Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, har ansökt om spelningar och intervjuer,recentioner och massa sånt men ofta så säger dom, tyvär vi kan bara ha med signade band här.

så då undrar jag hur man ansluter sig till ett skivbolag lättast, kostar det pengar för bolaget att ta med ett band om man säger så...........eller kan man typ bli medlem för att komma åt fler spelmöjligheter, kan man kanske starta ett själv, skulle behöva lite tips om detta. bandet heter BFM

www.bfmtheband.se

Annons
Postat

Registrera en enskid firma eller starta aktiebolag. Skriv lite om verksamheten, så som Universal har gjort här: http://www.allabolag.se/5560249566/verksamhet

Skaffa ISRC bolagskod för utgivningar, sen är det typ klart. Vet inte hur stor trovärdighet man får, men det är inga svårigheter.

//F

Postat (redigerat)

Det här är en enormt omfattande fråga, men jag kan ge några pointers. Jag fick kontrakt i November förra året och har i år spelat på bl.a. Peace & Love, Nyhetsmorgon och ska iväg på Way out West nu på torsdag. Finns mycket att säga men jag ska iväg snart så jag kan inte ta upp allt, men jag återkommer 🙂

Skivbolag nu är inte som förr. Pengarna rinner ut ur branschen och skivbolag vågar sällan "chansa" längre. De har inget tålamod. Förr var det vanligt att skriva kontrakt på 3-4 plattor för att artisten skulle få utvecklas och lära sej hantverket över tid, men nu är det snarare så att du förväntas vara färdig redan INNAN du får kontraktet, och du får kanske bara göra EN skiva och den ska bli en hit om de ska vilja göra en till med dej.

Det ställer en massa krav på ert band förstås. Låtmaterialet måste vara av hög standard, ni måste spela tajt (hur svåra grejer ni kan spela är irrelevant, men INGEN gillar en basist som inte synkar med trummisen). Ni måste vara grymma på scen, helst se lite bra ut också framförallt om ni vill slå er in på småtjejsmarknaden, och den är vinstdrivande som fan och inte att räkna bort. Alla era "fel" som ni jobbar på och rättar till kommer öka era chanser att få skivkontrakt.

Slutligen lär ni ha en fantastisk inspelning. Det KAN gå att få ett skivbolag att nappa på en 4-låtars garage-demo, om rätt person lyssnar på den och verkligen kan urtyda potential i den, men det är en onödig chansning. Att spela in proffsiga produktioner är i dagens läge både billigt och enkelt, så jag skulle (eller tja, det var så jag gjorde) spela in en färdig fullängdare, mixad och klar, SEN ragga skivbolag på den. Då får de en färdig produkt och inte en demo, den är säljbar på direkten, och bäst av allt, den har inte kostat bolaget nåt. Bolaget ler från öra till öra, samtidigt som de när de väl signat er kan lägga hela budgeten på bokningar, marknadsföring, merch etc. ist för skivan i sej.

- edit - När det gäller att driva eget bolag... jag känner en del band som gör det, och allt jag kan säga är att jag är glad att slippa 🙂 Det kräver helt klart att man har en affärsman av kaliber i bandet för att på egen hand göra samma sak som en grupp heltidsanställda på ett skivbolag gör, som ägnat flera år åt att knyta kontakter inom musik- och mediebranscherna och vet precis vem de ska ringa för att få nåt gjort, samt är förtroendeingivande och respekterade inom den branschen. Våran bokare jobbar t.ex. nästan dygnet runt för oss, scoutar spelningar, promotar oss, skickar ut affischer, fixar hur mycket som helst... om vi skulle göra det, vem skulle då ha tid att göra musiken? 😛

Redigerat av John NT
  • Gilla 2
Postat

Kan ju reda ut nåra begrepp i din originafråga. Ett skivbolag är inget man blir medlem i, utan de anlitar ditt band enligt ett kontrakt som ni arbetar fram tillsammans. Givetvis kostar det pengar för bolaget att signa dej, eller rättare sagt om de inte lägger ner nåra pengar på ditt band så gör de ju ingen nytta. Ett skivbolag bidrar med 2 saker: kontakter och pengar. Om de inte har dessa så ska du givetvis inte jobba med det bolaget. Men det är viktigt att komma ihåg att skivbolag inte håller på med välgörenhet. De vill tjäna pengar, och hur mycket de vill investera i ditt band beror helt på hur mycket dom tror dom kan tjäna på er.

Kort sagt: ett bra skivbolag vill ha en bra artist. Så skivkontraktet är ingen genväg för dom som vill bli rockstjärnor, utan en naturlig följd av att ha jobbat sej upp till den nivån att skivbolaget vill jobba med er, och inte bara tvärtom. Precis som du inte gärna lånar ut pengar till folk som aldrig verkar kunna betala tillbaka, vill inte skivbolaget göra det heller.

sadomachine (oregistrerad)
Postat

Ett skivbolag bokar inte spelningar till banden normalt sett, det gör bokningsbolag.

Det bästa är som tidigare nämnts att spela in en platta helt färdig, helst med omslag och allt så ni kan söka en masterdeal hos olika bolag.

Det är oftast mest lönande för båda parter.

Postat (redigerat)

Ett skivbolag bokar inte spelningar till banden normalt sett, det gör bokningsbolag.

Det bästa är som tidigare nämnts att spela in en platta helt färdig, helst med omslag och allt så ni kan söka en masterdeal hos olika bolag.

Det är oftast mest lönande för båda parter.

Tror det blir allt vanligare att skivbolag, bokningsbolag, distributionsbolag och produktionsbolag antingen slås ihop helt eller jobbar väldigt nära varann. Det är ju skitsvårt att gå med vinst enbart som ett old-school skivbolag, därav trenden med 360-deals. En 360-deal beskrivs ju ofta som nåt dåligt för artisten, men fördelen är ju att om skivbolaget tjänar pengar på dina spelningar, så kommer de ju fixa spelningar. Förmodligen bättre spelningar än du själv kan boka (p.g.a. deras kontakter och inflytande). Säg att du tecknar 360 för den första skivan/turnén så kanske du får långt mer uppmärksamhet än du fått annars, och fått spela på mycket bättre ställen med mycket bättre marknadsföring. Därefter kan du välja om du vill släppa nästa skiva på ett sätt som ger större procentandel till dej själv (masterdeal), för då har ditt namn fått mer tyngd och folk har hört din musik redan.

Redigerat av John NT
Postat

Det här är en enormt omfattande fråga, men jag kan ge några pointers. Jag fick kontrakt i November förra året och har i år spelat på bl.a. Peace & Love, Nyhetsmorgon och ska iväg på Way out West nu på torsdag. Finns mycket att säga men jag ska iväg snart så jag kan inte ta upp allt, men jag återkommer 🙂

Skivbolag nu är inte som förr. Pengarna rinner ut ur branschen och skivbolag vågar sällan "chansa" längre. De har inget tålamod. Förr var det vanligt att skriva kontrakt på 3-4 plattor för att artisten skulle få utvecklas och lära sej hantverket över tid, men nu är det snarare så att du förväntas vara färdig redan INNAN du får kontraktet, och du får kanske bara göra EN skiva och den ska bli en hit om de ska vilja göra en till med dej.

Det ställer en massa krav på ert band förstås. Låtmaterialet måste vara av hög standard, ni måste spela tajt (hur svåra grejer ni kan spela är irrelevant, men INGEN gillar en basist som inte synkar med trummisen). Ni måste vara grymma på scen, helst se lite bra ut också framförallt om ni vill slå er in på småtjejsmarknaden, och den är vinstdrivande som fan och inte att räkna bort. Alla era "fel" som ni jobbar på och rättar till kommer öka era chanser att få skivkontrakt.

Slutligen lär ni ha en fantastisk inspelning. Det KAN gå att få ett skivbolag att nappa på en 4-låtars garage-demo, om rätt person lyssnar på den och verkligen kan urtyda potential i den, men det är en onödig chansning. Att spela in proffsiga produktioner är i dagens läge både billigt och enkelt, så jag skulle (eller tja, det var så jag gjorde) spela in en färdig fullängdare, mixad och klar, SEN ragga skivbolag på den. Då får de en färdig produkt och inte en demo, den är säljbar på direkten, och bäst av allt, den har inte kostat bolaget nåt. Bolaget ler från öra till öra, samtidigt som de när de väl signat er kan lägga hela budgeten på bokningar, marknadsföring, merch etc. ist för skivan i sej.

- edit - När det gäller att driva eget bolag... jag känner en del band som gör det, och allt jag kan säga är att jag är glad att slippa 🙂 Det kräver helt klart att man har en affärsman av kaliber i bandet för att på egen hand göra samma sak som en grupp heltidsanställda på ett skivbolag gör, som ägnat flera år åt att knyta kontakter inom musik- och mediebranscherna och vet precis vem de ska ringa för att få nåt gjort, samt är förtroendeingivande och respekterade inom den branschen. Våran bokare jobbar t.ex. nästan dygnet runt för oss, scoutar spelningar, promotar oss, skickar ut affischer, fixar hur mycket som helst... om vi skulle göra det, vem skulle då ha tid att göra musiken? 😛

Postat

OK, hur gick du tillväga för att spela på nyhetsmorgon, ornade bolaget detta eller du själv?

Det var bolaget. Som sagt, när en professionell bokningsagent ringer TV4, och dessutom vet VEM på TV4 att prata med, så blir det mycket mer legitimt än om nån kille från ett garage nånstans ringer växeln och frågar om dom får spela... de vill ju göra bra TV, och istället för att själva sitta och lyssna genom olika demos (det har de sannolikt ingen anställd för) så litar de på att skivbolaget som ringer redan gjort det jobbet, och förutsätter att bandet är bra nog att spela i TV om de är bra nog att ha fått skivkontrakt. Men det ska sägas att ett gig på Nyhetsmorgon förutsätter att ni också har en "nyhet" d.v.s. ett nytt eller kommande skivsläpp som ska marknadsföras.

Postat

Det var bolaget. Som sagt, när en professionell bokningsagent ringer TV4, och dessutom vet VEM på TV4 att prata med, så blir det mycket mer legitimt än om nån kille från ett garage nånstans ringer växeln och frågar om dom får spela... de vill ju göra bra TV, och istället för att själva sitta och lyssna genom olika demos (det har de sannolikt ingen anställd för) så litar de på att skivbolaget som ringer redan gjort det jobbet, och förutsätter att bandet är bra nog att spela i TV om de är bra nog att ha fått skivkontrakt. Men det ska sägas att ett gig på Nyhetsmorgon förutsätter att ni också har en "nyhet" d.v.s. ett nytt eller kommande skivsläpp som ska marknadsföras.

ok, vilket bolag har signat er? Vad heter ditt band, kunde va skoj att lyssna

Postat (redigerat)

ok, vilket bolag har signat er? Vad heter ditt band, kunde va skoj att lyssna

Twinflower Band heter vi, ligger på Peace & Love Artists. Typ P&L-festivalens eget bolag, fast de sköts av olika människor.

Redigerat av John NT

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.