Jump to content
Annons

Spela in i LEDE rum...


Ondskans Laboratorium

Recommended Posts

Hej,

jag ska över veckan som kommer spela in ett band i en studio jag har lyckats skaka fram, men nu är det så att de i sitt inspelningsrum har byggt enligt LEDE-principen (!?), vilket jag inte riktigt förstår. Dessutom är det heltäckningsmatta på golvet, och ganska lågt (230cm) i (betong)tak. Då har jag lite funderingar kring truminspelningen:

1 - Ska jag rikta trummorna mot live end-delen eller mot dead end-delen? Jag vet att man brukar ställa absorbenter i en halvmåne bakom trummorna, så jag antar att rikta dom mot live end-delen skulle vara ungefär samma sak?

2 - Ska jag ställa trummorna på nåt slags skivor, har fått för mig att det inte är nån höjdare att ha trummorna på mattor. Om ja, ska jag isåfall satsa på att sätta nån slags absorption i taket ovanför trummorna för att döda dom värsta reflektionerna?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Men du ska väl inte dra in trummsetet i kontrollrummet? 😮 LEDE (Live En Dead End) är ett sätt man bygger lyssningsrummet på.. Dom har väl inte byggt själva studion där instrumenten ska stå som en LEDE eller?. Oavsett så bör du ställa trummor och saker som låter mycket borta i dead end.

I ett kontrollrum enl LEDE har man monitorer i dead end och i ryggen live end.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog i så fall vanligare att man bygger olika hörn med lite olika sämpning - eller har flyttbara och vändbara paneler med olika ytor, som man kan placera ut på väl valda ställen. Att bygga hela liverummet som LEDE hör nog till ovanligheterna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja höra lite fler tankar om att ha trummorna på matta. Vår trummis kör med två mattor en fuskorientalisk och sen en annan bomull (tror jag) ovanpå det, vitsen är att få trummorna att stå still. Vi är ute efter så mycket tjong och icke dämpning av trummorna som möjligt, är det då vettigt med fluggiga mattsjok under dom? Speciellt med tanke på att jag vill spela in virveln med bara en mick, med ett hårt golv under borde man väl lättare få med ljudet från virvelns undersida?

Att ha även en mick på undersidan har jag testat hur mycket som helst, det ljudet gillar jag inte alls, även om man tar bara pyttelite av ljudet från den micken, jag är helt inne på att spela in virveln med enbart en konding, det är Mäster Elof som tipsat om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är helt inne på att spela in virveln med enbart en konding, det är Mäster Elof som tipsat om det.

Mäster Elof kan sin truminspelning.

Jag har märkt att du gillar att backa mickarna en aning. Då är det ju skoj om det finns liv och skrammel att plocka upp också. Jag har haft blandade erfarenheter av reflekterande yta under virveln. Avståndet från är så kort jämfört med direktljudet från virveln. Den blir betydligt starkare och kan sjunga mer. Men samtidigt riskerar den tidiga reflektionen att virveln även blir lite mer ihålig och inte lika kraftfull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mäster Elof kan sin truminspelning.

Jag har märkt att du gillar att backa mickarna en aning. Då är det ju skoj om det finns liv och skrammel att plocka upp också. Jag har haft blandade erfarenheter av reflekterande yta under virveln. Avståndet från är så kort jämfört med direktljudet från virveln. Den blir betydligt starkare och kan sjunga mer. Men samtidigt riskerar den tidiga reflektionen att virveln även blir lite mer ihålig och inte lika kraftfull.

Man kan kanske kapa till en skiva, kanske hård formplyfa som enbart virvelstativet står på och ha matta under? Då studsar virveln lite grann, och resten av trummorna står still.

När jag tänker efter, min favoritstudio, som enbart är replokal nu, och aldrig ens används till att repa i, är liverummet byggr efter LEDE modell, en dämpad halva och en med parkettgolv och studsiga väggar. Vi satte trummorna i den studsiga delen. Det gjorde vi med resten också, två elgitarrer o basgitarr. Det är helt underbart att spela i det ljudet.

Nu är lokalen upplåst av en snubbe vars band las ner för flera år sen, ABF äger huset/lokalen, men snubben vägrar låta nån annan vara där, och är aldrig där själv heller. Bästa akustiken i typ hela världen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde precis ett AB-test med virveln ståendes på heltäckningsmattan, och med virveln ståendes på ett klickgolv som stod ihopplockat här (kanske med detta i tanken?). Kan säga att sejarresponsen var en hel del tydligare på den versionen som står på klickgolvet. Men precis som Joachime skriver tillfördes även en del inte så attraktiva toner, lite mer badboll över det. tyvärr. Nu vet jag ju inte än om det är stämningen i virveln, och inte heller hur det kommer att påverka resten av trummorna, ska laborera vidare. Det är tur att bandet inte kommer förrän imorgon 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

allt beror på resten av rummet också, det är väl f.. självklart att man väljer en hård reflekterande yta om man vill ha ett levande sound, en matta dämpar givetvis bort det mer eller mindre beroende på...det där med konding på virveln ja, jag har kört båda metoder (over+under eller bara över) och har inget emot båda heller beroende på vad jag vill ha...men om du vill använda enbart en så testa även Goldenage D1 som är helt super på virvel, billig dessutom och inget eq'ande behövs för den tar bara precsi det som skall tas upp så enkelt är det, du kan använda vilken micktyp du vill så länge du förstår vad dom gör och vad just DU är ute efter, allt går***

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjock matta på golvet borde väl vara den enklaste nödlösningen...?

- eller så drar du in diverse bråte och staplar upp längs väggarna.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte som en lätt borttagbar nödlösning ställa hela dit inplastade balar med rockwool i inspelningsrummet? Man bara ställer tex två balar på varann i hörnen. Är det för en enstaka inspelning kan man kanske låna/hyra rockwool utan att sprätta upp paketen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man hänger över lite fleeceplädar då?

Det blir nog i alla fall lite bättre. Plasten börjar påverka någonstans från 1kHz och sedan blir det förstås mer och mer reflektion ju högre frekvens det blir.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...