Jump to content
Annons

Du: musiker, jag: textförfattare


jjohansson1986

Recommended Posts

Hej, allesammans.

Jag har under lång tid kunnat skriva totalt random låttexter. Jag har fått några tonsatta, men långt ifrån allt det jag skriver hamnar bara i glömska.

Så, är du musiker och inte så duktig på att skriva låttexter: Låt mig göra det åt dig!

Jag tänkte, bara som ett litet urval, publicera en låttext här och nu (OBS. Copyright:en tillhör mig!)

DJÄVULENS MONOLOG

[VERS 1]

Se dej om. Se dej' om si-så. Vem var du då? I mörkrets dån

där står änglarna på den tusen rad och gav dig råd

Lån, ett lån. Över Storsjöyran blickar askgrå sot

bland pantburkar, sorg och vemod. Se dej om. Se dej' om si-så.

[REFR.]

Jag önskar jag var du[u:], Jag önskar jag var du [u:]

Trumpen, sur å[o:] å allt i motsatt till dur. Mot hatets besvär gav jag mig ett skäl,

för mitt begär. Sur och tvär.

[VERS 2]

I ljuset släcks mörkret. Jag går vidsträckta stränder, ser mej om.

Var tog elden vägen, sommarglöden, din varma hud? Trotsar jag förbudet,

att aldrig ses igen… om jag knackar,

på din dörr?

[REFR.]

[bRYGGA/(MELLANVERS)]

Nu är det över, vi slutade uti en svår tragedi. Var det du, eller jag? Mot ett slut,

som... som... Gudarna förbjöd.

Se dej om. Se dej' om si-så. Jag är fortfarande kvar.

[REFR.]

Redigerat av jjohansson1986
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bra skrivet. Texter behövs alltid. Helst innan man börjar snickra musiken.

Tack! Finns det någon som skulle vilja ha en special-skriven låttext? Ge mig bara lite information som vad texten ska handla om (sorg, kärlek, vrede?), om det är några särskilda ord som ska vara med, hur många verser (hur långa?), om texten ska ha refräng eller ej, om det ska finnas outro/brygga? Vilken känsla ska genomsyra texten osv. Jag återkommer inom 24 timmar vid beställning. Det enda jag kräver är att få behålla ©-rättigheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte på din rubrik här... Borde du inte hellre kalla dig för textförfattare och inte låtskrivare?

Om du klickar på "redigera" på ditt första (översta) inlägg, sen på "Visa full redigerare" så går det att ändra även i rubriken.

Jag tycker det verkar kanon att få texter skrivna, själv har jag helt slut på textidéer. Just nu har jag ett gäng låtar jag vill få klara innan jag börjar med nya, annars skulle jag direkt fråga om nån text som kunde passa mig... Skriver du bara på svenska?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte på din rubrik här... Borde du inte hellre kalla dig för textförfattare och inte låtskrivare?

Om du klickar på "redigera" på ditt första (översta) inlägg, sen på "Visa full redigerare" så går det att ändra även i rubriken.

Jag tycker det verkar kanon att få texter skrivna, själv har jag helt slut på textidéer. Just nu har jag ett gäng låtar jag vill få klara innan jag börjar med nya, annars skulle jag direkt fråga om nån text som kunde passa mig... Skriver du bara på svenska?

Absolut, textförfattare låter mycket bättre. Jag skriver helst på svenska. Jag hanterar inte engelska något vidare... jag vet dock att jag skrev något på engelska för några år sedan men ja, jag känner att jag hanterar det svenska språket bättre. Kanske därför både Kent, Lars Winnerbäck, Jonathan Johansson är mera eller mindre mina idoler. Plura är inte dum han heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, textförfattare låter mycket bättre. Jag skriver helst på svenska. Jag hanterar inte engelska något vidare... jag vet dock att jag skrev något på engelska för några år sedan men ja, jag känner att jag hanterar det svenska språket bättre. Kanske därför både Kent, Lars Winnerbäck, Jonathan Johansson är mera eller mindre mina idoler. Plura är inte dum han heller.

Svenska känns roligast om jag vill göra egen musik idag. Skrev på engelska mest förr, men va fan, det blir ju bara halvmessyrer när man inte ens kan snacka det halvflytande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips från någon som skriver texter och musik själv: halva hantverket när man skriver text till musik är att kunna hålla sej kortfattad. Många textförfattare skriver alldeles för många ord för att det ska sitta behagligt i en melodi, och sångaren måste kunna andas regelbundet utan att avbryta mitt i texten. Dessutom har språket i sej en inneboende melodi. Som skillnaden mellan en banan man äter och banan man åker på. Eller tomten på jul eller tomten man bygger hus på. Likaså avslutar man en fråga genom att gå uppåt i tonhöjd osv. Allt detta måste fungera med melodins toner och rytm, för gör det inte det så hörs det direkt och vem som helst som själv kan språket kommer reagera på att det låter onaturligt, oavsett om man är musiker eller inte.

Så mitt tips om du vill optimera dina texter för tonsättning är att lära dej förmedla det du vill säga med få ord och jämn rytm. De flesta av mina svängigare och bäst mottagna låtar har bara ett par ord per rad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips från någon som skriver texter och musik själv: halva hantverket när man skriver text till musik är att kunna hålla sej kortfattad. Många textförfattare skriver alldeles för många ord för att det ska sitta behagligt i en melodi, och sångaren måste kunna andas regelbundet utan att avbryta mitt i texten. Dessutom har språket i sej en inneboende melodi. Som skillnaden mellan en banan man äter och banan man åker på. Eller tomten på jul eller tomten man bygger hus på. Likaså avslutar man en fråga genom att gå uppåt i tonhöjd osv. Allt detta måste fungera med melodins toner och rytm, för gör det inte det så hörs det direkt och vem som helst som själv kan språket kommer reagera på att det låter onaturligt, oavsett om man är musiker eller inte.

Så mitt tips om du vill optimera dina texter för tonsättning är att lära dej förmedla det du vill säga med få ord och jämn rytm. De flesta av mina svängigare och bäst mottagna låtar har bara ett par ord per rad.

Tack! Värdefull information för mig, nybörjare som jag är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...