kenjoswe Postat 8 november 2011 Postat 8 november 2011 Hej, Plötsligt har Kontakt 4 börjat hacka pÄ vissa ljud t ex Woodwind, Brass. NÀr man trycker ner en tangent kommer ett konstant knÀppande ljud upp tillsammans med instrumentet. Andra ljud funkar bra. Vad beror detta pÄ? Kent J.
kenjoswe Postat 8 november 2011 TrÄdstartare Postat 8 november 2011 Disken Àr OK. Dessutom har jag provat att flytta Kontakt till en annan hÄrddisk (nÀstan tom) men det Àr samma problem. Jag har provat med olika bufferstorlekar pÄ ljudkortet. CPU Àr inte sÀrskilt belastad.
Bodhi Postat 8 november 2011 Postat 8 november 2011 (redigerat) Prova att spela upp nĂ„gra av samplingarna direkt i Win/OSX med en vanlig player som iTunes eller Winamp, alternativt frĂ„n ett spĂ„r i Cubase, för att kontrollera om problemet ligger i sjĂ€lva samplingen. Om det fortfarande sprakar, kontrollera instĂ€llningarna för samplingsfrekvens, dvs om samplingen matchar det som ljudkortet Ă€r instĂ€llt pĂ„. Det kan annars hĂ€nda att det blir problem vid upp- eller nersampling. Om samplingarna lĂ„ter bra utanför Kontakt, sĂ„ kan det bero pĂ„ att din dator helt enkelt inte klarar av att hantera streamingen och de patchinstĂ€llningar, envelopes och filter som ljuden Ă€r programmerade med i Kontakt. För att kolla sĂ„ kan du börja med att öka bufferten markant pĂ„ ljudkortet, t ex uppĂ„t 1024 samples latency. Det avlastar bĂ„de CPU och lĂ€sning frĂ„n disk. Om inte det hjĂ€lper sĂ„ kan du prova att stĂ€nga av sĂ„ mycket som möjligt av filter och envelopes i patchen i Kontakt. Ja alltsĂ„ för att felsöka, inte som en lösning. Ăven om CPU:n inte ger intryck av att vara överbelastad, sĂ„ kan överbelastning Ă€ndĂ„ vara fallet nĂ„gon annanstans i kedjan och det kan röra sig om spikes som inte syns pĂ„ t ex Cubase CPU-mĂ€tare. Redigerat 8 november 2011 av Bodhi
kenjoswe Postat 9 november 2011 TrĂ„dstartare Postat 9 november 2011 ..öka bufferten markant pĂ„ ljudkortet... Jag ökade bufferten till 512 och dĂ„ fĂ„r jag totalt 14ms i latency Det verkar vara CPU problem. ĂndĂ„ har jag en Quad processor pĂ„ 4x2.6 Ghz. Hur mycket ska man behöva egentligen?
Claes Holmerup Postat 9 november 2011 Postat 9 november 2011 Det kan bero pÄ mycket. Om du har diverse bakgrundsprogram som stjÀl kraft, som virusdödare, anti-spyware och diverse smÄ "hjÀlp"-program som ligger och snurrar, sÄ kan det lasta ner en del. Om du har nÀtverkskort - framför allt trÄdlöst - i en laptop, sÄ brukar det ocksÄ kunna brÄka med DAW-programmen om man inte avaktiverar det. Likadant om du har nÄgra strömsparfunktioner aktiva, sÄ kan det stÀlla till trassel ibland.
Bodhi Postat 9 november 2011 Postat 9 november 2011 (redigerat) Jag ökade bufferten till 512 och dĂ„ fĂ„r jag totalt 14ms i latency Det verkar vara CPU problem. ĂndĂ„ har jag en Quad processor pĂ„ 4x2.6 Ghz. Hur mycket ska man behöva egentligen? Det bör rĂ€cka till det mesta, men det Ă€r sĂ„ enormt mĂ„nga variabler som kan pĂ„verka Kontakts uppspelning... SvĂ„rt att felsöka utan att ha patchen och hela riggen framför sig, Kolla Claes tips ovan och kolla Ă€ven om det finns en uppdatering till de ljud som krĂ„nglar. De Ă€r inte helt ovanligt att ljud till Kontakt slĂ€pps utan att vara ordentligt testade pĂ„ de plattformar de ska funka pĂ„. Om du tĂ€nker dig Kontakt som en "VSTi-version av Cubase" dĂ€r en sjuhelvetes massa kanaler ska streamas frĂ„n disk och huller om buller med allehanda patchprogrammering och allt i realtid, sĂ„ ser du att det Ă€r ganska avancerad teknik dĂ€r mycket kan pĂ„verka prestandan Ă€ven om den pĂ„ papperet ser ut att klara det.. Redigerat 9 november 2011 av Bodhi
Bodhi Postat 9 november 2011 Postat 9 november 2011 Om du har nĂ€tverkskort - framför allt trĂ„dlöst - i en laptop, sĂ„ brukar det ocksĂ„ kunna brĂ„ka med DAW-programmen om man inte avaktiverar det. Ă fan, dĂ€r lĂ€rde jag mig nĂ„got nytt đ
Linus Postat 10 november 2011 Postat 10 november 2011 Disken Àr OK. Dessutom har jag provat att flytta Kontakt till en annan hÄrddisk (nÀstan tom) men det Àr samma problem. Men hur snabba Àr hÄrddiskarna? Vilka modeller?Och hur mycket RAM-minne har du? Jag tror det Àr dessa tvÄ faktorer som spelar in, inte CPU.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.