Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

tänkte kolla runt lite hur ni på forumet jobbar. Föredrar ni att jobba helt ITB eller jobbar ni helt analogt? eller blandar ni det bästa av båda? Vad ser ni för fördelar/nackdelar med sättet ni jobbar på?

Själv jobbar jag med logic, där jag skickar ut ljudet i grupper på ett 48-kanals mixerbord. Fördelen är ju värmen och djupet man får, men nackdelen är att det försvårar automation och avsaknaden av att kunna spara inställningarna i mixerbordet.

hur tänker ni?

Annons
Postat

Tror de flesta kör helt itb, sälv har jag en 12 kanals mixer från 70-talet som ger lite extra vintage skitighet som jag summerar mina grupper genom. Den har inte så mycket rattar så de går rätt snabbt att återställa samt att kanalerna är klara för de olika outboardsen jag har från början så jag behöver inte göra så mycket, det låter som jag vill att en trumgrupp ska göra från början för jag har förberett det så. Fixar mest nivåerna eller delay tempona mellan de olika projekten.

Postat

Jag tycker inte det är värt att summera på bord. Meckig setup och hela tiden behöva hålla utkik efter brus, surr, distortion eller glapp. För att inte tala om när elektrolytkondingarna åldras. Frekvensresponsen börjar påminna om bergsetapperna i tour de france.

Så jag kör ITB. Men använder viss extern utrustning. Som kompressorer och fjäderreverb. Plus att jag ibland reampar spår, även i mix.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Att mixa utan automation är ju som att krypa tillbaka till 80talet och en liten TBV studio...

Mixer utan automation = nope här blir inget mixat av mig.

Det tillför inte tillräckligt ljudmässigt och det blir mer krångel, som flera redan varit inne på, och automationsproblematiken har du själv tagit upp.

Jag har inte gjort några riktiga A/B tester på hur summering låter i en mixer vs ITB. Skulle vara intressant att testa. Jag har testat hur mycket mitt ljudkort och min billiga mixer färgar, det går inte att höra skillnad så jag är ytterst tveksam till att ett bättre mixerbord skulle färga mer...

http://forum.studio....kort-ditt-ljud/

Dyra mixerbord är gjorda för att släppa igenom ljudet som det är, inte färga.

Så det som möjligen brukar färga är nog det joachime är inne på, orenoverade äldre bord.

Värmen händer vid inspelning och hur man jobbar med grejerna. Inte dumt att köra outboards kombinerat med ITB.

Men om jag får mixa på ett nytt Neve eller SSL med automation då är det skoj! Inget jag har hemma dock...

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)

ITB men kör in och ut kanaler till extern hårdvara, färgande eller ickefärgande, annars mix enbart i lådan.

Redigerat av Lundin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.