Jump to content
Annons

De-Esser


twista

Recommended Posts

Tja!

Ibland får jag problem med "t" och "s" ljud ifall jag dubblar eller höjjer med eq´n runt 2k som jag brukar göra. Om jag använder De-Esser över hela acapellan blir det pftas ett dovt ljud som jag inte vill ha.

Undrar hur man ska använda De-Essern, behöver bara använda den på 4-5 ställer

på acapellan, provade för ett tag sen att lägga på De-Essern bara där de behövdes men de ändrade för mkt tycker jag, eller råka jag bara lägga över ett förstort område?

Hur använder ni De-Essern?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

kedja på varje sångspår:

De-esser

Eq

Comp

En bra de-esser gör bara vad den ska dvs ta bort ess eller shh. det låter som om du ställer in lite för hårt.

Redigerat av chrisB
Link to comment
Dela på andra sajter

Du får ta och ratta in De-Essern på rätt sätt....

Ta reda på exakt vilka frekvenser som behöver bearbetas (detta skiljer sig ju MKT från person till person) och testa olika tröskelvärden tills du hittat rätt inställning....!

Med rätt inställningar LOVAR jag att du kan få det bra....om det inte är en helt bedrövlig inspelning, vilket jag inte tror att det är....

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett exempel på hur det låter:

http://hem.bredband.net/jacket/R_Ett&Jacke...pa_miljonen.mp3

Om man pumpar på lite med ett par monitor lurar sticker det till i örat lite överallt.

Skulle va kul me lite tips på hur ja kan förbättra min mix i övrigt oxå, är ganska ny på området men läser allt ja kommer över och provar olika saker hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...