Jump to content
Annons

sånghörn i litet rum


musikfantast

Recommended Posts

Tjena, har frågat runt innan lite om detta ämne på forumet, och nu är det dags att på riktigt slå slag i saken.

Jag har läst och kommer fortsätta att läs runt om detta ämne i blandannat Claes artikel..Hoppas jag inte är helt ute o cyklar . Jag har ett rum på 3,2*2,5 kvadrat. Pga det lilla utrymmet ser jag inte så många möjligheter än att köpa/bygga ett reflexion filter och för att fånga upp ljudvågorna bakom mig sätter jag upp några porösa absorbenter i form av mineralull.

1.Det jag spelar in främst är sång och gitarr, även keyboard. Är detta en godkänd lösning?

2.Det jag inte greppar är hur mycket jag annars ska akustikbehandla.Vad man eftersträvar och till vilken grad? När vet man att det låter bra? Jag har fått in ljudet hyffsat i datorn när jag spelat in både sång och instrument, men vill få in det bättre, då det känns torrt och jag hör att det kan låta mycket bättre.

3.Är det alltid nödvändigt att behandla akustiken på nåt sätt? Om jag spelar in gitarr, hur mycket ska absorberas om man säger,,. Kan jag bygga ett eget reflexion filter och isåfall hur?.

Grejen är att jag känner mig lost i detta ämne och skulle behöva lite vägledning, någon som kan svara på mina frågor.

Alla tips och tankar välkomnas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om ljudet känns torrt så blir det nog ännu torrare om du dämpar mer ändå. Du får laborera med reverb och rumspluggar för att få det större i mixen....

Jo,har laborerat med reverb och andra effekter och fått bra resultat. Dock tycker jag fortfarande att gitarr&sångljudet låter lite "för mycket" annorlunda när jag lyssnar på det i mitt DAW. Kanske är det nånting jag missar..?

Men jag tror fortfarande det skulle bli bättre om jag gör något åt akustiken,som (förslag jag nämnde i första inlägget).

Kom igen, vet att det finns ännu fler kunniga på detta forum som har synpunkter att komma med för att hjälpa en på traven 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att kolla crunchers nya byggtråd, och speciellt på de bredbandsabsorbenter han har byggt.

Det är bara ett par brädlappar och lite vanlig byggisolering, mycket enkla att bygga dessutom.

Min förra studio var något större än ditt rum, hade 6 stycken fast monterade vid mixplats ungefär som i crunherns video.

Två bakom monitorerna, två i taket de andra två på sidoväggarna. Var helt okey att spela in sång och akustisk gitarr, lagom med rumsljud för att det inte skulle låta platt och livlöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...