Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Plötsligt har Kontakt 4 börjat hacka pÄ vissa ljud t ex Woodwind, Brass.

NÀr man trycker ner en tangent kommer ett konstant knÀppande ljud upp tillsammans med instrumentet.

Andra ljud funkar bra. Vad beror detta pÄ?

Kent J.

Annons
Postat

Disken Àr OK.

Dessutom har jag provat att flytta Kontakt till en annan hÄrddisk (nÀstan tom) men det Àr samma problem. Jag har provat med olika bufferstorlekar pÄ ljudkortet. CPU Àr inte sÀrskilt belastad.

Postat (redigerat)

Prova att spela upp nÄgra av samplingarna direkt i Win/OSX med en vanlig player som iTunes eller Winamp, alternativt frÄn ett spÄr i Cubase, för att kontrollera om problemet ligger i sjÀlva samplingen. Om det fortfarande sprakar, kontrollera instÀllningarna för samplingsfrekvens, dvs om samplingen matchar det som ljudkortet Àr instÀllt pÄ. Det kan annars hÀnda att det blir problem vid upp- eller nersampling.

Om samplingarna lÄter bra utanför Kontakt, sÄ kan det bero pÄ att din dator helt enkelt inte klarar av att hantera streamingen och de patchinstÀllningar, envelopes och filter som ljuden Àr programmerade med i Kontakt. För att kolla sÄ kan du börja med att öka bufferten markant pÄ ljudkortet, t ex uppÄt 1024 samples latency. Det avlastar bÄde CPU och lÀsning frÄn disk. Om inte det hjÀlper sÄ kan du prova att stÀnga av sÄ mycket som möjligt av filter och envelopes i patchen i Kontakt. Ja alltsÄ för att felsöka, inte som en lösning.

Även om CPU:n inte ger intryck av att vara överbelastad, sĂ„ kan överbelastning Ă€ndĂ„ vara fallet nĂ„gon annanstans i kedjan och det kan röra sig om spikes som inte syns pĂ„ t ex Cubase CPU-mĂ€tare.

Redigerat av Bodhi
Postat

..öka bufferten markant pÄ ljudkortet...

Jag ökade bufferten till 512 och dÄ fÄr jag totalt 14ms i latency

Det verkar vara CPU problem.

ÄndĂ„ har jag en Quad processor pĂ„ 4x2.6 Ghz.

Hur mycket ska man behöva egentligen?

Postat

Det kan bero pÄ mycket. Om du har diverse bakgrundsprogram som stjÀl kraft, som virusdödare, anti-spyware och diverse smÄ "hjÀlp"-program som ligger och snurrar, sÄ kan det lasta ner en del. Om du har nÀtverkskort - framför allt trÄdlöst - i en laptop, sÄ brukar det ocksÄ kunna brÄka med DAW-programmen om man inte avaktiverar det. Likadant om du har nÄgra strömsparfunktioner aktiva, sÄ kan det stÀlla till trassel ibland.

Postat (redigerat)

Jag ökade bufferten till 512 och dÄ fÄr jag totalt 14ms i latency

Det verkar vara CPU problem.

ÄndĂ„ har jag en Quad processor pĂ„ 4x2.6 Ghz.

Hur mycket ska man behöva egentligen?

Det bör rÀcka till det mesta, men det Àr sÄ enormt mÄnga variabler som kan pÄverka Kontakts uppspelning... SvÄrt att felsöka utan att ha patchen och hela riggen framför sig,

Kolla Claes tips ovan och kolla Àven om det finns en uppdatering till de ljud som krÄnglar. De Àr inte helt ovanligt att ljud till Kontakt slÀpps utan att vara ordentligt testade pÄ de plattformar de ska funka pÄ.

Om du tÀnker dig Kontakt som en "VSTi-version av Cubase" dÀr en sjuhelvetes massa kanaler ska streamas frÄn disk och huller om buller med allehanda patchprogrammering och allt i realtid, sÄ ser du att det Àr ganska avancerad teknik dÀr mycket kan pÄverka prestandan Àven om den pÄ papperet ser ut att klara det..

Redigerat av Bodhi
Postat

Om du har nÀtverkskort - framför allt trÄdlöst - i en laptop, sÄ brukar det ocksÄ kunna brÄka med DAW-programmen om man inte avaktiverar det.

Åfan, dĂ€r lĂ€rde jag mig nĂ„got nytt 🙂

Postat

Disken Àr OK.

Dessutom har jag provat att flytta Kontakt till en annan hÄrddisk (nÀstan tom) men det Àr samma problem.

Men hur snabba Àr hÄrddiskarna? Vilka modeller?

Och hur mycket RAM-minne har du?

Jag tror det Àr dessa tvÄ faktorer som spelar in, inte CPU.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.