Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

jag ska över veckan som kommer spela in ett band i en studio jag har lyckats skaka fram, men nu är det så att de i sitt inspelningsrum har byggt enligt LEDE-principen (!?), vilket jag inte riktigt förstår. Dessutom är det heltäckningsmatta på golvet, och ganska lågt (230cm) i (betong)tak. Då har jag lite funderingar kring truminspelningen:

1 - Ska jag rikta trummorna mot live end-delen eller mot dead end-delen? Jag vet att man brukar ställa absorbenter i en halvmåne bakom trummorna, så jag antar att rikta dom mot live end-delen skulle vara ungefär samma sak?

2 - Ska jag ställa trummorna på nåt slags skivor, har fått för mig att det inte är nån höjdare att ha trummorna på mattor. Om ja, ska jag isåfall satsa på att sätta nån slags absorption i taket ovanför trummorna för att döda dom värsta reflektionerna?

Tack på förhand!

Annons
Postat

Men du ska väl inte dra in trummsetet i kontrollrummet? 😮 LEDE (Live En Dead End) är ett sätt man bygger lyssningsrummet på.. Dom har väl inte byggt själva studion där instrumenten ska stå som en LEDE eller?. Oavsett så bör du ställa trummor och saker som låter mycket borta i dead end.

I ett kontrollrum enl LEDE har man monitorer i dead end och i ryggen live end.

Postat

Nu är det så konstigt att dom har byggt så, jag är lika konfunderad som du! Men jag måste göra det bästa av situationen. Magkänslan säger att jag borde ha dead end i ryggen på trummisen för att det inte ska bli för dött. Vad tror ni?

Postat

ja allt beror ju på vilket sound ni vill ha, i större studios vill man oftast ha trummorna i ett väldigt reflekterande rum så det sjunger & studsar ordentligt om det är rock'nroll vi snackar om, vill man ha slick usa västkust/steely dan så är det tvärtom....

Postat

Ja, jag får helt enkelt göra ett par snabba test med rumsmickar för att kolla läget, samt kolla hur det låter med trummorna på plyfaskivor vs. matta. Är det här ett vanligt sätt att bygga inspelningsrum? Har aldrig hört talas om det faktiskt.

Postat

Det är nog i så fall vanligare att man bygger olika hörn med lite olika sämpning - eller har flyttbara och vändbara paneler med olika ytor, som man kan placera ut på väl valda ställen. Att bygga hela liverummet som LEDE hör nog till ovanligheterna...

Postat

Jag skulle vilja höra lite fler tankar om att ha trummorna på matta. Vår trummis kör med två mattor en fuskorientalisk och sen en annan bomull (tror jag) ovanpå det, vitsen är att få trummorna att stå still. Vi är ute efter så mycket tjong och icke dämpning av trummorna som möjligt, är det då vettigt med fluggiga mattsjok under dom? Speciellt med tanke på att jag vill spela in virveln med bara en mick, med ett hårt golv under borde man väl lättare få med ljudet från virvelns undersida?

Att ha även en mick på undersidan har jag testat hur mycket som helst, det ljudet gillar jag inte alls, även om man tar bara pyttelite av ljudet från den micken, jag är helt inne på att spela in virveln med enbart en konding, det är Mäster Elof som tipsat om det.

Postat

jag är helt inne på att spela in virveln med enbart en konding, det är Mäster Elof som tipsat om det.

Mäster Elof kan sin truminspelning.

Jag har märkt att du gillar att backa mickarna en aning. Då är det ju skoj om det finns liv och skrammel att plocka upp också. Jag har haft blandade erfarenheter av reflekterande yta under virveln. Avståndet från är så kort jämfört med direktljudet från virveln. Den blir betydligt starkare och kan sjunga mer. Men samtidigt riskerar den tidiga reflektionen att virveln även blir lite mer ihålig och inte lika kraftfull.

Postat

Mäster Elof kan sin truminspelning.

Jag har märkt att du gillar att backa mickarna en aning. Då är det ju skoj om det finns liv och skrammel att plocka upp också. Jag har haft blandade erfarenheter av reflekterande yta under virveln. Avståndet från är så kort jämfört med direktljudet från virveln. Den blir betydligt starkare och kan sjunga mer. Men samtidigt riskerar den tidiga reflektionen att virveln även blir lite mer ihålig och inte lika kraftfull.

Man kan kanske kapa till en skiva, kanske hård formplyfa som enbart virvelstativet står på och ha matta under? Då studsar virveln lite grann, och resten av trummorna står still.

När jag tänker efter, min favoritstudio, som enbart är replokal nu, och aldrig ens används till att repa i, är liverummet byggr efter LEDE modell, en dämpad halva och en med parkettgolv och studsiga väggar. Vi satte trummorna i den studsiga delen. Det gjorde vi med resten också, två elgitarrer o basgitarr. Det är helt underbart att spela i det ljudet.

Nu är lokalen upplåst av en snubbe vars band las ner för flera år sen, ABF äger huset/lokalen, men snubben vägrar låta nån annan vara där, och är aldrig där själv heller. Bästa akustiken i typ hela världen.

Postat

Jag gjorde precis ett AB-test med virveln ståendes på heltäckningsmattan, och med virveln ståendes på ett klickgolv som stod ihopplockat här (kanske med detta i tanken?). Kan säga att sejarresponsen var en hel del tydligare på den versionen som står på klickgolvet. Men precis som Joachime skriver tillfördes även en del inte så attraktiva toner, lite mer badboll över det. tyvärr. Nu vet jag ju inte än om det är stämningen i virveln, och inte heller hur det kommer att påverka resten av trummorna, ska laborera vidare. Det är tur att bandet inte kommer förrän imorgon 😉

Postat (redigerat)

allt beror på resten av rummet också, det är väl f.. självklart att man väljer en hård reflekterande yta om man vill ha ett levande sound, en matta dämpar givetvis bort det mer eller mindre beroende på...det där med konding på virveln ja, jag har kört båda metoder (over+under eller bara över) och har inget emot båda heller beroende på vad jag vill ha...men om du vill använda enbart en så testa även Goldenage D1 som är helt super på virvel, billig dessutom och inget eq'ande behövs för den tar bara precsi det som skall tas upp så enkelt är det, du kan använda vilken micktyp du vill så länge du förstår vad dom gör och vad just DU är ute efter, allt går***

Redigerat av Florian le Sage
Postat

Kan man inte som en lätt borttagbar nödlösning ställa hela dit inplastade balar med rockwool i inspelningsrummet? Man bara ställer tex två balar på varann i hörnen. Är det för en enstaka inspelning kan man kanske låna/hyra rockwool utan att sprätta upp paketen.

Postat

Hmm, fluttret är ju mellan tak och golv, väggarna är ju vinklade. Jag slänger nog dit lite gamla trumcase:ar/gitarrcase:ar och liknande så ger det sig nog. Ska ju bara vara där några dagar, men är ändå väldigt mån om att det ska bli så bra som möjligt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.