Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå,

Jag behöver ett trådlös mikrofonsystem, handhållen riktad, (så billig som möjligt) som fungerar på min billiga AIPTEK HD-kamera inköpt på Teknikmagasinet för c:a 1700 SEK. Den har en externt mic-utgång på 3,5mm. Jag har tidigare använt vanlig billig riktad mikrofon med sladd vilket blir struligt i det syfte jag använder den till.

Jag är inte så hajp på det tekniska så därför har jag efter flera veckors letande funnit detta intressanta forum.

Nu är ju frågan om ni känner till någon mikrofon på marknaden, eller kan hjälpa mig på något sätt.

Har hittat något, tror jag, men vet inte om den passar min kamera då det är "Mikrofontyp: Kondensator för elektretmikrofon". Här är länken till den:

Philips SBC MC8650 1023244 på www.ciao.se

Tack på förhand mina vänner!

Annons
Postat
Jag har tidigare använt vanlig billig riktad mikrofon med sladd vilket blir struligt i det syfte jag använder den till.
Trådlöst kan också vara ett bekymmer, så berätta i vilket syfte du har tänkt att använda kameran.

Går du med kameran eller står den på stativ?

Hade du tänkt att den trådlösa mottagaren skulle vara liten och drivas på batteri?

Eller räcker det att mikrofonen är trådlös och mottagaren är en större burk som kopplas i ett strömuttag?

Postat

Med tanke på budgetkameran antog jag att du var ute efter någon budgetlösning på mik, men det finns få. Jag vet att Sony har några videokameramikrofoner som sänder trådlöst via Bluetooth men mikarna är jättedåliga.

Philipsmikrofonen du länkar känner jag inte ens till, det ser ut att vara någon riktig lågbudgetare till datormik.

Jag fick ditt PM om att det gäller sportintervjuer. Om du har råd skulle jag föreslå ett professionellt trådlöst system. Annars skulle jag starkt rekommendera att skippa trådlöst och välja en trådbunden mikrofon.

Postat

Tack för råden!

Själva arbetet utförs ideellt och förutom viss sponsring kommer resten av pengarna ur egen ficka.

Vad skulle ett proff. trådlöst system kosta? Och funkar det på de billigare hemkamera alternativen med enbart 3,5mm mic-utgång?

Postat

En annan sak Linus,

de där budget micarna du skriver om som du känner till (med dålig kvalité), har du några prisuppgifter eller länk till dem på nätet?

Hur mkt dåligt blir ljudet? Jag kör nu med sladd men mikrfonen jag använder kostar 150 kr på mediamarket tror jag, en svart plastig shure (3,5mm). Är ljudet på de billiga trådlösa du pratar om mycket sämre?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.