Jump to content
Annons

Hur långa sladdar?


Nikk Dust

Recommended Posts

Hejsan! 2 frågor...

Jag har framöver tänkt att spela in lite rep från min källare där vi repar.

Men jag har Projektstudion på boplanet av huset...

1: För att slippa bära dator fram och tillbaka så undrar jag hur långa mikrofon sladdar man kan ha?

2: Hur lustigt det än låter, så tänkte jag börja med att spela in trummor(har testat spela in trummor med en mick, gick ok),bas,gitarr och sång på endast 2 kanaler( Det e vad ljudkortet tillåter).

Och jag undrar hur DU skulle löst detta?

Fick ni något att tänka på 😉

MVH/Niklas

Redigerat av Nikk Dust
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kör du med XLR och balanserat så kan micksignal lätt skickas 100 meter. Är det dessutom balanserat och linesignal (Att ha micpreamparna vid trummorna) så får det vara ännu längre sladd 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör du med XLR och balanserat så kan micksignal lätt skickas 100 meter. Är det dessutom balanserat och linesignal (Att ha micpreamparna vid trummorna) så får det vara ännu längre sladd 🙂

Ok, hur e det med instrumentkabel då? ifall man vill sitta på ovanvåningen fast ha stärkaren i källaren och

spela/lyssna till den uppmickade signalen...

MVH/Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, hur e det med instrumentkabel då? ifall man vill sitta på ovanvåningen fast ha stärkaren i källaren och

spela/lyssna till den uppmickade signalen...

MVH/Niklas

Instrumentkabeln är obalanserad - och då brukar man nog inte rekommendera längre än max 10m (och man får vara försiktig med kabeldragningen, så att man undviker diverse störkällor)- men det beror också på kapacitansen i kabeln, eftersom det är en ganska hög utimpedans från gitarrmickarna...

Här finns en artikel om detta, med länk till uträkning av brytfrekvens: http://wiki.kontrollrummet.com/Kapacitans_i_audiokabel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...