Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

kanske fel ställe att posta men jag gör ett försök.

Jag har upptäck att baslådan till mitt PA har börjat skorra. Det är en 18" och alla stegen och delningsfilter sitter i lådan. Det ska vara limiters och allt möjligt så det ska vara svårt att spräcka något.

Efter att ha skruvat bort gallret och kollat på högtalaren ordentligt kan jag konstatera att högtalaren är hel och ser välhållen ut.

Och de mystiska är att om man tar en baston och högtalaren börjar skorra. så räcker det att trycka lätt med fingret på konen så upphör skorrande och den låter som vanligt. Det har d.v.s ingenting med lösa skramlande deler att göra.

Något som vet bot på problemet? Har lite gigs på G så det börjar kännas brådskande att lösa detta!

Annons
Postat

Om du trycker in konen rakt in, utan att spela upp något ljud, blir det ett tydligt skrapande ljud då? I så fall är det nog ändå som elementet har körts för hårt och isoleringen runt tråden i lindningen har antagligen smält lite för att sedan stelna med en lite annan form när det blir svalare - och så kan den isoleringen ligga och skrapa.

Antingen får du köra som det är och hoppas att det sliter till sig så småningom och slutar skrapa, eller så kan det vara nödvändigt att få gjort en omkoning av elementet (brukar kosta omkring hälften av vad ett nytt element kostar).

Postat

jag ska klämma på den idag. Fan det finns alldeles för lite mirakellösningar. Jag hade ju hoppats att en regndans och att offra 2dl kaffe skulle kunna lösa detta.

Hitta någon som konar om högtalare i kalmar är nog inte det lättaste heller. Men tack för snabbt svar iallafall!

Postat (redigerat)

Kan vara själva lådan som fått lite stryk också, så att ett stag eller en väggsida sitter lite löst.

Plocka ut lådan utomhus och kör lite sinussvep genom den. Stanna frekvensen där det skramlar mest, och sen är det bara att lyssna. Förhoppningsvis hittar du felet fort.

Edit: Staffle.

Redigerat av desvaenger
Postat

Det är antingen något som ligger i vägen mellan spolen och magneten (t.ex. ett gruskorn eller metallspån) eller så är konen inte centrerad mot magneten. I värsta fall har högtalaren fått en riktig känga (tappats) så magnetens centrum förskjutits. Då blir det nytt element... Det kan också vara så att foamen runt konen är kass och behöver bytas. Låter du skrapandet fortsätta kommer spolen att skadas och hela elementet blir förstört.

Vill du mecka lite själv skruvar du ur elementet och tittar noga efter var felet sitter. Då kan du upptäcka eventuella foamskador och ser om det finns löst material i lådan som kan ha letat sig in mellan spolen och magneten eller om du ser något annat fel.

Kontakta LN Högtalarservice i Göteborg (www.lnhogtalarservice.se) så fixar de elementet åt dig; de är en av två firmor i Sverige som konar om högtalare. Det finns någon i Stockholm också, men jag vet inte vad de heter.

Lycka till!

/Fredrik

Postat

lådan är helt intakt och sjukt solid. Den har överhuvudtaget flyttats väldigt sällan. Då jag mest använt grejjerna i repan. Det hade väl stått på ett och samma ställe i ett år eller nått innan problemet uppstod jag får helt enkelt undersöka saken ytterligare. Då de är ett jjlabs PA misstänker jag att det förmodligen är billigare att köpa en ny kina 18" från thomann än att skicka kolossen till gbg och kona om den.

Frågan som då dyker upp är ju om man kanske inte borde snickra ihop ngn låda till steg o dylikt och köpa 2 15" och bygga 2 separata baslåder. Tanken har tidigare slagit mig att plocka ut stegen så att man kan ta med sig bara topparna om man ska trubadura och dylikt. Vad säger folk som vet?

Idag är det 2st 12" sateliter med horn. Och en 18" baslåda tror konkarongen är på 2x600w. Om man vill ha bästa möjliga uppsättning för ett jazz band som lirar på mindre ställen? Vi har basförstärkare till ståbasen. Så i PA blir det ju sång, sax, och piano, kagge virvel kanske OH

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.