Jump to content
Annons

externt "ljudkort"


Hooder

Recommended Posts

Tjoba! Jag är en färsking inom detta ämne, så ni vet.

Jag har införskaffat mig en ROlandED PC-180A klaviatur då jag tänt ta hjälp av den under mitt projekt att skapa electro musik. Då till frågar är att jag behöver ett ljudkort, om jag förstått det rät... då den har en MIDI-anslutning (ingen överraskning för mig) och då måste jag kunna koppla den till datorn. Krav är att den ska kunna vara portabel så att jag slipper köpa 2st "fasta" ljudkort till den bärbara datorn (Ej införskaffad, men förhoppningsvis snart. Har då ej specifikationer på den.

Då behöver jag ett "ljudkort" som man kan koppla in via USB till datorn och sen använda diverse musikprogram för att spela in keyboard slingor med hjälp av klaviaturen.

Alltså frågan, vad är det jag behöver?

Är detta någonting? http://www.m-audio.c...DISPORT2x2.html

Ej säker på om jag behöver dator spekifikationer, tillför då om det behövs. Jag är tacksam för alla som har orken att läsa detta och den hjälp jag förhoppningsvis får! 🙂

Redigerat av Hooder
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns ju massa nitade trådar om ljudkort i avdelning ljudkort, titta där så hittar du en massa.

Jag kom och tänka på en annan tråd också //forum.studio.se/index.php/topic/89119-paket-foer-inspelning-hemma/

Ahhh, nu tittade jag på länken du skickade också. Så du ska inte ha någon som sjunger till alltså? Då går det ju med det du länkade till. Ett midi interface räcker alltså. Vad jag vet så finns det ännu enklare och billigare sådana.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju massa nitade trådar om ljudkort i avdelning ljudkort, titta där så hittar du en massa.

Jag kom och tänka på en annan tråd också http://forum.studio....spelning-hemma/

Ahhh, nu tittade jag på länken du skickade också. Så du ska inte ha någon som sjunger till alltså? Då går det ju med det du länkade till. Ett midi interface räcker alltså. Vad jag vet så finns det ännu enklare och billigare sådana.

Jo jag har kollat in alla trådar där redan. Hittade inget som bara hade med keyboard att göra. Alltså jag ska BARA spela in med en MIDI-keyboard, ingen sång eller gitarr o.dyl. Så det är midi interface jag ska kolla runt på då alltså?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du kan spela in med den utan ett extra ljudkort. det brukar vara en usb till datorn.

Nepp det fick jag inte med. Har endast en MIDI-kabel till mitt keyboard/klaviatur/we. Så jag kan inte koppla in den i datorn om jag då inte använder våld. Tvivlar dock att just det skulle funka... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, det enda du behöver är ett midi interface. Slog upp några hos tysken http://www.thomann.de/se/cat.html?gf=midi-interface&oa=pra&sid=0ef05bc248f5f1272da935fd52452b62

Har ingen aning om hur de är. Men latency och så brukar aldrig vara något problem när det handlar om midi bara, så det går säkerligen med det billigaste. Någon får gärna rätta mig om jag har fel. Det du länkade till var ju lite väl dyrt tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast å andra sidan, när jag tänker efter lite. Om du samtidigt vill höra ljuden som du spelar in, alltså om du ska köra med en massa pluggar och även höra på dem samtidigt som du spelar in, så behöver du ett ljudkort.

Men det går också att prova med det ljudkortet som redan sitter i datorn, och sen tex asio for all.

Detta för att du vill få ner latencyn på det ljudet som du spelar upp, så du hör det ganska samtidigt som du trycker på tangenten. Men detta beror ju på hur du vill jobba?

Finns det ljud i själva tangentbordet så funkar ju det också. Alltså, du spelar upp ett ljud från tangentbordet - spelar in ettor och nollor i datorn - spelar sedan upp det med en plugg som du har,,, men samtidigt som du lyssnar på ljudet från tangentbordet,,, om det nu finns.

jaja, detta blev ingen bra förklaring. Säg vad du inte hänger med på så ska jag försöka förklara mig bättre nästa gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast å andra sidan, när jag tänker efter lite. Om du samtidigt vill höra ljuden som du spelar in, alltså om du ska köra med en massa pluggar och även höra på dem samtidigt som du spelar in, så behöver du ett ljudkort.

Men det går också att prova med det ljudkortet som redan sitter i datorn, och sen tex asio for all.

Detta för att du vill få ner latencyn på det ljudet som du spelar upp, så du hör det ganska samtidigt som du trycker på tangenten. Men detta beror ju på hur du vill jobba?

Finns det ljud i själva tangentbordet så funkar ju det också. Alltså, du spelar upp ett ljud från tangentbordet - spelar in ettor och nollor i datorn - spelar sedan upp det med en plugg som du har,,, men samtidigt som du lyssnar på ljudet från tangentbordet,,, om det nu finns.

jaja, detta blev ingen bra förklaring. Säg vad du inte hänger med på så ska jag försöka förklara mig bättre nästa gång.

Alltså, när jag "skapat" musik i t.ex. FL studio och ska sätta synthen så har jag använt tangenbordet som klaviatur.

Vet inte vad jag har för ljudkort. Men jag har Asio 4 all iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...