Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Jag undrar om någon vet hur man kan få till ljud som jag alltid har undrat hur man skapar. det låter spöklikt.

Här är exmpel på låtar som innehåller ljudet går inte att missa. Exempel på detta ljud:

Muse - Exo politic Det specifika Ljudet börjar 0:34 in i låten. (Inspelad vad jag tror är Nord modular 2)

Lyssna här på Exo politic:

HIM - The sacrament Det specifika ljudet börjar Ljudet 0:25 in i låten (Kan vara inspelad med Access indigo 2).

Lyssna här på The sacrament:

HIM - Heartache every moment Det specifika ljudet börjar Ljudet 0:08 in i låten.(Kan vara inspelad med Access indigo 2).

Lyssna här på Heartache every moment:

Jag själv äger två synthar vilka är följande: Nord lead 2 och en Korg tr.

Frågan är om man kan skapa detta ljud över huvudtaget på en av dessa synthar, Nord leaden känns som det skulle kunna vara möjligt.

MVH Alex

Annons
Postat

Låter som en Theremin. Börja med en sinus-våg och lägg sedan en liten uns av portamento på det. Och glide om det går.

Är inte helt säker på att det är en Theremin, men kolla upp det annars 🙂

Postat

I Muselåten spelar de en riktig Theremin. HIM använder en helt vanlig synt.

Ta två oscillatorer i närmaste synt och blanda 75% sinusvåg och 25% fyrkantsvåg, på med ett lätt vibrato på sinusvågsoscillatorn, spela i höga oktaver.

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Råkar du äga en iPad eller en iPhone iPod kan du alltid testa Jordan Rudess Morphwiz och spela in.. Tycker den funkar bra och är betydligt mer lättspelad än en äkta Thermin! 🙂 Och dessutom är den polyfon om man vill! http://www.morphwiz.com/ ( i videon använder han ett väldigt rent ljud men då den bygger på FM-syntes så kan du få väldigt mustiga och skitiga ljud ur den också) 🙂

Redigerat av hegobald

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.