Jump to content
Annons

Thomann suger, jaaa!


svartablixten

Recommended Posts

Förra sommaren beställde jag en gitarr för 10.000:- från Thomann. Jag var väldigt nöjd med den när jag fick den förutom att en liten skruv på baksidan saknades, men det struntade jag i.

Ett par månader senare märkte jag att stallet (floyr rose) började att strula lite för mig. Gitarren stämde ur sig och stallet hamnade lite snett och det var omöjligt att göra vettiga inspelningar med den (vilket var ändamålet med köpet).

Jag tog isär stallet för att göra en grundlig undersökning och ser att vid en av skruvarna som Floyd roset hakas fast i så är det en ca 2 cm lång spricka i trät. Jag blir besviken och hör av mig till thomann som arrangerar upphämtning av gitarren för frakt tillbaka till tyskland och där den skall kontrolleras.

Efter veckor av väntan utan ett ljud från dem hör jag av mig undrandes vad det är som pågår. Då säger de att de inte kunnat göra något åt skadan utan skickat den till tillverkaren (Dean). Efter ytterligare en tid av väntan kommer gitarren tillbaka och produktbeskrivningen i leveransen kallas "guitar fixed" eller något liknande. Jag öppnar fodralet och ser en skinande gitarr, intonerad, de har satt dit skruven som saknades i början och gjort en del andra små justeringar. "Jippie!" tänker jag, "de har fixat den". Men någon vecka senare tänker jag att det kan ju vara intressant att se hur de lagat sprickan så jag tar av strängarna och lyfter bort stallet. Sprickan är kvar och har vuxit ytterligare. Jag hör av mig till thomann och får till svar att Dean, liksom thomann själva, antagligen har gjort bedömningen att den inte går att laga och eftersom gitarren har "märken från mitt spelande" så kan de inte ta tillbaka den och ge mig ett tillgodo kvitto eller liknande. Jag grundkollar gitarren och hittar inte ETT ENDA märke och de själva kunde naturligtvis inte säga vad det var för märke de syftade på.

Oavsett om det nu var det där märket efter mitt spelade de påstår sig ha hittat så tycker jag att det är väldigt olustigt att en sådan sak gör att jag inte kan få ut nånting alls på min garanti. Jag menar, självklart har jag väl inom garantitiden använt mitt instrument och då kan den ju se använd ut också. Gäller garantin endast oanvända produkter? Jag kan förstå ifall den skulle ha märken efter att ha blivit tappat i golvet eller liknande även om jag tycker det också är gränsfall när fallet gäller en helt annan grej som faktiskt håller på att göra min gitarr obrukbar.

De var även väldigt dåliga på att uppdatera mig med vart min gitarr befinner sig och vad den har gått igenom för processer.

Ville bara berätta min historia för er andra så att ni vet vad det kan innebära att handla på thomann. Detta är en mycket förkortad version av alla e-mail och meningsutbytningar fram och tillbaka osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En än gång... Varför köper ni från utlandet??? Markanden har stabiliserat sig i sverige och oftast kan svenska handlare matcha thomanns priser. Då slipper man sådan skit..

För att jag fått så mycket lägre priser. Men nu vet jag och många andra också att när det kommer till garantiärenden så faller det hårt. Jag handlar ej längre av thomann och framtida instrumentinköp kommer att göra av svenska handlare så gott det går även om jag tycker att det är så jäkla tråkiga grejer här när i princip allt är 4sound. Det fanns en tid när stan kryllade av roliga gitarraffärer, men den gången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan säga vad man vill om Thomann, men i detta fall var det faktiskt även Dean som hade gjort den bedömningen = en svensk musikaffär hade säkert sagt samma sak.

Ja, jag är lika besviken på Dean (men osäker på ifall thomann gav dem full info om vad som var fel, en av de detaljer jag inte nämnde i min nerkortade version). Jag har inte lämnat in en trasig gitarr som garantiärende på en musikaffär i Sverige, men magkänslan säger mig att jag inte alls skulle bli bemött på samma sätt när det inte ens är jag som orsakat sprickan och gitarren inte ens var ett halvår gammal. Om magkänslan stämmer med verkligen heter får vi ju inte veta, men att lägga 10.000 på en pryl som är paj (eventuellt redan när jag fick den) utan att det kan vara mitt fel och inte få någon som helst ersättning är för mig skandalöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror de är mycket från fall till fall.

Vår andra gitarrist i bandet köpte en gitarr-topp som började klödda som fan efter ett halvår så han skickade tillbaka den och 2 veckor senare fick han tillbaka den som ny. Allting fixat, Så man ska inte alltid gnälla på tysken. Jag har beställt jätte mycket saker där ifrån och aldrig haft problem.

Men sörjer med dig att de gått till så för dig. Jävligt tråkigt! För övrigt, vad var de för dean? Är ett litet dean freak själv då mitt andra band har spons med dem =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har även jag bara haft "tur" med Thomann hittils, men som någon ovanstående talare säger, de flesta svenska butiker kan matcha eller komma väldigt nära så att det inte lönar sig att köpa ifrån utlandet. Visst, det kommer alltid dyka upp en o annan deal, så då är det väl en risk man får ta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror de är mycket från fall till fall.

Vår andra gitarrist i bandet köpte en gitarr-topp som började klödda som fan efter ett halvår så han skickade tillbaka den och 2 veckor senare fick han tillbaka den som ny. Allting fixat, Så man ska inte alltid gnälla på tysken. Jag har beställt jätte mycket saker där ifrån och aldrig haft problem.

Men sörjer med dig att de gått till så för dig. Jävligt tråkigt! För övrigt, vad var de för dean? Är ett litet dean freak själv då mitt andra band har spons med dem =)

Det är en Dean rc7x. Faktiskt min första yxa med aktiva. Älskar 707:orna. Passar inte riktigt mitt lead-lir, men sköna som fan att riffa med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Går ärendet att ta upp i allmänna reklamationsnämden?

Tanken har slagit mig, måste ha orken att göra det bara. Har gjort det förut i samband med inköp på andra ställen, men känner mej ärligt talat helt slut efter alla diskussioner och mail med thomann och som vanligast brukar seriösa butiker ha väldigt bra koll på vad de är för regler de kan klara sig undan med och inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...