writemusic Postat 9 november 2011 Postat 9 november 2011 Jag vill köpa en förstärkare som ska passa till lite av varje i min hemstudio. Framför allt vill jag dra mitt elpiano/syntar in i den, men jag vill också att det ska låta okej om jag pluggar i elbasen eller en halvakustisk gitarr. Och varför inte en elgitarr också. Jag letar alltså inte efter specifikt en gitarrförstärkare som ska dista snyggt, eller efter en fantastisk elbasförstärkare som saknar diskant, utan en allroundförstärkare till kompakt hemstudio. (Nej, jag ska självklart inte ha den till mixning, bara till att kunna spela lite genom...) Vad letar jag efter? Behringer har billiga förstärkare till akustisk gitarr, men hur blir de om man pluggar in en elbas eller klaviatur? Eller är det kanske en keyboardförstärkare jag är ute efter? Och vad är bra..? Finns det någon som har tips och råd hur jag ska gå vidare? Jag tror att jag borde kunna hitta något vettigt för under 3000 kr? Åtminstone under 5000? Tack på förhand!
Die Hard (oregistrerad) Postat 9 november 2011 Postat 9 november 2011 Gitarrförstärkare är för gitarrer och basförstärkare är för basar.
Dippen Postat 9 november 2011 Postat 9 november 2011 Du letar efter en Roland Jazz Chorus.. Finns med olika lådor. Jag gillar JC120 då den har fin botten.
Bierball Postat 10 november 2011 Postat 10 november 2011 Det låter som du skulle skaffa en keyboardstärkare eller en som är avsedd för akustisk gitarr. Dessa är oftast fullrange-stärkare och färgar alltså inte ljudet på samma sätt som traditionella förstärkare. Kolla även in Bose med sina pinnar. Någon säljer en Atomic Reactor på säljavdelningen, dessa ska också vara fullrange.
Florian le Sage Postat 10 november 2011 Postat 10 november 2011 prisbild??? idag har du ju en massa nice preamps där du kan plugga in allt vad du vill och både få en ren eller relativt distad signal och köra rakt in i din DAW....eller vill du prompt ha en combo med typ 10"-12" högtalare i???