Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja. har försökt söka runt lite men hittar inget om detta.

Vad är egentligen skillnaden på att köra ett interface eller bara en kabel för att omvandla midi till Usb.

tänkte köpa en Alesis performancepad o köra ez-drummer med o då den inte har usb behöver jag ju något att koppla midi out från den till datorn.

tack på förhand //Anders

Annons
Postat
Vad är egentligen skillnaden på att köra ett interface eller bara en kabel för att omvandla midi till Usb.
Kabeln är ett midi-interface även om det sitter i sladden.

Skillnaden är att MIDI/USB-kabeln bara har 1 in och 1 ut, medan större interface brukar ha fler in/ut och midikontakter så att du kan stoppa i så långa midikablar du behöver.

Postat (redigerat)

Jo, allt detta funkar väl, det är ju bara en fråga om pris och om du har tänkt att köra fler midi-apparater i framtiden.

Mvh/

Redigerat av Sleap
Postat

framtiden får vänta. om den enkla kabeln funkar så kör jag på den 🙂 just nu rör det sig ju bara om midi out ändå.

Postat

?

Ja? Om det är 4m mellan racket med syntmoduler och datorn, räcker nog inte kabeln med inbyggt interface. Då är det väl smidigt att ha 4m MIDI-kabel (5-polig DIN-hane i bägge ändarna) kopplat till ett separat interface än att skarva på någon förlängningskabel.

Postat

jag kommer ha datorn precis bredvid om det är det som är problemet så då funkar en sån enkel eller?

Ja, om du inte tänker koppla in mer MIDI-utrustning än din Performance Pad, då är en MIDI/USB-kabel det enda du behöver. E-MU Xmidi 1x1 är ett förslag.

Postat

Ja? Om det är 4m mellan racket med syntmoduler och datorn, räcker nog inte kabeln med inbyggt interface. Då är det väl smidigt att ha 4m MIDI-kabel (5-polig DIN-hane i bägge ändarna) kopplat till ett separat interface än att skarva på någon förlängningskabel.

Jag är ledsen, men jag verkar vara helt out of the loop här...

Vad har längden på kabeln med hur många in/ut det finns att göra?

Och, när det gäller avståndet och MIDI/USB; kan man inte köra med en 4m lång USB-kabel?

Postat
Vad har längden på kabeln med hur många in/ut det finns att göra?
Inget, det var två helt olika anledningar för att ha ett interface som är en box. Det ena skälet har inget att göra med det andra. 🤪
Och, när det gäller avståndet och MIDI/USB; kan man inte köra med en 4m lång USB-kabel?

Nej, en MIDI/USB-kabel brukar vara 2-3m. Däremot kan du förlänga den med en USB-förlängningskabel om USB-kontakten inte når fram till datorn.
Postat (redigerat)

var kan jag få tag på en sån? eller funkar den jag länkade tidigare http://www.thomann.de/se/terrasoniq_midi_one.htm ?

Den funkar säkert bra. Tänk bara på att där har du bara en MIDI-kontakt och den blir antingen ingång eller utgång beroende var du kopplar in den.

Eftersom Performance Pad har en inbyggd trummaskin vill du förmodligen ha två kontakter, 1 in och 1 ut så att du kan både spela in trumslagen och spela trummaskinen från datorn utan att behöva flytta runt kontakten. Så tänk på om du vill använda Alesis inbyggda trummaskin eller bara styra EZdrummer i datorn.

Med Xmidi 1x1 (som du t ex kan köpa här) får du 1 MIDI in och 1 MIDI ut samtidigt.

Redigerat av Linus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.