Jump to content
Annons

Sånghörna, använda golvskärmar?


knesca

Recommended Posts

Hej!

Jag har precis flyttat och håller på fixa i ordning ett studio-rum i lägenheten. Jag har spelat in några låtar tidigare, synth och sång i Cubase, men kan närmast inget om hur ljud ”fungerar”. Håller nu på att försöka lära mig nya saker alltså och en sak jag aldrig funderat över tidigare är rumsakustik (tills jag nyligen i brist på annat sjöng in i köket vilket lät horribelt och obrukbart). En idè jag direkt föll för när jag insåg att någon form av akustikbehandling kan vara bra även om jag inte sjunger i köket längre är det här med sånghörn (läst på här på forumet!) och av en händelse satt jag nyligen och tittade i en katalog för kontorsmaterial på jobbet och hittade dessa golvskärmar innehållande stenull: http://www.runelandhs.se/product.aspx?MenuId=511&ProductId=1009. Nu är ju dessa ganska dyra men för mig som alltså inte kan så mycket än om akustikbehandling och dessutom aldrig har byggt något i hela mitt liv (jag är glad om jag lyckas montera ihop IKEA-möbler 😉) så undrar jag hur vettigt det vore att ställa två sådana skärmar i ett hörn till ett sånghörn alltså? Som en början åtminstone. Är de alldeles för tunna? 42 mm enligt uppgift.. Jag ska nämna att jag i nuläget inte har några högtflygande planer på att bygga om hela rummet med en massa olika material som jag inte förstår, eftersom jag fortfarande är på nivån där jag typ ska lära mig vad en compressor gör och hur man mixar en låt… typ 😄

 

Sen ska jag ärligt medge att rummet är helt tomt på väggarna och golvet för tillfället eftersom det är nytapetserat och jag inte äger några tavlor. Är det det första man borde börja med, att sätta upp tavlor och fixa mattor?

 

En sista fråga för tillfället, till en början blev jag förvånad över att man i ett sånghörn tydligen ska sjunga UT i rummet men nu förstår jag mer idén med det, men, jag såg det här flexibooth (http://www.thomann.de/se/primacoustic_flexibooth.htm) som man öppnar som en cupboard på väggen och den ska man ju sjunga IN i? Snällt om någon orkar förklara 🙂

 

Nu ska jag fortsätta studera min Cubase-guide och läsa på om diffusorer och alla dessa fina ord.

Hoppas nån av er här på forumet orkar ge mig lite tips, ni verkar ju vara så duktiga många av er (ja ja fjäsk fjäsk...).

// Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Jag misstänker att mitt inlägg var för långt och skojsamt och att det därför saknar svar. Jag tycker fortfarande det vore en intressant tanke att använda golvskärmar som går att flytta bort när man inte vill spela in, men troligen är dessa skärmar något för tunna.

 

En annan, troligen bättre idé, som jag inte tror att jag har sett något om här på forumet är akustiktavlor. Fördelen är ju helt klart att man kan välja ett jäkligt snyggt motiv eftersom det ser ut som en helt vanligt canvastavla.

 

http://www.sumopix.com/se/ljuddaempning

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns massor av kunskap o kompetens ang akustikbehandling här på forumet; ett område där jag står mig tämligen slätt.

...men lite nollbudgettänk:

Jag har gjort de flesta av mina sångtagningar så att jag sjungit rakt in i en öppnad vanlig dubbeldörrgarderob (fylld med kläder), där jag draperat dörrarna med ett täcke, och lagt en trippelvikt matta under mig på golvet. Detta i ett "vanligt möblerat" sovrum. Resultatet har blivit fullt godkänt/alldeles utmärkt.

I min nuvarande mikrostudio har jag matta på golvet, tjocka gardiner, bokhylla (fylld med böcker, diffuserar rätt bra) längs en hel vägg, och ett par hemsydda långa "kuddfodral" fyllda med hoprullad bäddmadrass (IKEA-style) som jag hängt från golv till tak i två hörn.

Det är knappast hela vägen enligt akustikregelboken, men det funkar, och har kostat "ett par tior" i nyanskaffning 🙂

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om du redan har kollat där, men i min lilla artikel om akustikbehandling, beskriver jag bl a sånghörn: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling

Frekvenserna som rösten ligger i, behöver inget avancerat eller överdrivet tjockt material, eftersom det ju inte blir särskilt låga frekvenser, utan det är nog ganska ok med de där skärmarna du har hittat.

Jag har aldrig förstått varför Primacoustics sångskåp visas som att man ska sjunga in mot det, på alla deras bilder - för det strider mot allt förnuft.

Det är ok att göra så om man vill använda det främst som en avgränsning mot andra ljudkällor som man spelar in samtidigt, men inte annars.

Bäst är förstås att sjunga ut från ett sådant skåp också.

Normalt använder man ju en kardioid-mick. Den tar upp ljud väldigt bra från ena sidan, men väldigt dåligt från andra sidan. Sjunger du in mot dämpningen, så kan man förstås tänka sig att ljudet absorberas till stor del i skåpet. Problemet är att allt ljud som inte absorberas, kommer att reflekteras tillbaks in i micken utifrån rummet - och då kommer det reflekterade ljudet in i micken från "rätt" håll, så att den tar upp det så bra som möjligt. Sjunger man ut från dämpningen så att man har dämpningen bakom ryggen, så kommer visserligen mer ljud att gå ut i rummet så att det kan reflekteras tillbaks till micken, MEN det som kommer tillbaks utifrån rummet, kommer till "fel" sida av micken och blir därför kraftigt dämpat tack vare det - och det som kommer tillbaks utifrån rummet och sedan reflekteras mot väggen med absorbenterna, kommer att absorberas i mycket hög grad och når därför inte "rätt" sida av micken.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sån här kör jag med, den översta av de tre...

http://www.thomann.de/se/search_dir.html?xsid=01219717979aab722283a014b0a4df93&sw=micscreen&x=0&y=0&gk=&bn=

Den har två fästen för mickar, kanon om man vill spela in nåt i stereo. Rejäl tysk stadig kvalitet. Kanongrej till hemmastudion. Eller proffsstudion...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är förmodligen blind, men...jag ser bara ett fäste?

Ja det är lite konstigt, men det följde med två i tillbehörslådan. Jag visste inte om det heller när jag skickade efter den. Men det är utskuret för alla delarna i skumgummi så det är inget misstag att jag fick med två. Miss av Thomann att inte skriva det på sajten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om du redan har kollat där, men i min lilla artikel om akustikbehandling, beskriver jag bl a sånghörn: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling

Frekvenserna som rösten ligger i, behöver inget avancerat eller överdrivet tjockt material, eftersom det ju inte blir särskilt låga frekvenser, utan det är nog ganska ok med de där skärmarna du har hittat.

Jag har aldrig förstått varför Primacoustics sångskåp visas som att man ska sjunga in mot det, på alla deras bilder - för det strider mot allt förnuft.

Det är ok att göra så om man vill använda det främst som en avgränsning mot andra ljudkällor som man spelar in samtidigt, men inte annars.

Jo jag har sett din artikel, absolut. Grejen är väl att jag är på den nivån att jag märker att "oj det ekar här inne för att rummet är tomt" men tycker att mycket man läser om akustikbehandling är lite grekiskt.. 🙂 men din artikel är absolut förståelig och jag börjar fatta en del grejer nu.

Aha så skärmar skulle kunna gå då ja.. frågan är väl om inte de där tavlorna är snyggare om de nu består av samma material (stenull), är lika dyra, är tjockare och dessutom snygga.

Intressant det där om sångskåpen för jag såg en del byggen på youtube och där stod de också och sjöng in i dem, inte konstigt man blir lite förvirrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sån här kör jag med, den översta av de tre...

http://www.thomann.de/se/search_dir.html?xsid=01219717979aab722283a014b0a4df93&sw=micscreen&x=0&y=0&gk=&bn=

Den har två fästen för mickar, kanon om man vill spela in nåt i stereo. Rejäl tysk stadig kvalitet. Kanongrej till hemmastudion. Eller proffsstudion...

Japp något åt det hållet blir det nog också, en sån har jag hört mycket bra om.

Svårt att rangordna allt jag behöver ordna. 1. Köpa mjukvarupluggar 2. Lära mig cubase bättre 3. Akustikbehandling 4. Mic-skärm och ny mick 5. Etc.. känns lite som att det aldrig tar slut? Kanske bäst att lägga upp en låt och låta er klaga loss på vilket som låter sämst... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

I min nuvarande mikrostudio har jag matta på golvet, tjocka gardiner, bokhylla (fylld med böcker, diffuserar rätt bra) längs en hel vägg, och ett par hemsydda långa "kuddfodral" fyllda med hoprullad bäddmadrass (IKEA-style) som jag hängt från golv till tak i två hörn.

tjing

Bild? 🙂 känns som att de skulle se rätt mysigt ut. Jo turligt nog bor jag i Västerås (IKEA-stad!), ångrar mig bara nu att jag aldrig skaffade körkort hehe. Skämt åsido så är väl mattor, gardiner och tavlor lite prio 1, kuddar lät ju smidigt också, tyvärr står alla möbler jag äger i vardagsrummet men antingen får jag flytta över dem hit eller köpa fler.

Tack för tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp mick och ev en mickskärm först.

Allt du behöver finns i Cubase, extra pluggar finns ju gratis, lägg inga pengar på köpe-pluggar.

Sjunger man nära micken är inte akustiken så väldigt avgörande. En akustisk gitarr kan bli lite svårare i ett dåligt rum, lika att mixa med kass akustik, men det finns ju lurar...

Hur det än är så blir det aldrig bättre ljud än vad micken kan prestera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp mick och ev en mickskärm först.

Allt du behöver finns i Cubase, extra pluggar finns ju gratis, lägg inga pengar på köpe-pluggar.

Sjunger man nära micken är inte akustiken så väldigt avgörande. En akustisk gitarr kan bli lite svårare i ett dåligt rum, lika att mixa med kass akustik, men det finns ju lurar...

Hur det än är så blir det aldrig bättre ljud än vad micken kan prestera.

Gratis? huh? Jag funderar på att köpa Komplete 8 från Native instruments just för att jag behöver fler ljud som låter "äkta". Finns ju mycket gratis elektroniska ljud men om man vill göra låtar med "riktigt" piano, gitarr och stråkar etc så får man väl ändå punga ut för de finare grejerna. Eller? Vi kanske pratar om olika saker också, jag menar själva instrumenten.

Mjo min ADK A-51 är väl inte det hetaste på marknaden 😉 men klart jag hellre köper ny mick för några tusen än lägger samma pengar på skumt skum i skumma former att klistra på väggarna 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog säga att sånghörnan är viktigare i nuläget - för annars får du inte lika mycket glädje av en ny mick, som du kanske hoppas på...

Det går att bygga själv om man behöver hålla nere budgeten. Glasullskivor i en träram och så en omgång spraylim på ytan för att hålla kvar fibrerna - och så tryck fast genomsläppligt tyg i limmet. Klart! 🙂

Pluggar finns som sagt fullt godkända i Cubase, så det behöver du inte fundera så mycket på. Lär dig använda de som finns till fullo innan du börjar snegla på andra - för annars gör du dig en björntjänst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Iternity (oregistrerad)

och så en omgång spraylim på ytan för att hålla kvar fibrerna

Har det någon inverkan på materialets absorbtionsförmåga? Funderar också på att bygga mig ett par absorbenter och sätta upp i hörnet hemma i musikrummet. Hur tjocka bör man bygga egentligen, något lågfrekvent är inte tänkt att spelas i i hörnet.

//Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Har det någon inverkan på materialets absorbtionsförmåga? Funderar också på att bygga mig ett par absorbenter och sätta upp i hörnet hemma i musikrummet. Hur tjocka bör man bygga egentligen, något lågfrekvent är inte tänkt att spelas i i hörnet.

//Johan

Så länge du inte sprutar på så mycket lim att det blir stelt och hårt, så blir det minimal inverkan. Blir det för mycket lim så att ytan blir hård, så kommer diskanten att reflekteras mot ytan. Tyget ska vara så genomsläppligt, att det är lätt att andas genom det. Om det bara handlar om sång, så bör det nog funka bra så länge det är minst 50mm glasull om du bygger ett sådant sånghörn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som tyg är påslakan från IKEA eller annat billigt ställe ett tips. När vi köpte gardintyg till köket på IKEA var det billigare att köpa påslakan och sprätta upp sömmarna på än samma tyg på löpmeter. Med påslakan går det väl att slippa ifrån lite syarbete om man gör ljuddämparmojänger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog säga att sånghörnan är viktigare i nuläget - för annars får du inte lika mycket glädje av en ny mick, som du kanske hoppas på...

Det går att bygga själv om man behöver hålla nere budgeten. Glasullskivor i en träram och så en omgång spraylim på ytan för att hålla kvar fibrerna - och så tryck fast genomsläppligt tyg i limmet. Klart! 🙂

Pluggar finns som sagt fullt godkända i Cubase, så det behöver du inte fundera så mycket på. Lär dig använda de som finns till fullo innan du börjar snegla på andra - för annars gör du dig en björntjänst.

Jag är oskuld på byggen men kanske kan vara kul med ett första besök på Byggmax 🙂

Jag kanske ska nämna att jag har spelat in låtar tidigare där jag använt Legacycell, Embracer och de andra instrumenten som ingår i Cubase, men har alltid saknat till exempel bättre pianoljud och helst ett elgitarrljud (funderar på Electri6ity!) och nu när jag har jobb så känns det som att man äntligen kan unna sig! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Iternity (oregistrerad)

Så länge du inte sprutar på så mycket lim att det blir stelt och hårt, så blir det minimal inverkan. Blir det för mycket lim så att ytan blir hård, så kommer diskanten att reflekteras mot ytan. Tyget ska vara så genomsläppligt, att det är lätt att andas genom det. Om det bara handlar om sång, så bör det nog funka bra så länge det är minst 50mm glasull om du bygger ett sådant sånghörn.

Tänkte det, minns att herr Crunch tyckte annorlunda i en av sina videos, men jag tycker det du säger verkar vettigt. Jag har väl tänkt spela in mer än bara sång också, gitarrer och förstärkare, mandolin och banjo, och säker en del annat som kommer i min väg. Men det bör väl räcka med 50mm ändå med lite distansering i från vägg också gissar jag. Har brutalt flutter också men det är en annan historia. Näe fasen nu ska jag inte stjäla tråden här, kanske blir en egen... 😛

//Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...