Jump to content
Annons

Sång: problem med svaj och pitch


NutCase

Recommended Posts

Tja!

Har sjungit ganska mycket i många år men har än i dag problem med pitchen. Inte så att jag sjunger falskt rakt igenom en låt, men pitchen är inte alltid 100% utan jag kanske då och då når upp till endast 90% av pitchen. Kan det bero på att det är svårt att höra sig själv när man spelar in? Antar att det inte är mycket att göra annat än att träna och träna. Undrar hur vanligt detta problem är bland "oss" artister?? Kan känna mig som en dålig sångare ibland och att jag är den enda som inte är född med 100%ig pitchkänsla.

Men det kanske värsta problem upplever jag är svajet! HATAR svajet. Låter så jäkla vekt. Om pulsen rusar lite så blir svajet värre, varför detta kan förvärras just vid inspelning (red light syndrome). Hur vanligt är det med svaj då och HUR motarbetar man det? Särskilt svagare toner blir svajet tydligare. Får man ta i lite blir det bättre. Går det att göra något åt eller är man född med det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det någonting som verkligen fuckar up ens självförtroende är det att höra sig själv sjunga falskt tycker jag, även om det är väldigt lite saker som kanske är fel. Jag hade ett väldigt stort problem med detta tidigare. Jag hade endast sången kvar att lägga, men efter att ha hört den en gång så fick jag så dåligt självförtroende att jag ibland la ner låten för jag pallade inte att spela in sången.

Men tillslut fick jag nog på detta och tog tag i mitt problem. Jag pinade mig igenom och lyssnade med ett konstruktivt kritiskt öra hela tiden. Spelade in igen, lyssnade, tänkte på vad jag kunde göra bättre, spelade in igen etc. om och om igen.

Så det är som du säger , det handlar bara om att öva och öva.

Bland annat har jag precis som du svårt med pitchen vid svagare toner. Då handlar det om att jobba med magstödet även då också.

Ett tips som jag fick från mig sånglärare förut var att hela tiden föreställa sig tonen man ska ta näst i huvudet och sedan sikta att nästan sjunga lite över den (för jag hade ett problem att ligga lite under tonen hela tiden).

En annan sak för att jobba med magstödet var att hela tiden tänka sig att man andas in hela tiden medans man sjunger. Lite svårt att förklara... hehe

Men ja du.. Öva öva öva. Lyssna på vilka partier man har lite mer problem än andra och jobba igenom dom. Ta tid på sig

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör flera tagningar och klipp ihop de som blev bäst.

Annars går det förstås bra att använda verktyg som Celemony Melodyne eller liknande verktyg för att korrigera de värsta missarna när känslan infinner sig men intonationen blir skakig.

Numera finns sådan pitchkorrigering inbyggd i Cubase också - men bara i största versionen - så har du det så kan du fixa till de grövsta felen där.

Är musiken för stark i medhörningen, så intonerar man ofta lite för högt och om musiken är för låg i lyssningen, så intonerar man ofta för lågt - också något som kan vara viktigt att tänka på. Se alltså till att ha lagom stark nivå och en lagom balans mellan musiken och sången i medhörningen medan du sjunger.

Jag känner en kille som skaffade Melodyne för att han inte lyckades sjunga riktigt rent. När han då kunde se visuellt var och hur det blev fel, så kunde han förbättra intonationen mycket snabbare efter att länge ha kämpat genom att bara lyssna tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Har sjungit ganska mycket i många år men har än i dag problem med pitchen. Inte så att jag sjunger falskt rakt igenom en låt, men pitchen är inte alltid 100% utan jag kanske då och då når upp till endast 90% av pitchen. Kan det bero på att det är svårt att höra sig själv när man spelar in? Antar att det inte är mycket att göra annat än att träna och träna. Undrar hur vanligt detta problem är bland "oss" artister?? Kan känna mig som en dålig sångare ibland och att jag är den enda som inte är född med 100%ig pitchkänsla.

Faktiskt väldigt skönt på ett sätt att läsa om någon annan som går i samma tankar. Har också sjungit länge. Men min pitch är verkligen inte värst bra. Edit: Och det är faktiskt riktigt jobbigt. Är rädd för att ta på mig seriösare sångjobb, speciellt live, ffa tv där de gärna mixar sång ganska ofördelaktigt för den som inte har en 100%ig pitch.

Ett tips jag dock har vad gäller inspelning är, fimpa alla eventuella effekter på sången i lyssningen. Jag iaf, och faktiskt flera sångare som jag hjälpt spela in har så mycket lättare att hålla koll på pitch med torr lyssning.

Personligen hatade jag det länge eftersom jag tyckte det lät så mycket bättre när jag hade ett stort reverb på i lyssningen och hade fått för mig att jag sjöng så mycket bättre då. Det var förstås en syn(hör)villa. Reverb kan lura en rejält.

Nu när jag har vant mig kan jag inte tänka mig att spela in på annat sätt. Och just det, kör också klassikern med ett öra fritt vid inspelning.

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner en kille som skaffade Melodyne för att han inte lyckades sjunga riktigt rent. När han då kunde se visuellt var och hur det blev fel, så kunde han förbättra intonationen mycket snabbare efter att länge ha kämpat genom att bara lyssna tidigare.

Ah! Precis min upplevelse av Melodyne. Det har lärt mig sååå mycket om hur sång fungerar och hur rösten beter sig i olika situationer genom att ge mig en visuell bild av vad som händer. Har hjälpt mig vansinnigt mycket i mitt jobb att förbättra mig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...