Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla igen!

Ska man koppla alla v-ampen till fx send på behringer ub1002

vet inte riktigt vad den är till för men i manualen står det att den är till för anslutning av (external devices) dvs antagligen en v-amp eller?

vore tacksam för svar! 😉

Annons
Postat

Gitarr --> V-Amp --> Mixer.

Är ju bara att köra telekablar... från guran till V-Amp och från V-Ampens output till nån kanal på mixern.

Postat
Gitarr --> V-Amp --> Mixer.

Är ju bara att köra telekablar... från guran till V-Amp och från V-Ampens output till nån kanal på mixern.

Så är ju uppenbarligen den enklaste lösningen och så har jag det just nu, anledningen att jag frågade är att jag började läsa i manualen om alla kopplings scheman o så.

Postat (redigerat)
Om du inte ska re-ampa  då vill säga. För då blir det.

Gitarr->DI-box->Mixer

Mixer->V-Amp->Mixer

Ok är det nån mening att re-ampa (ljudkvalitetsmässigt)

och om jag ska koppla "Mixer->V-Amp->Mixer" hur gör jag då ?

Jag har provat att koppla gitarr till kanal i mixern, därefter fx send till v-amp o därefter v-amp till mixer igen, men då kommer ingen signal.

I manualen står det inte exakt vilka ingångar som ska kopplas i bara enhet till enhet. Så om nån vet hur man gör så skriv gärna.

Alltså vet vilka ingångar man kopplar Mixer->V-Amp->Mixer

Själv är man ju rätt så färsk när det gäller att koppla mixerbord

(Har hållt på hela dan)

Men jag har iaf kommit en bra bit på vägen nu 😉

Jag har lyckats koppla in 1mic xlr och en 6,3 och lärt mig om alla mic funktioner.

Kan spela in ljud med bra kvalite från dvd, tv, tv-spel, skivspelare och winamp/mediaplayer/dataspel i Cubase.

Kan ej spela in från min cd spelare för den har ingen audio out bara små högtalar tråds kontakter.

Lyckats få stereo ljud på mina rca högtalare + data högtalare

Det enda som e kvar e att lista ut vad den där fx-send ska användas egentligen till

Redigerat av Haunted-Mansion
Postat (redigerat)

Det absolut bästa, är som det stod i nåt inlägg att koppla

gitarr-vamp-dibox-mixerbord.

Då omvandlas signalen från obalanserad till balanserad i diboxen. Detta ska tydligen göra så att man inte tappar några frekvenser i ljudbilden.

Men en parantes, jag har hört nånstans att man kan också koppla gitarr-vamp- mixerbord. Vet inte om det är lika bra som med dibox 😉

Din fråga hur man kopplar... Men nu måste du ha en dibox, annars blir du av med vissa frekvenser i ljudbilden. 🙂

[ gitarr->dibox->mixerbord (kanal 1)]

[V-amp(in)->mixerbord(send)]

[Mixerbord(return)->Vamp(out)]

Nu kan du styra signalen i ditt mixerbord, som ett vatten flöde tappar du av signal (Send) till vampen. Och via (return) Kan du ta in signal till vilken kanal som helst.

//AEM

Redigerat av Myrli
Postat (redigerat)

Ok hittade en billig DI-box här: http://www.polysonic.com/Alto/Altobilder/Alto_DI/DI1big.jpg

DI1

Direct box

395:-

Alto DI1 är en professionell DI-box för live eller studiobruk,

som kan drivas via fantommatning eller 9V batteri.

Switchbar dämpning av ingångssignalen upp till +50dBu,

fasvändnings switch, ground lift, samt högpassfilter vid

8kHz. Samliga in- och utgångar är guldpläterade för bästa

möjliga ljudkvalitet.

El en behringer ULTRA-DI DI20 för 350:-

http://www.behringer.com/DI20/index.cfm?lang=ENG

är det nåt att ha? Sen är det mycket snack om jordning när det gäller di-boxar,jag försöker spela in musik inte bli elektriker 🙂

NÅn som har tips

Redigerat av Haunted-Mansion
Postat
Det absolut bästa, är som det stod i nåt inlägg att koppla

gitarr-vamp-dibox-mixerbord.

Då omvandlas signalen från obalanserad till balanserad i diboxen. Detta ska tydligen göra så att man inte tappar några frekvenser i ljudbilden.

Men en parantes, jag har hört nånstans att man kan också koppla gitarr-vamp- mixerbord. Vet inte om det är lika bra som med dibox 🥰

Din fråga hur man kopplar... Men nu måste du ha en dibox, annars blir du av med vissa frekvenser i ljudbilden. 🙂

[ gitarr->dibox->mixerbord (kanal 1)]

[V-amp(in)->mixerbord(send)]

[Mixerbord(return)->Vamp(out)]

Nu kan du styra signalen i ditt mixerbord, som ett vatten flöde tappar du av signal (Send) till vampen. Och via (return) Kan du ta in signal till vilken kanal som helst.

//AEM

Send på mixerbordet är det samma som fx send (har ett behringer ub1002)

Return på mixerbordet vilken ingång är det finns ingen ingång på mitt bord som heter så

🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.