Jump to content
Annons

Danelectro?


Musicfan

Recommended Posts

Hejsan!

Jag skulle bara vilja fråga om Danelectro är underskattade, eller inte? Jag menar, när man läser på Wikipedia, "List of Danelectro players" http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Danelectro_players, så är det inte vilka namn som helst... bl.a. Jeff Beck, Eric Clapton, Rory Gallagher, George Harrison, Jimi Henderix, John Lee Hooker, Mark Knofler, Steve Marriott, Jimmy Page, Pete Townshend, Ron Wood, m.m... alltså inte direkt okända namn...

Så är de bra, eller? Någon som har någon erfarenhet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan tycka att de är lite klena på ett sätt med sina lipstick-pickuper, men samtidigt kan man få till ett ettrigt ljud. Visst är det många som har dem, såg dem hos Jools Holland senast och något annat livegig på tv också. Skulle säga att det är mycket för pengarna. 4Sound har väl inne, liksom Jam fortfarande. Det är där jag testat.

Tänker du på basarna så är det ett av få märken som erbjuder basar med short scale idag, vilket SX och Fender Mustang också stoltserar med t.ex.

Även där mycket för pengarna som jag ser det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en Danelectro för några år sedan och jag upplevde att det där "ettriga" ljudet som debatt beskrev var alldeles för bitigt för mig så jag gjorde mig av med den tämligen omgående. Det är ju tycke och smak men jag ville ha ett mer dovt ljud. I fråga om kvalitet så är Danelectro inte helt skitnödiga. Bra gitarrer för ett bra pris men inte mer, liksom.

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Jag skulle bara vilja fråga om Danelectro är underskattade, eller inte? Jag menar, när man läser på Wikipedia, "List of Danelectro players" http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Danelectro_players, så är det inte vilka namn som helst... bl.a. Jeff Beck, Eric Clapton, Rory Gallagher, George Harrison, Jimi Henderix, John Lee Hooker, Mark Knofler, Steve Marriott, Jimmy Page, Pete Townshend, Ron Wood, m.m... alltså inte direkt okända namn...

Så är de bra, eller? Någon som har någon erfarenhet?

Hm.. lite missvisande, då ingen av de där snubbarna lirar på den gitarren stadigt. Äger säkert en, har kanske använt någon gång. Men inte direkt deras första val va?

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hm.. lite missvisande, då ingen av de där snubbarna lirar på den gitarren stadigt. Äger säkert en, har kanske använt någon gång. Men inte direkt deras första val va?

Nej, självklart inte... Men, med tanke på att jag skall köpa min första gitarr, så behöver jag kanske inte världens bästa... Som t.ex. Hendrix första var också en Danelectro... inte för att jag tror att jag är bra, men de duger troligen alltså som första gitarr...

Redigerat av Musicfan
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, självklart inte... Men, med tanke på att jag skall köpa min först gitarr, så behöver jag kanske inte världens bästa... Som t.ex. Hendrix första var också en Danelectro... inte för att jag tror att jag är bra, men de duger troligen alltså som första gitarr...

Var inte hendrix första gitarr en Supro Ozark

1965-66_ozark_jimi_hendrix_19153967.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaa, när Musikbörsen hette Musikbörsen och inte 4Sound.

Men det var då det.

Det var förr i världen, debatt 😑

OnT: prova ordermusic.se, Musicfan. Bra webshop, mtachade priser mot tüsken och mycket bra service.

Link to comment
Dela på andra sajter

har haft basen och den var skön att lira på och lät bra. en polare köpte en danelectro gitarr och han är super nöjd. var hans första gitarr.

testa hur de känns och lyssna om du gillar ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det väl främst Jimmy Page som faktiskt använde sig av en danelectro och han gjorde det ganska flitigt. t ex på white summer,

och på dom senare turnéerna hade han den på kashmir som gick ihop med white summer.

kan man höra en kille som spelat in metal på en danelectro. Det är väl ingen gitarr man kan jämföra med en 20.000 krs ibanez och dess extrema precision, men tycker man det är kul att spela brötig rockgitarr så tror jag det är ett alldeles utmärkt val. Svenska butiker tror jag bara har modellen som debatt länkade ovan, men det dyker upp fler på begagnatmarknaden ibland.
Link to comment
Dela på andra sajter

De har ett säreget unikt sound, kul gitarr, men inte kanske någon allround arbetshäst, mer som en kul gitarr att plocka fram när du vill ha ett kul sound.

Kostar ju som en lite finare gitarrpedal så det är bara att slå till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Som ni säger, de är nog mycket bra för sitt pris... och dessutom det faktum att Pete Townshend började använda Danelectros när det började bli för dyrt att slå sönder Rickenbackers, måste väl ändå betyda att de inte är så dåliga...

och ännu mer... att Jeff Beck, Eric Clapton, Rory Gallagher, George Harrison, Jimi Henderix, John Lee Hooker, Mark Knofler, Steve Marriott, Jimmy Page, Pete Townshend och Ron Wood har haft/har en räcker för mig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...