Jump to content
Annons

Frågor om ett stolligt projekt!?!

Recommended Posts

Guitar_star_89 (oregistrerad)
Postat

Hejsan tjena!

Jag och några kompisar har jagat ett ställe att hålla till på väldigt länge nu. Men vi hittar inga lokaler till rätt pris att bygga i. I brist på lokaler fick vi erbjudande om att bygga ett bra rum i en lada där vi kan hålla till och väsnas.

Rummet kommer användas som replokal till mina polares band och jag kommer använda det som projektstudio. Utrymmets mått är inte exakt bestämt då ägaren måste avgöra hur stor yta han behöver till förvaring, men uppskattningsvis är det 6x14 meter yttermått. Takhöjden är väl tilltagen som ni kan se på bilden.

Den ytan tycker jag är för liten för att dela av i två rum (kontrollrum/liverum), därför tänker jag mig live-end / dead-end principen, är det en bra tanke?

De som bor på gården vill inte att vi ska störa så klart men vi lyckades övertala dem om att det går att bygga rum så ljudtäta att vi inte kommer höras. Mina stora bekymmer är att jag inte har något begrepp om vad byggmaterial kostar, vart jag ska börja och hur jag bör gå till väga för bästa resultat.

Min tanke är ett rum i rummet där golv och väggar är byggda på gummiklossar, så som jag sett många andra har gjort. Fuskspärrar får komma som yttersta lagret på "lådan" vi bygger i ladan, jag vill alltså inte fuktspärra hela ladan då vi bara ska använda en liten del.

Väggarna och tak inifrån rummet sätt kommer då att bli dubbelgipps-isolering-fuskspärr(plasst?)-luft-yttervägglada.

Kommer detta bli ljudtätt nog eller måste man ha isolering mot ladans vägg också?

Tänker jag rätt eller fel?

Där är så mycket jag funderar över att jag inte kan sova på nätterna!

Är det någon som känner för att spåna för att se om projektet ens är rimligt att genomföra?

Här är en väldigt taskig bild på Ladan.

post-1495-0-43952100-1312400389_thumb.jpg

Annons
Postat

Hallå där!

Kul med era planer! Jag skulle dock tänka mig för innan jag startade ett projekt i en hyrd lada. Nu vet jag inte tillräckligt mycket om just detta objekt, men en oisolerad lada är en ganska olämplig byggnad att bygga musikstudio i. Det ni får är i stort sett en bit mark och ett vindskydd (i bästa fall). Temperaturväxlingarna blir stora likaså växlingar i luftfuktigheten. För att kunna uppnå det ni tänkt bör ni först bygga ett isolerat skal (även golv och takbjälklag) som integreras med ladan. Innanför detta skal bygger ni sedan ett rum i rummet (obs! diffspärren ska sitta på insidan av detta rum). Det befintliga golvet kommer att utgöra en resonator och måste byggas på rätt sätt för att det ska bli bra.

Ett sånt här projekt är större än vad man kanske tror och kostnaden drar i väg snabbt. Räkna med minst 100´ bara i material och väldans mycket arbete.

Jag skulle faktsikt råda er att fortsätta sökandet och hitta en lokal där det yttre skalet redan är färdigt.

Hälsningar / Björn

Guitar_star_89 (oregistrerad)
Postat

Tack för ett snabbt och bra svar!

Ladan lånar vi gratis, men trotts det så är det nog inte att tänka på rent ekonomiskt.

Även om vi inte behöver komma upp i den nivå som du håller på ditt fantastiska bygge så blir det nog ändå på tok för dyrt för att ha en hobbyverksamhet i.

Jag anade att detta var svaret jag skulle få.

Tack igen och letande fortsätter!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.