Jump to content
Annons

Editera tracks i Logic


jontah

Recommended Posts

Hej!

Jag jobbar väldigt ofta som DJ och vill ibland planera mina sets (om något stort händer) i förväg.

Det kan vara allt från att lägga in en vokal på ett beat eller editera i form av effekter, svep, klippa och klistra från andra tracks m.m.

Dock så har jag märkt att när jag editerar tracks (audio files) i Logic så ser vågformen mycket lägre ut. Vad gör man för att undvika detta? Volymen och kvalitén försämras ju när man editerar dessa.

Min kompis var på något besök i någon studio och spelade in vokaler med en sångare till en ny house låt och kom över till mig idag efter att dem var klara. Under besökstiden så hade han poängterat till dem som satt i studion att det alltid blev dålig kvalitet när du drog in audio filesen i Logic och bouncade ut dem och frågade även varför.

Dem i studion svarade att det beror på att det är MP3 filer som vi har dragit in. Ska man editera ska man använda wav filer eftersom det är okompromerat (hur du nu stavas) och att det var anledningen till att det såg ut som det gjorde.

Stämmer detta? Någon som vet hur man editerar audio files och fortfarande behålla samma kvalitet och ljudnivå (så att vågformen ser exakt likadan ut)? Går detta att göra med mp3 filer t.ex.?

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kort svar: Stämmer bra. En Mp3fil är redan komprimerad. Därmed har massa data redan "försvunnit". Därav sämre kvalitet om man jämför med WAV eller AIFF filer. Fixa låtarna från CD eller annat okomprimerat format och du får inte samma kvalitetsförlust. Men sen kan man ju ställa sig frågan: Kör du 320kbps, vem fäsen hör skillnad med 3 öl i kroppen och basen fladdrandes runt byxbenen?

Redigerat av ardic
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde precis ett test med att editera samma låt i både MP3 och WAV, ingen skillnad alls! Ljudvågorna förändras fortfarande! Det är stor och klar skillnad på originalet och den editerade versionen.

Det jag gör i mellan är att jag drar in en röst från ett annat ljudspår mitt i allt, dvs. i breaket (lugna delen), där det blir knäpptyst och rösten kommer in, typ som en crash mitt i allt. Detta är vad jag vill ha redigerat.

Såhär såg det ut efter att redigerat WAV filen och bouncat ut den i WAV med, jämfört med originalet (tryck på DOWNLOAD för att få ner bilden)

http://www66.zippyshare.com/v/19212748/file.html

Originalet är på HÖGER sida i traktor och den editerade är på VÄNSTER sida i traktor.

Snälla kan någon hjälpa mig med detta? förstår inte vad felet ligger någonstans. Detta är ett mysterium.

Hur kan jag göra för att det blir exakt som originalet när jag editerat den? Har testat att sätta på limiters i Logic, typ adaptive limiter, valig limiter, har till och med testat en compressor osv, men inget hjälper!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vete katten vad det kan vara, i detta fallet. Men lite grejer du kan kolla upp:

1. Att Normalize är “off” när du bouncar.

2. Att “Pan Law” inte står på “-3dB” (det ska inte vara några problem att ha “-3dB compensated”). Du hittar “Pan Law” under settings/audio.

3. Att du, om du använder effekter (reverb osv), inte har dem direkt på spåret, utan som send.

Sedan har jag fått en känsla av att själva vågformen kan bli knasig (visuellt) om man väljer “Bounce In Place”. Jag väljer hellre en vanlig bounce.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att Normalize är på ON, såg ut så när jag kollar nu på min bärbara iaf, men det är vid stationära jag gjort detta så jag får kolla det imorgon. Kan detta vara felet?

Dessuom så har ju kört en reverb effekt rakt på spåret utan någon send.

Jag trycker på "Bounce" knappen där uppe till höger, är det rätt att trycka på?

Jätte tack för alla tips ska testa allt!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att Normalize är på ON, såg ut så när jag kollar nu på min bärbara iaf, men det är vid stationära jag gjort detta så jag får kolla det imorgon. Kan detta vara felet?

Dessuom så har ju kört en reverb effekt rakt på spåret utan någon send.

Jag trycker på "Bounce" knappen där uppe till höger, är det rätt att trycka på?

Jätte tack för alla tips ska testa allt!!

Jao, det kan bli lägre volym efter bounce om man har Normalize på.

Om du kör reverb direkt på spåret påverkas volymen drastiskt. Om du kollar på ditt reverb har du troligen en ratt som heter “Mix”, där det står “Wet” och “Dry”. Här bestämmer man hur mycket av den rena signalen (dry) som ska höras, och hur mycket av reverbet som ska höras (wet).

Om du lägger en effekt (t.ex. reverb) direkt på spåret så påverkas den rena signalen. Den rena signalen går in i reverbet (Volymen är då 100%). Reverb adderas och den rena signalen minskar. T.ex; om Mix-ratten står på 80% Dry (dvs 20% reverb), hörs bara 80% av orginalsignalen, blandat med reverb.

Lägg istället effekten på en Aux. Ställ Mix-ratten på 100% i reverbet. Sedan väljer du hur mycket reverb du vil ha genom att dra upp bus-ratten. Orginalsignalen, och dess fulla volym, är då kvar och reverbet adderas istället.

Bounce-knappen: yes, det är den typ av bounce jag också gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jao, det kan bli lägre volym efter bounce om man har Normalize på.

Vänta nu det är ju tvärtom? Normalize gör så att du får maximal utstyrning utan att det klipper. Om detta "sänker" volymen så är det galet inställt innan dvs något gör så att outputen går i klippning. Att döma av printscreen-bilden så är mastern snarare för lågt inställd och därmed bör normalize vara PÅ.

Sedan så kan du ju få en lägre totalvolym än innan ändå, helt beroende på vad du gör med spåret. Mixar du in någonting som resulterar i att hela mixen peakar högre så kommer du få en lägre genomsnittsnivå i den bouncade ljudfilen sedan. Om du bara lägger in något i ett break som du sa så borde det dock vara lungt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta nu det är ju tvärtom? Normalize gör så att du får maximal utstyrning utan att det klipper.

från början var normalize en funktion som tittade på högsta peaken och drog upp den till noll om den låg under - annars lämnades det orört

sedermera har man i olika program lagt till funktioner som "hitta högsta peaken och justera till valt värde" och "om peaken är över noll justera till noll"

hence... finns det en peak oavsett hörbar som slår en bit över noll kan detta mycket väl innebära att peaken och resterande ljud sänks med det värde som peaken överstiger noll

kan också vara så att värdet för normaliseringen inte står på noll utan ett lägre värde

Link to comment
Dela på andra sajter

från början var normalize en funktion som tittade på högsta peaken och drog upp den till noll om den låg under - annars lämnades det orört

sedermera har man i olika program lagt till funktioner som "hitta högsta peaken och justera till valt värde" och "om peaken är över noll justera till noll"

hence... finns det en peak oavsett hörbar som slår en bit över noll kan detta mycket väl innebära att peaken och resterande ljud sänks med det värde som peaken överstiger noll

kan också vara så att värdet för normaliseringen inte står på noll utan ett lägre värde

Hörbar peak? Ja om den är hörbar eller inte beror ju på en mängd saker b.la om renderingen gör softclip eller inte (vilket jag har för mig att Logic gör). Jag tolkar ditt svar som att man hellre använder softclip som en limiter, än riskerar att normaliseringen peakar under 0 (varför den nu skulle göra det?). Bättre att hänga på en riktig limiter i sådana fall. Och även om man kan hävda att det går att normalisera till andra peaknivåer än 0 så vågar jag påstå att det är 0 som gäller om inget annat kan anges i bounceparametrarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tolkar ditt svar ...

... som en påse skit

fortsätt du att svamla och tro så mycket du vill

även om man kan hävda att det går att normalisera till andra peaknivåer än 0 så vågar jag påstå att det är 0 som gäller om inget annat kan anges i bounceparametrarna...

fundera en liten stund över vad det innebär för snittvolymen om det finns en peak på +12dB

Link to comment
Dela på andra sajter

... som en påse skit

fortsätt du att svamla och tro så mycket du vill

fundera en liten stund över vad det innebär för snittvolymen om det finns en peak på +12dB

Det innebär att snittvolymen sänks med 12dB. Och om det är det som sker för TS så bör han som sagt se över vad som händer i mixen och på masterregeln, inte "lösa" problemet genom att strunta i att normalisera och därmed tillåta klippning.

I övrigt kanske det är dags att normalisera nivån på själva diskussionen?

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Skumt fel det har jag aldrig varit med om, jag tolkar det som att nivån även är samma låga i Logic och inte bara i Traktor? När det gäller hörbar peak eller ej så ska den ju ändå gå att se så det är väl bara att köra förstoring på filen och kolla i wav editorn. En sån peak kan ju vara väldig smal eller hur man ska säga men den ska ju både gå att söka samt att se.

Och jo demoprocenten har en viss vana att strö små söta honungslena kommentarer i bästa välmening för att få oss sträva hårdare för om att möjligt (även om alla vet eller rimligtvis borde veta att det är ett helt orealistiskt mål) nå upp till hans nivå och uppgå i ljudmeckar Nirvana. And yet he has not produced one one single note for us noobs here 🙁 . Sen skriver han jäkligt långa meningar utan punkter oxå ibland 😄 , kort sagt han är bara en vanlig dödlig han mä sådeså.

Slipa pennan nu demo folk kan missförstår dina välmenande kommentarer.

Link to comment
Dela på andra sajter

ett helt orealistiskt mål) nå upp till hans nivå och uppgå i ljudmeckar Nirvana.

tvärtom är det ett fullt realistiskt mål att uppnå en bounce som vare sig peakar över noll eller sänker snittvolymen

det finns inget att missförstå här: https://www.studio.se/index.php?app=forums&module=forums&section=findpost&pid=1250291

Link to comment
Dela på andra sajter

:rolleyes:

det är väl ett utmärkt råd för att kontrollera om det är det som gör skillnad

vad som behöver åtgärdas efter det är nästa steg

Visst, om än ett udda tillvägagångssätt kan jag tycka.

Jag tolkar TS som att han/hon är lite nybörjare och då finns risken att man tror sig ha löst problemet om man lyckas få vågformerna att se likadana ut. Utan att ha förstått att man kan ha dragit hela sin mix upp i klippning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Normalize var tricket! hade jag på normalize, så gjorde bouncen att ljudvågorna / ljudvolymen blev lägre. Vette katten vad det är som gör det men det funkar verkligen! Tack som fan för alla tips! Hjälpte mig verkligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, om än ett udda tillvägagångssätt kan jag tycka.

udda?

felsökning kallas det

Normalize var tricket! hade jag på normalize, så gjorde bouncen att ljudvågorna / ljudvolymen blev lägre. Vette katten vad det är som gör det men det funkar verkligen! Tack som fan för alla tips! Hjälpte mig verkligen.

gött att det löste sig

anledningen kan du läsa dig till ovan

du bör också kolla om du får överslag på masterbussen

Link to comment
Dela på andra sajter

Normalize var tricket! hade jag på normalize, så gjorde bouncen att ljudvågorna / ljudvolymen blev lägre. Vette katten vad det är som gör det men det funkar verkligen! Tack som fan för alla tips! Hjälpte mig verkligen.

Fint att det löste sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vette katten vad det är som gör det men det funkar verkligen!

Du sätter fingret på det här. Det som hänt är att du lagt till saker i låten vilket får dess högstavolym att öka. Normalize-funktionen ser detta och minskar genomsnittsvolymen så att allt får plats. Väljer du att inte normalisera så klipper den bort det som inte får plats istället, vilket ger upphov till distorsion. Logics softclip-funktion kan dock ev. göra distorsionen mer eller mindre ohörbar i vissa fall.

Lite som att montera upp en kamera för att ta ett foto, för att sedan bestämma sig för att en till person skall vara med på fotot. Han är dock lång och går inte att ställa så att han får plats i bild, men istället för att flytta tillbaka kameran (så att originalmotivet blir mindre) så får man leva med att hans huvud hamnade utanför bilden. Problemet löst... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det är fint att det funkar och tonen blev lite bra oxå. Men som sagt spikarna dvs. om det finns några går att söka och att se så därför kan man om man vill ev. av någon anledning behöver även "trimma" ner dom för hand. I Logic Sample Editor så är det då först Functions/search peak och efter man markerat det område man vill påverka så kör man Functions/change gain.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite som att montera upp en kamera för att ta ett foto, för att sedan bestämma sig för att en till person skall vara med på fotot. Han är dock lång och går inte att ställa så att han får plats i bild, men istället för att flytta tillbaka kameran (så att originalmotivet blir mindre) så får man leva med att hans huvud hamnade utanför bilden. Problemet löst... 😕

=) Gött med jämförelser alltså =) Den var bra dessutom!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...