Jump to content
Annons

Presonus eller Mackie?


BluesBoy

Recommended Posts

Har funderat länge på en Mackie Onyx 1640i, vilken verkar mycket ball och passar mina/gruppens behov.

Men....nu har jag även fått upp ögonen för Presonus Studio Live (16.4.2), som kan lagra inställningar, har inbyggd kompressor/limiter/gate osv på resp kanal m.m.

Någon som testat dessa, eller hört kommentarer (bra/dåliga)?

Specarna verkar väl hyfsat lika, men en sak jag undrar över, på Mackien står det:

"16-channel premium analog mixer with integrated 24-bit/96kHz FireWire I/O"

och det enda jag hittar på Presonus är:

"Unlimited-headroom, 32-bit floating point, digital mixing and effects processing Internal sample frequency 44.1 kHz and 48 kHz"

Betyder detta att Mackien jobbar i 24-bitar/96kHz och Presonus 32-bitar & max 48kHz? Eller jämför jag olika saker?

Och vad innebär skillnaden i bitar/kHz egentligen, rent praktiskt/hörbart/inspelningstekniskt?

En eventuell fördel med Mackien, som jag kan se, är att den ju faktiskt är analog, även om den enligt utsago skall vara mycket transparent.

Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

GAAAAH, presonus mixern är skitbra, låter bra och coola funktioner.

Men den håller inte, har två på jobbet och de är totalt oanvändbara. Går sönder hela tiden, båda två har vart inne på service tre gånger nu och de får ingen ordning på den, skit i den och tänk inte på den igen, det är aldrig kul att jobba med opålitliga grejer.

Mackie är för det mesta stabilt vad jag vet, jobbar inte så mycket med de borden, ett ställe där jag sköter ljud på har ett digitalt mackie bord och de håller i varje fall, låter bra.

Annars så är ju yamahas klassiker i samma pris klass som presonus borden, stabila bord och funkar bra.

http://www.thomann.de/se/yamaha_01v96_v2.htm

Har du ett sånt bord behöver du ju inget externt, allt finns i borden och jag har hört mycket välmixade gig med såna. Med mackien måste du jobba mer för det.

Men som sagt, köp för guds skull inte ett studiolive bord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd. Jag vet en som har ett 16 kanals Presonus, en annan har ett 24-kanals. Inget av dem har krånglat vad jag hört. Men krånglar så dyra grejor får man ju sammanbrott.... Efter Stratsvantes kommentar skulle jag knappast våga köpa ett Presonus själv.

Till mitt band som bara är tre pers och gillar Glyn Johns inspelning av trummorna räcker 8 spårs samtidig live-inspelning bra. Köp nåt liknande och lägg det som blir över på ett riktigt bra par mickar... Redigera kan man i vilken DAW som helst. Om man nu vill det, hehe.

http://tascam.com/product/2488neo/

Att använda ett digitalbord för multum enbart live, utan att spela in samtidigt, på krogen mm, tycker jag det blir väldig overkill med digitalbordens hela superstudiofunktion, man hinner knappast gå igenom alla inställningar hur snabb man än är. Krogens akustik sabbar hela skiten även om man skulle ha tre dar på sig med uppmickningen. När jag nyss var på Johnny Winter i Ö-vik tror jag det var ett Presonusbord de använde, det lät rena helvete. Helvete med 24-dubbel dist. Till enbart PA-bruk skulle jag lätt hellre lägga pengarna på saftiga men lätta baslådor mm. Man hinner inte utnyttja digitalborden, ska man det blir det ju ungefär som inspelningar man lägger ut här, man håller på i tre veckor, lägger ut en låt (i alla fall brukar det bli så för mig) sen får man kommentarer om för svag sång, vassa cymbaler mm, skruvar i två dagar till och kommer med en ny mix, osv. Aldrig blir man klar. Med mitt billiga Soundcraftbord låter det efter en kvart 100 ggr bättre än det stackars Johnny Winter fick i Ö-vik. Jag skulle live absolut hellre lägga pengarna på superhögtalare eller mickar som funkar både live och i studio. Eller snyggt LED-ljus. Tänk att ha riggat inför 4000 pers med nya dyrmixern, sen står det "ERROR" i tittskåps-fönstret, och man får koppla en sångmick till ena gitarrstärkaren?

Fast va fan sitter jag o surrar i? laugh.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Det må låta konstigt men i första hand tänker vi använda det till inspelning, inte live-bruk, även om det är en möjlighet som är bra.

De 5k extra som Presonus-bordet kostar, pga inbyggda effekter mm är egentligen onödigt, med tanke på att huvudsaklig användning blir inspelning och mixning då sker i Logic med tillhörande effekter.

Och som sagt, man blir ju lite "nervös" när man läser kommentarer som "de går sönder hela tiden".

Hade det varit ett bord som krånglat kunde man ju se det som en tillfällighet, men två......hmmm....

Mycket svårt det här.

Det verkar ju så mycket enklare med ett mixerbord med inbyggt ljudkort jämfört med andra varianter, plus att man får reglar att dra i. 😛

Jag vill bara ha en smidig 16-kanalslösning som funkar.

I mitt fall, Nilsson, räcker 8 kanaler bara till trummorna. 😉

(Ja, jag har provat Glyn John's, hehe)

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag tänkte då att du bara skulle ha ett livebord. Vet en studio me presonusbordet me och det har faktiskt hållt, men vi är en live firma och där får saker o ting lite stryk, kanske är därför.

Ska de va till inspelning tycker jag hellre att ni kör på ett analogt bord, effekterna i presonuset är inte bättre än logics egna så de är bara waste kan jag tycka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så köper du 828mk3 och 2 st. ADA8000 eftersom 828 (och 896) har dubbla ADAT-portar. Då får du 26 analoga in varav 18 är mikingångar 😛

828 mk3 6540 kr

ADA8000 1593 kr

ADA8000 1593 kr

Totalt 9726 kr

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag kan inte sluta tänka på hur smidigt det hade varit att ha allt i samma enhet.

Det är lite så jag tänker också.

Samtidigt är det ju självklart ett plus att kunna ta med sig bordet till ett gig också för att spela in tex.

Prio 1 är inspelning, men alternativet att kunna ta med sig är självklart intressant och bra.

Linus: Jag skall kolla upp det där. Tack. 🙂

Coffa: Allen & Heath är ju alltid trevligt, hehe.

Edit:

Stratsvante, vad är det som gått sönder flera gånger?

Nilsson: Näe, jag har inte TLM-102 klass på mickarna och inte heller Abbey Road studio för att få ett bra rumsljud heller. 😉

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Olika faktiskt, ena dör var 5e minut, känns som klockfel men man kan inte externklocka den så de är svårt att testa. Har uppdaterats och allt men de skiter sig ändå. Innan var det ett annat fel men de var innan jag början på firman.

Andra är de fyra första kanalerna döda på, har vart på service 3 gg för det och de har inte lagats, vilket säger mer om deras service avdelning än borden tror jag... Säkert ett skitfel men de är under garanti fortfarande och även om jag just nu är mkt servicetekniker på firman tänker jag inte öppna upp de och voida nåt sånt skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

presonus är nog den bästa digitala mixer jag lagt mina nävar på!

skitnöjd med mina 2.

kan lägga till att jag använt dom både i live och studio-miljö och aldrig haft några problem förutom att jag fick byta ut firewirekortet på det första bordet. men presonus har satt i nya i dom modeller som finns i butik nu då de första var för ömtåliga och tålde inte att man drog ur kabeln när bordet fortf var på.

Redigerat av boygirlme
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnar just nu på ett liveprogram, i P4 Gävleborg en hyllning av Tomas Jutterström till Jan Johansson, inspelat med en 24-kanls Presonus, jag satt själv i publiken. Låter ruskigt bra i radion.

http://sverigesradio.se/

Om inte länken funkar så leta upp radio Gävleborg.

Det sitter två AKG C414 på flygeln kommer jag ihåg... Ståbasen mickades med en AKGD112, lika som jag gjort nån gång....cool.gif

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Går och dräglar över Presonus 16.0.2. Känns prisvärd.

Skulle framförallt använda den live - i alla tänkbara sättningar (nåja, inga jätteorkestrar), men allt från trubadurgig till spelningar med trummor, två gitarr, keyboard, bas och två sång, det borde den ju räcka till.

Sören så bra att man får allt inspelat också, och kan höra hur bra/obra man är egentligen!... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...