Jump to content
Annons

Nybörjarfrågor om analog mixning i digital miljö

Recommended Posts

StarSyn (oregistrerad)
Postat

Hej

Jag vill kunna lägga separat analog EQ och Kompressor på t.ex endast bastrumman, en annan eq och kompressor på basen osv; helt enkelt dedikerade eq/compressor per spår som kommer ut från datorn. Men så vill jag så klart få in spåren i datorn igen! 🙂

Hur sjuttsingen löser man detta smidigt och helst billigt?

Jag kan NOLL om hur fysiskt analoga mixers är tänkta att användas. Jag har mixat digitalt i alla år, och där uppstår inte denna typ av problem.

Har bara 2 stereo ut och in just nu så jag antar att jag bör köpa ett ljudkort med många ut och in gångar?

Och sedan en mixer som jag kör in dem i? Men, den stora frågan blir då; är det bara att dra t.ex bassdrum, bass, softsynth, etc-kanalerna direkt in i mixern på olika kanaler och direkt in i datorn igen? Jag menar; har mixers inbyggd eq och kompressor dedikerat för varje kanal? Eller måste man köpa separata enheter och insert:a?

Går det att få "total recall" på ngt sätt? Alltså att när jag laddar upp en mix i t.ex cubase så hänger mixern och ev. insert effekter med i omställningarna?

Jag är SUPERNYBÖRJARE på allt fysiskt/analogt 🙂

Tacksam för aha-upplevelser!

MVH

Daniel

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Extern mixer och bra hårdvara löser man inte billigt.

Mixer med inbyggd gate och kompressor kostar en bra slant och vill du har recall på grejerna så kan du göra som en del coola rika snubbar gör.

Skaffa flera prylar av samma sort och ställ in dom en gång för alla och patcha sedan in dom vid behov.

Vad vill du uppnå med hårdvaran?

StarSyn (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag vill uppnå att kunna tweak:a in perfekt analog tyngd i mina kickdrums med äkta analog eq, få basslines att ligga bra i mixen, softsynthar att bli "tyngre" med analog eq och kompressor. Allt jag någonsin mixat digitalt saknar den där analoga tyngden.

Ska köpa en analog prophet 08, och har redan nu på känn att det kommer behövas lite analog eq för att finjustera in den i mixen 🙂?

Vad exakt är en gate förresten?

Redigerat av StarSyn
drloop (oregistrerad)
Postat

oj

Coolt med P08.

Var beredd på att lägga en bra slant om du skall få nåt användbart. Tycker själv att det mest är jobbigt med att jobba som du beskriver. Möjligen spelar jag in med kompressor, men jag insertar sällan i mix.

StarSyn (oregistrerad)
Postat

Men är det rätt tänkt så som jag beskrev i första inlägget? 🙂 Eller finns det bättre lösningar?

Postat

Eller så köper du ett begagnat SSL 4000 alt 9000 och skickar in hela mixen in i den på separata kanaler , mixar på mixer bordet , och skickar sedan tillbaka stereo out från mixerbordet in i dator.

Om du vill göra det på flera kanaler samtidigt , annars kan du köpa externt EQ och extern Kompressor och göra det spår för spår en åt gången.

Postat

Ett annat alternativ är att spela in signalen via den effekt eller kompressor du vill ha direkt. Nackdelen är ju att det blir svårt att tweaka efteråt.

Då är en ännu bättre lösningen något i stil med re-amping (som även Piccazzo nämner) som många som spelar in elgitarr gör. Då spelar man in ljudet på datorn, sedan spelar man upp ljudet från datorn och skickar en signalen i den effekt eller förstärkare man vill lägga på och spelar sedan in det processade ljudet på ett annat spår i datorn.

Då slipper du att köpa ett helt analogt setup och har möjligheten att ändra den effekt du lägger på. Då spelar du bara upp orginalspåret igen och ändrar på din effekt.

En gate är en "effekt" som öppnar och stänger volymen på en kanal. Förr användes den för att separera trummor i ett trumset, eller för att städa upp brus i en mix. Det svenska namnet för effekten är något så fantastiskt som brusgrind. Härligt va? Det ger också kanske en mer hum om vad vi pratar om. Man ställer en volym eller gränsvärde och allt ljud på kanalen som understiger värdet hörs inte då gaten (eller grinden är stängd) Men så fort ljudet blir högre och passerar värdet "öppnas grinden" och ljudet hörs i mixen.

Är du med?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.