Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är ute efter att försöka få ner latency då jag spelar in med gitarrpluggar och just nu har jag ett Eleven Rack som jag använder och det fungerar ganska bra men jag är ändå inte riktigt nöjd då jag upplever lagget som rätt störande emellanåt och skulle vilja trimma till det ytterligare.

Jag spelar in i 44,1 khz och lägsta bufferstorlek jag får med Eleven Rack är 128. Jag är ute efter ett ljudkort som kan leverera i buffer storlek 64.

Jag hade ett M-Audio 2496 Audiophile tidigare men det använde jag aldrig till gitarrpluggar och jag har sett att det finns dem som använder det på buffer storlek 64 med gott resultat utan uppenbar latency.

Min nuvarande dator är sannerligen inget racermonster:

2,2 Ghz Dual Core och 2 GB ram bland annat, men det är över tre år sedan jag byggde denna och ett nytt bygge är på gång framöver.

Hur går det för er som spelar in med gitarrpluggar med era kort?

Vad använder ni för några kort?

Ett internt kort är väl det som gäller om man vill få ner latencyn så gott det går?

De pluggar jag använder är Kuassa Amplifikation, Studio Devil AMP samt Vandal Amp.

Tack på förhand! 🙂

Annons
Postat

Hej,

vi har ju diskuterat detta förut men jag tänkte bara slänga in lite input ( 😉 );

jag kör med ett Focusrite Saffire Pro 40 och har aldrig upplevt några problem (i min signatur framgår det mer tydligt vilken setup jag kör) vare sig sig med lagg eller ngåot annat.

Du kanske minns (från vår förra diskussion) att jag reagerade på att du hade snäppet högre latency än mig och då kör du ändå med ElevenRack (som jag anser vara ett eller två strån vassare) mot mitt GuitarRig 5 vad nu detta kan bero på? 😳

Som jag har förstått saken så ska interna PCI(-e)-kort vara the shit, FW på silverplats och USB på en hedrande jumbo. Men det är ju inte helt omöjligt att jag missuppfattat hela saken.

Jag har ett gammalt ESI Juli@ liggande men har inte provat mot just GuitarRig 5...

Kanske en jämförandestudie vore på sin plats igen 😛

Vänligen,

CHAE

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag använder ett M-Audio 2496 ställt på 64 samples delay när jag trackar gitarr och sång.

Funkar lysande, har varit på väg att byta ljudkort några gånger men 2496 funkar så bra att jag inte ser någon värdig ersättare. Möjligen RME men då får man jacka upp sig i prisklass.

Kör Amplitube och Line6.

Redigerat av drloop
Postat
  On 2011-10-31 at 11:02 sa CHAE:

Hej, vi har ju diskuterat detta förut men jag tänkte bara slänga in lite input ( 😉 ); jag kör med ett Focusrite Saffire Pro 40 och har aldrig upplevt några problem (i min signatur framgår det mer tydligt vilken setup jag kör) vare sig sig med lagg eller ngåot annat. Du kanske minns (från vår förra diskussion) att jag reagerade på att du hade snäppet högre latency än mig och då kör du ändå med ElevenRack (som jag anser vara ett eller två strån vassare) mot mitt GuitarRig 5 vad nu detta kan bero på?

Tjena!

Jepp, kommer absolut ihåg ditt genomseriösa test med GuitarRig5! 🙂

Vad gäller skillnaden mellan 11R och GR5 så tror jag helt enkelt att GR5 är vassare när det gäller latency.

Vad hade du för bufferstorlek på GR5?

😳 Som jag har förstått saken så ska interna PCI(-e)-kort vara the shit, FW på silverplats och USB på en hedrande jumbo. Men det är ju inte helt omöjligt att jag missuppfattat hela saken.

Precis min uppfattning också vilket gör att jag har siktet inställt på ett internt kort denna gång.

Jag har ett gammalt ESI Juli@ liggande men har inte provat mot just GuitarRig 5... Kanske en jämförandestudie vore på sin plats igen 😛 Vänligen, CHAE

Hehe! 🙂😛

Postat
  On 2011-10-31 at 11:08 sa drloop:

Jag använder ett M-Audio 2496 ställt på 64 samples delay när jag trackar gitarr och sång.

Funkar lysande, har varit på väg att byta ljudkort några gånger men 2496 funkar så bra att jag inte ser någon värdig ersättare. Möjligen RME men då får man jacka upp sig i prisklass.

Kör Amplitube och Line6.

Låter lysande då det kortet dessutom är billigt. 🙂

Postat

Förresten, gör det någon skillnad rent prestandamässigt om man kör ett 32- eller 64-bitars Win7 Home Premium?

Postat

Det är väl som alltid med det där om ljudkort. Ju mer dom kostar desto bättre.

Kör själv med Motu 828 mk3 som jag tycker uppfyller förväntningarna väl. Kör

inte med gitarrpluggar, då föredrar jag vanliga effektboxar istället

Postat
  On 2011-10-31 at 11:21 sa DigRules:

[...] Vad gäller skillnaden mellan 11R och GR5 så tror jag helt enkelt att GR5 är vassare när det gäller latency.

Precis min uppfattning också vilket gör att jag har siktet inställt på ett internt kort denna gång.

Jag får kolla upp det när jag kommer hem (sitter på jobbet). Återkommer.

Har du kollat in några speciella (interna) ljudkort? Annars finns ju beggatmarknaden som kan vara schysst att scanna av då och då som komplement 🙂

Vänligen,

CHAE

drloop (oregistrerad)
Postat
  On 2011-10-31 at 11:27 sa DigRules:

Förresten, gör det någon skillnad rent prestandamässigt om man kör ett 32- eller 64-bitars Win7 Home Premium?

Nej ingen prestanda skillnad men väl en skillnad i hur mycket minne som kan användas i datorn.

Max 4gb med 32bits os, 64bits os kan använda betydligt mer.

Postat (redigerat)
  On 2011-10-31 at 11:21 sa DigRules:

[...]

Vad gäller skillnaden mellan 11R och GR5 så tror jag helt enkelt att GR5 är vassare när det gäller latency.

On 2011-10-31 at 12:19 sa CHAE:

[...] Jag får kolla upp det när jag kommer hem (sitter på jobbet). Återkommer.

OK då ska vi se här...

Buffersize på Pro40/GR5: 224 samples och, återigen, jag hör då inget märkbar lagg (CPU: toppar max 9-10%).

Specs på Racktone-burken: WinXP 32-bit, Quadcore på 2,33GHz, 3,24GB RAM (absolut inget monster och det duger gott och väl för mig).

Vänligen,

CHAE,

Edith: lade till lite...

Redigerat av CHAE
Postat
  On 2011-10-31 at 11:44 sa spaceman:

Det är väl som alltid med det där om ljudkort. Ju mer dom kostar desto bättre.

Kör själv med Motu 828 mk3 som jag tycker uppfyller förväntningarna väl. Kör

inte med gitarrpluggar, då föredrar jag vanliga effektboxar istället

Jag förstår hur du tänker, men jag vill också mena att GuitarRig även kan vara ett komplement. I den här låten, exempelvis, smackade jag på BOSS-kompressorn/sustainern på alla elgitarrer innan signalen gick in i kortet eftersom att jag var ute efter ett lite speciellt ljud. Ibland kan det ju vara skönt att blanda lite som man vill 🙂

Vänligen,

CHAE

Postat (redigerat)
  On 2011-10-31 at 16:00 sa drloop:

Nej ingen prestanda skillnad men väl en skillnad i hur mycket minne som kan användas i datorn.

Max 4gb med 32bits os, 64bits os kan använda betydligt mer.

Jepp, det där med minnet kände jag till och nu vet jag ännu mer. Heders! 🙂

Redigerat av DigRules
Postat
  On 2011-10-31 at 16:33 sa CHAE:

OK då ska vi se här...

Buffersize på Pro40/GR5: 224 samples och, återigen, jag hör då inget märkbar lagg (CPU: toppar max 9-10%).

Vänligen,

CHAE

Tack för det! 🙂

Hmm, 224 samples låter ju ganska mycket måste jag säga, speciellt med tanke på att du inte upplever någon lagg heller. Detta finner jag riktigt skumt då jag absolut märker av lite lagg med 128 och definitivt med 256, vilket ju bara är lite mer än det du har. 😲

Har du någon teori om varför detta uppstår?

Själv så hör jag emellanåt min egen direktsignal från gitarren tillsammans med pluggen, lite grann beroende på vilket ljud jag har inställt. Oftast så är det de mer crunchiga ljuden med mindre dist som jag hör direktsignalen från gitarren och jag känner definitivt lagget när jag spelar. Ibland så har jag sänkt insignalen från 11R in i pluggen och då slipper man visserligen det mesta av gitarrens direktsignal men tyvärr på bekostnad av lite ljud.

När jag sitter och spelar in solon eller ytterligare kompgitarrer så är det inte lika tydligt då andra instrument härjar i ljudbilden, men detta känns rätt logiskt.

Postat
  On 2011-10-31 at 17:04 sa DigRules:

Tack för det! 🙂

Hmm, 224 samples låter ju ganska mycket måste jag säga, speciellt med tanke på att du inte upplever någon lagg heller. Detta finner jag riktigt skumt då jag absolut märker av lite lagg med 128 och definitivt med 256, vilket ju bara är lite mer än det du har. 😲

Har du någon teori om varför detta uppstår?

[...]

Mjo, jag har förstått att det ska vara tämligen mycket i sammanhanget men faktum kvarstår; jag hör inget lagg/sprak/etc och jag har absolut ingen teori om varför det förhåller sig på det här sättet 😊😱

Kan det ligga i datorspecarna (redigerade mitt inlägg)?

Jag tillhör å andra sidan kategorin människor som gillar när det rullar utan att egentligen spekulera i varför det rullar. Iofs så börjar jag forska och grotta ner mig när det går åt helvete 😛

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag känner 256 när jag lirar keyboard men det funkar (Kvantiserar ju allt) , 128 tycker jag funkar bra för både gura och keyboard.

Däremot så när jag lägger sång så måste jag köra på 64 samples om jag inte kör direct monitoring, blir skogstokig av det lilla delayet.

Kan vara inbillning...

Sedan är 64 samples i olika ljudkort olika mycket fördröjning.

Om jag kör 64 samples och mitt inbyggda ljudkort och ASIO4ALL så är det märkbart delay medan 64 samples och mitt 2496 är det försumbart och saknar praktisk betydelse.

Postat
  On 2011-10-31 at 17:14 sa CHAE:

Mjo, jag har förstått att det ska vara tämligen mycket i sammanhanget men faktum kvarstår; jag hör inget lagg/sprak/etc och jag har absolut ingen teori om varför det förhåller sig på det här sättet 😊😱

Kan det ligga i datorspecarna (redigerade mitt inlägg)?

Spec-mässigt ligger vi ganska lika, förutom ram där du har betydligt mer. Ram har ju mindre betydelse för system idag än förr, men kan det kanske vara så att ram på min dator är en liten flaskhals ändå?

On 2011-10-31 at 17:14 sa CHAE:

Jag tillhör å andra sidan kategorin människor som gillar när det rullar utan att egentligen spekulera i varför det rullar. Iofs så börjar jag forska och grotta ner mig när det går åt helvete 😛

Samma här, man rockar hellre än rekar. 🙂

Postat
  On 2011-10-31 at 17:14 sa drloop:

Jag känner 256 när jag lirar keyboard men det funkar (Kvantiserar ju allt) , 128 tycker jag funkar bra för både gura och keyboard.

Däremot så när jag lägger sång så måste jag köra på 64 samples om jag inte kör direct monitoring, blir skogstokig av det lilla delayet.

Kan vara inbillning...

Skogstokig, där är jag inte än men mycket väl kan det sluta så då det är frustrerande att spela med detta lagg då pluggarna låter så väldigt bra och, förutom lagget, i övrigt levererar en bra spelupplevelse. Var ett tag sen man var så här inspirerad att spela faktiskt. 🙂

On 2011-10-31 at 17:14 sa drloop:

Sedan är 64 samples i olika ljudkort olika mycket fördröjning.

Om jag kör 64 samples och mitt inbyggda ljudkort och ASIO4ALL så är det märkbart delay medan 64 samples och mitt 2496 är det försumbart och saknar praktisk betydelse.

Detta stämmer bra med det jag läst om att det angivna buffervärdet skiljer sig från kort till kort.

Postat
  On 2011-10-31 at 17:32 sa DigRules:

Spec-mässigt ligger vi ganska lika, förutom ram där du har betydligt mer. Ram har ju mindre betydelse för system idag än förr, men kan det kanske vara så att ram på min dator är en liten flaskhals ändå?

Samma här, man rockar hellre än rekar. 🙂

Ptja, jag vet inte. Köpte min burk för >4år sedan och redan var den en "mellanmjölksdator" om än "förbredd för musikproduktion". För mig duger den än så länge men jag hajar att de som pysslar med produktion på ett långt mer professionellt plan än mig är i behov av racerdatorer.

Dä' ä' rätt dä'! Orka jiddra när man bara vill rocka 😎

Postat

Ok, inget mer att fundera över för min del, jag slår till på ett 2496 så får man se hur det går. Jag har ägt det förr och vet att det låter bra, priset sitter rätt samt att det levererar på 64 samples. 🙂

Ett tack till CHAE och drloop för assistans! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.