Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har kollat runt i forumet men inte hittat något svar på mitt problem så jag postar en ny tråd.

Jag har externa ljudkortet Stenberg CI2 och problemet är att jag får störningar i utsignalen när jag lyssnar av inspelningarna. Det kan gå bra i 30 sekunder, men sedan kommer någon sekund med missljud. Någon annan som har haft samma problem och vet hur man kan komma runt det? Det spelar ingen roll om jag lyssnar via hörlurar inkopplade direkt i ljudkortet eller om jag låter en förstärkare ligga emellan.

Annons
Postat (redigerat)

Det är lite svårt att förklara men ljudet blir släpigt, ofullständigt och det blir mycket eko. Det är för någon sekund, sedan rullar det på som vanligt i 20-30 sekunder innan det är dags igen. Det hänger sig på något sätt.

Redigerat av andan490
Postat (redigerat)

Bärbar dator? Stäng av nätverkskortet och testa igen.

Stäng också av virusdödare och andra "hjälp"-program som snurrar i bakgrunden - och som sagt, testa med DPC latency checker, som Yllet tipsade om.

Redigerat av Claes
Postat

Tackar för svaren! Jag har nu kört DPC latency checker och det blir några röda staplar ibland. Jag testar att fixa till detta. För övrigt är det en stationär dator jag kör på, Windows XP.

Postat

Se till att du har de senaste drivrutinerna till både ljudkortet och moderkortets chipset. Sådant kan bråka en del ibland också...

Har du ställt in prioritering av kabgrundstjänster i XP? Kan ha en viss betydelse också.

Postat

Nu har jag uppdaterat varenda drivrutin jag kunde hitta, men det hjälpte inte. Det jag sedan gjorde var att koppla ifrån ett intern ljudkort via enhetshanteraren och faktiskt verkar det vara det som var boven i dramat. Sedan jag gjorde det har störningen inte visat sig någon med gång. Det gjorde också att resultatet i DPS Latency Checker blev bättre, även om det visserligen kommer ett par röda staplar fortfarande.

Jag tackar er för era svar och är lättad över att det verkar ha löst sig! :-)

Ha det gott!

Postat

Trevligt att höra att det gick att hitta boven. 🙂

Interna ljudkort brukar inte bråka på det sättet tycker jag, men det kan ju vara att drivrutinen för just den modellen av ljudchip på det moderkortet inte funkar något vidare - och då är det bäst att stänga av eländet...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.