G Bango Postat 8 november 2011 Postat 8 november 2011 Jag har lÀnge tÀnkt att skaffa ett bra musik program för inspelning men vet ej vilket.. ska man satsa pÄ cubase5 eller logic pro9? Jag har bÄde mac o pc hur bra Àr trummorna/beatsen pÄ cubase5? har haft logic pro ett tag nu som jag lÄnar av en musikproduktions kurs jag gÄr i men kursen Àr snart slut sÄ dÄ mÄste jag ska ett program pÄ egen hand.
Umemagnus Postat 8 november 2011 Postat 8 november 2011 (redigerat) Skulle jag se till mig sjÀlv, sÄ skulle jag ta det som kÀnns mest "hemma". Dvs. har du nu jobbat i logic sÄ kör pÄ det. GÀllande Cubase/logic mot varandra sÄ finns det nog lika mÄnga som dikterar vad som verkligen Àr bÀst av pc/mac, plÀttar/pannkakor, röda bilar/blÄ bilar, stekt/klyft-potatis osv... Redigerat 8 november 2011 av Umemagnus
spaceman Postat 8 november 2011 Postat 8 november 2011 (redigerat) SjÀlv sÄ har gÄtt igenom hela racet med bÄde Cubase 6, Sonar, Pro Tools men inte Logic dÄ jag kör pÄ pc plattan. Om du kör Mac skulle jag rekomendera dig om Digital Prefomer frÄn Motu. Min bror som jobbar pro andvÀnder det, och sjÀlv om jag körde Mac skulle det bli det sjÀlvklara valet. NÀr det gÀller Logic sÄ kan man skralt konstatera dels hÀr pÄ forumet men ocksÄ anstÀders att det verkar vara lite buggi woogi. Trots uppdateringar sÄ verkar symptomen vara ganska tydliga. Nu fÄr jag vÀl skit för detta men jag stÄr pÄ mig. Redigerat 8 november 2011 av spaceman
TripMan Postat 8 november 2011 Postat 8 november 2011 SjÀlv sÄ har gÄtt igenom hela racet med bÄde Cubase 6, Sonar, Pro Tools men inte Logic dÄ jag kör pÄ pc plattan. Om du kör Mac skulle jag rekomendera dig om Digital Prefomer frÄn Motu. Min bror som jobbar pro andvÀnder det, och sjÀlv om jag körde Mac skulle det bli det sjÀlvklara valet. NÀr det gÀller Logic sÄ kan man skralt konstatera dels hÀr pÄ forumet men ocksÄ anstÀders att det verkar vara lite buggi woogi. Trots uppdateringar sÄ verkar symptomen vara ganska tydliga. Nu fÄr jag vÀl skit för detta men jag stÄr pÄ mig. FrÄgan Àr Logic eller Cubase sÄ lÄt folk som kört pÄ deras DAW svara och du har inte kört Logic sÄ ditt svar Àr inte 100%. Kör du Mac kör Logic, kör du Pc sÄ spelar det ingen roll vilket DAW du kör med men jag tycker om det som följer med i Logic.
joachime Postat 8 november 2011 Postat 8 november 2011 SjĂ€lv sĂ„ har gĂ„tt igenom hela racet med bĂ„de Cubase 6, Sonar, Pro Tools men inte Logic dĂ„ jag kör pĂ„ pc plattan. Du har varken kört DP eller Logic men rekommenderar det ena och sĂ„gar det andra? đ
joachime Postat 8 november 2011 Postat 8 november 2011 cubase5 eller logic pro9? Jag har bÄde mac o pc Ska du köra Mac rekommenderar jag Logic. Speciellt som du redan kommit igÄng med det. Ska du köra PC Àr svaret Cubase av dom tvÄ du vÀljer mellan. hur bra Àr trummorna/beatsen pÄ cubase5? Jag har jobbat mycket med bÄda programmen och upplever att Logic har den bÀttre trum/beats-lösningen. Dels en dedikerad trummaskin och dessutom helt okej multisamplade autentiska trummor i samplern EXS24. Men inget av programmen erbjuder samma möjligheter som en dedikerad trumplugin som t ex Addictive Drums, Superior Drummer eller Battery.
Kjubeis Postat 13 november 2011 Postat 13 november 2011 Hur var det nu - Cubase Àr lika stabilt pÄ Mac som pÄ PC men Àr inte optimalt pÄ Mac och drar mer resurser? / Tompa
BluesBoy Postat 13 november 2011 Postat 13 november 2011 Jag har Mac och kör sĂ„ledes Logic. Jag bytte frĂ„n PC till Mac nĂ€r Apple bestĂ€mde sig för att köpa Logic och tyckte att PC-anvĂ€ndarna skulle köra annat. Jag envisades dock med att köra v5.6 (tror jag) lĂ€nge, den sista versionen pĂ„ PC. Kör med det du kĂ€nner dig bekvĂ€m med och eftersom du redan kommit igĂ„ng med Logic...... đ
Otto Postat 13 november 2011 Postat 13 november 2011 Jag har lÀnge tÀnkt att skaffa ett bra musik program för inspelning men vet ej vilket.. ska man satsa pÄ cubase5 eller logic pro9? Jag har bÄde mac o pc hur bra Àr trummorna/beatsen pÄ cubase5? har haft logic pro ett tag nu som jag lÄnar av en musikproduktions kurs jag gÄr i men kursen Àr snart slut sÄ dÄ mÄste jag ska ett program pÄ egen hand. Vad för trummor Àr du ute efter? SjÀlv kör jag med Reaper + Superior drummer 2 pÄ PC och det funkar perfekt! Och inte sÄ dyrt heller!
KillwithSkill Postat 13 november 2011 Postat 13 november 2011 Logic Studio 9 vÀger hela 55GB. Du fÄr med vansinnigt mkt ljud. Plus att du fÄr en massa extra program. Waveburner masteringprogram som verkligen Àr bra! Soundtrack Pro mixa för film med surround mm. Mainstage, perfekta livesynthen
kolin Postat 13 november 2011 Postat 13 november 2011 Jag har som en del tidigare oxÄ gjort en resa mellan flera olika pc program och hamnade till slut pÄ Mac och Logic. Beslutet för mig var enkelt eftersom det handlade om driftsÀkerhet och min PC tid kantades bara av driftstörningar. Men det som slog mig nÀr jag började anvÀnda Logic var att jag tyckte logiken var enklare Àn bÄde Cubase och Sonar. Nu körde jag ju dock aldrig Cubase 5 sÄ ett helt sanningsvittne Àr jag kanske inte.
joachime Postat 13 november 2011 Postat 13 november 2011 Hur var det nu - Cubase Àr lika stabilt pÄ Mac som pÄ PC men Àr inte optimalt pÄ Mac och drar mer resurser? Det var i alla fall i stora drag sÄ tidigare. Jag har inte kört Cubase 6, men har fÄtt för mig att det utnyttjar resurserna bÀttre i OS X Àn tidigare versioner.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.