Jump to content
Annons

Cubase 5 eller Logic pro 9?


G Bango

Recommended Posts

Jag har länge tänkt att skaffa ett bra musik program för inspelning men vet ej vilket.. ska man satsa på cubase5 eller logic pro9?

Jag har både mac o pc

hur bra är trummorna/beatsen på cubase5?

har haft logic pro ett tag nu som jag lånar av en musikproduktions kurs jag går i men kursen är snart slut så då måste jag ska ett program på egen hand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skulle jag se till mig själv, så skulle jag ta det som känns mest "hemma". Dvs. har du nu jobbat i logic så kör på det.

Gällande Cubase/logic mot varandra så finns det nog lika många som dikterar vad som verkligen är bäst av pc/mac, plättar/pannkakor, röda bilar/blå bilar, stekt/klyft-potatis osv...

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv så har gått igenom hela racet med både Cubase 6, Sonar, Pro Tools men inte Logic då jag kör på pc plattan. Om du kör Mac skulle jag rekomendera dig om Digital Prefomer från Motu. Min bror som jobbar pro andvänder det, och själv om jag körde Mac skulle det bli det självklara valet. När det gäller Logic så kan man skralt konstatera dels här på forumet men också anstäders att det verkar vara lite buggi woogi. Trots uppdateringar så verkar symptomen vara ganska tydliga. Nu får jag väl skit för detta men jag står på mig.

Redigerat av spaceman
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv så har gått igenom hela racet med både Cubase 6, Sonar, Pro Tools men inte Logic då jag kör på pc plattan. Om du kör Mac skulle jag rekomendera dig om Digital Prefomer från Motu. Min bror som jobbar pro andvänder det, och själv om jag körde Mac skulle det bli det självklara valet. När det gäller Logic så kan man skralt konstatera dels här på forumet men också anstäders att det verkar vara lite buggi woogi. Trots uppdateringar så verkar symptomen vara ganska tydliga. Nu får jag väl skit för detta men jag står på mig.

Frågan är Logic eller Cubase så låt folk som kört på deras DAW svara och du har inte kört Logic så ditt svar är inte 100%.

Kör du Mac kör Logic, kör du Pc så spelar det ingen roll vilket DAW du kör med men jag tycker om det som följer med i Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

cubase5 eller logic pro9?

Jag har både mac o pc

Ska du köra Mac rekommenderar jag Logic. Speciellt som du redan kommit igång med det.

Ska du köra PC är svaret Cubase av dom två du väljer mellan.

hur bra är trummorna/beatsen på cubase5?

Jag har jobbat mycket med båda programmen och upplever att Logic har den bättre trum/beats-lösningen. Dels en dedikerad trummaskin och dessutom helt okej multisamplade autentiska trummor i samplern EXS24.

Men inget av programmen erbjuder samma möjligheter som en dedikerad trumplugin som t ex Addictive Drums, Superior Drummer eller Battery.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Mac och kör således Logic. Jag bytte från PC till Mac när Apple bestämde sig för att köpa Logic och tyckte att PC-användarna skulle köra annat. Jag envisades dock med att köra v5.6 (tror jag) länge, den sista versionen på PC.

Kör med det du känner dig bekväm med och eftersom du redan kommit igång med Logic...... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har länge tänkt att skaffa ett bra musik program för inspelning men vet ej vilket.. ska man satsa på cubase5 eller logic pro9?

Jag har både mac o pc

hur bra är trummorna/beatsen på cubase5?

har haft logic pro ett tag nu som jag lånar av en musikproduktions kurs jag går i men kursen är snart slut så då måste jag ska ett program på egen hand.

Vad för trummor är du ute efter?

Själv kör jag med Reaper + Superior drummer 2 på PC och det funkar perfekt! Och inte så dyrt heller!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har som en del tidigare oxå gjort en resa mellan flera olika pc program och hamnade till slut på Mac och Logic. Beslutet för mig var enkelt eftersom det handlade om driftsäkerhet och min PC tid kantades bara av driftstörningar. Men det som slog mig när jag började använda Logic var att jag tyckte logiken var enklare än både Cubase och Sonar. Nu körde jag ju dock aldrig Cubase 5 så ett helt sanningsvittne är jag kanske inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur var det nu - Cubase är lika stabilt på Mac som på PC men är inte optimalt på

Mac och drar mer resurser?

Det var i alla fall i stora drag så tidigare.

Jag har inte kört Cubase 6, men har fått för mig att det utnyttjar resurserna bättre i OS X än tidigare versioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...