Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

har fått möjlighet att köpa en lägenhet där ett sovrum kan byggas om till en musikstudio med studiorum och kontrollrum, frågan är om det inte blir i minsta laget även för en liten hemma studio för att spela in sång med studiokvalitet och akustiska instrument för DEMO inspelningar etc.

(bild på ritning finns bifogad)

sovrummet är 2,8m x 5,20m jag tänkt mig ett kontrollrum med 2,8 i bredd(där fönster och ingåg till suiorummet finns) och ett djup bakåt på 1,7m.

studiorummet blir 2,8m x 2,20 meter minus i ena hörnet med ingångsdörr för dubbla dörrar. men plus en tidigare klädkammare 1,3 x 1,3 som ger mer mer luft etc. även en ihålig 1,3 x 1,3 meter del ligger med gipsväggar. vad finns bakom? rör? det vet vi inte. i värsta fall går det inte tt utnytja.

Takhöjd standard 2,4m

frågan är om VOLYMEN PÅ LUFTEN i ett sånt litet rum räcker för att lägga sång? Hur mcket försvinner när man ska bygga väggar för ljudförbättring(gipsskivor, mineralullslager etc...

Nuvarande vägar är betong på 30 m mot grannen, taket e betong mot granen ovanför, lägenheten ligger på botenplanet.

(om man öppnar de dubbla stdiodörrarna och sovrumsaltandörren går det snabbt att byta luft.)

nuvarande luftvolym i kubik kvadratmeter är... 16,5 kubikmeter. ytan blir 6,16 kvadratmeter (motsvarar ett rum på 3x2 meter....den konstiga formen ger kanske upphov till konstiga rumsklanger? man kan ha luftventiler till 1,3 x 1,3 garderoben men ha den avskärmad aukustiskt som ett alternativ, eller snedställa väggen mer enligt gula linjen...

tacksam för svar, har nån haft samma lilla storek och lyckats? misslyckas?

jag kommer ha en airkonditionaparat ine för att köra mellan inspelningarna om det blir för varmt, eller måste man bygga in ventationssystemnär det e så litet?

studio-kontrollrumbild.bmp

Annons
Postat

om det är tänkt som demo/projekt-studio, kanske det är bäst att ha allt i samma rum ändå... Dvs. När du spelar in sång, sitter du själv i samma rum med hörlurar. Sen kanske det är opraktiskt att bygga om en bostadsrätt till studio, då kundkretsen vid ev. försäljning kommer att krympa drastiskt (om du nu inte "bygger" tillbaks till bostad...).

Själv så skule jag i sådant fall gör det så bra som möjligt med ett kombinerat rum... eller så att du kan gå ut ur rummet vid just inspelningsögonblicket, för att sen nyttja samma rum vid mixning osv...

Postat

vid framtida försäljning kommer jag förstås återställa sovrummet. (eller sälja till någon som då befinner sig i min situation)

problemet med sångpålägg och gitar i samma rum är att datorns surr kommer med.

i min nuvarande lgh hörs det dessutom det smäller i toadörrar hos grannar, kranar hörs etc...

är det pga det lilla rummet du tycker kombinerat? för att även det sk kontrollrummet blir extremt litet?

syret komer räcka , har jag tagit reda på nu.

Postat

Gör raka motsatsen till din ritning!

Förlägg kontrollrummet i det stora rummet.

Använd det du tänkt som kontrollrum idag, till inspelningsrum.

Isolera detta lilla rum och bygg flytande. Dina grannar kommer strypa dig annars!

Största rummet till största tiden du arbetar där.

Piiiz!

/Cruncharn'

Postat

men hur ska jag isolera till studiorumskvalite i nuvarande kontrollrum när det finns fönster och altandörr där???( och för att komma in i det inre nuvarande inspelningsummet måste man passera 2 dörrar eller 3 st...inspelningsrummet blir baraen massa dörrar o lister..

dt e 2 dm BETONGVÄGG mot grannen och 2 DM BETONGVÄGG mellan dtta sovrum och mit vardagsrum så sorumsdörren kan inte flyttas.

Ska man minska studiorummet ytterligare? ochtrycka in det i inåt. hela detta studiorum kommer vara ett rum i rummet. det liger på nedre botten med betong igolven med nån slags svajande trälaminat som golv.men det blr ju så fanastiskt lte.

eller du menar att grannarna blir galna av att höra läckadet från nuv. kontrollrum in väggar up till deras golv och via fönster in i deras fönster när man sitter o lyssnar i nuv kontrolrum?...

jag atar att du ycker det blir trångt i kontrollrummet? ja, de e liet men jag bygger på höjden och de e mest mjukvara. och jag har ju fönster o altadörr så man sitter i frihetskänsla...ska jag sitta instänngd i källarrum blir jag galen...hmm...

Postat

fick just en lysande ide (kanske) . jag gör arbetsbrdemed dator ljudkor o dubbla skärmar etc MOBILT....och flyttbart..så jag kn dra in det hela paketet in i studiorumet och sita där o mixa och vräka på mitt i natten och dra ut det i konrollrummet när jag ska spela in sång o instrument....e det galet tänkt?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.