Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

hejsan svejsan!

nu är det såhär att jag vill uppdatera den gamla burken man sitter på. Cubase fungerar lite halvt instabilt för mig, samt att datorn pallar inte med det jag vill att den ska göra.

Vi börjar från början med att skriva hur min dator ser ut idag:

Modell: HP-Pavilion

OS: Windows Vista Home Premium Edition Media Center (32-bit) SP2

Processor: AMD Athlon 64 DualCore (X2) 5600+ @ 2800MH<

RAM: 4096MB (4 x 1024 DDR2-SDRAM)

Chipset: nVidia nForce 410

Mainboard: Asus NODUS3

Ljudkort (externt): Tascam FW-1082

Så, nu vet ni vad jag har att jobba med.

Jag vet att processor, mycket ram samt snabba hårddiskar är i stort sätt de viktigaste för musikskapande. RAM tänkte jag köpa nytt, men jag fick då veta att du måste köra 64-bit om du vill utnyttja mer än 4gig i RAM, så det rann ut i sanden. jag har också varit inne på att köpa ny (bygga egen) dator. Går det att göra för under 5.000kr?

Annars så är nog planen att följa: Fixa windows 7 home premium 64-bit, köp RAM (så jag har 16 gig totalt), och eventuellt uppgradera processorn, om det nu ens är möjligt?

Så vad tycker ni?

Bygga ny (egen dator) med en budget på 5.000kr vs. uppgradera det jag redan har (och i så fall, hur hade ni gjort?

Redigerat av Terror
Annons
Postat

du kan säkert få en hyfsad ny dator för runt 5k.

kolla inet.se

sen kanske du inte behöver vissa grejer nya, som chassi, nätagg, cd-rom och grafikkort (använd de i din nuvarande burk)

tänk dock på att processor ska ha samma socket som moderkortet.

och att du inte köper fel modell på RAM. (kanske värt att köpa moderkort som tar samma sorts RAM-minnen som du har idag, sparar lite mer pengar.)

vet inte hur mycket erfarenhet du har av datorbygge men det är inte svårt alls, förutsatt att du köper delar som är kompatibla med varandra. sladdarna kan ju bara sitta på ett sätt.

jag köpte nya delar för ett tag sen.

moderkort

processor

ram

ssd-hårddisk

nätagg

chassi

bla.

blev 7000 ca.

men då fick jag också en i7 processor

och 6gb DDR3 RAM.

lycka till!

(moderkortet, själva hjärnan i hårddisken)

citat

drloop (oregistrerad)
Postat

Mer ram gör ingen skillnad om det inte är så att du får slut på minnet idag förstås.

Byta processorn gör skillnad men du har AM2 socket vilket innebär att det knappt finns några processorer att köpa.

Så byt upp dig till en helt ny istället.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.