sĂ€ger han 🙁 Jag tycker A2 lĂ„ter mer Ă€n 2 gĂ„nger sĂ„ bra Ă€n Bose, men bara med placering tyvĂ€rr, som sagt de Ă€r vĂ€ldigt kĂ€nsliga för placering och har en vĂ€ldigt smal sweet spot 😏 . Har inte hört Creative T40 eller liknande (som du sĂ€kert syftade pĂ„). Bose companion 2 Ă€r kanske det bĂ€sta i den prisklassen 😉 det kan du ju ha rĂ€tt i, dock Ă€r ljud en smaksak sĂ„ man kanske inte kan sĂ€ga sĂ„. Men Bose som brukar vara ganska överprisade, speciellt deras lifestyle system.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.