Jump to content
Annons

Tips på högtalarsystem till källaren


Recommended Posts

Jag har letat internet runt utan att ha funnit svar på min fråga, nu står hoppet till er kära läsare. Vilken typ av högtalar- och förstärkarsystem verkar lämpligt? Går det att kombinera punkt 1-3 med OK resultat?

Vi bor i en liten villa med tillhörande källare. Min dröm är att i ett av rummen i källaren ha följande möjligheter:

1. Spela in och mixa Digitaltrummor + SuperiorDrummer, bas, elgitarr, gitarrförstärkare finns. Hobbynivå (även om jag överaskar mig positivt själv ibland). All denna utrustning har jag redan 😛 förutom monitorer.

2. Jamma med 2-3 personer. Spela in 2-3 personer (live). Alla instrument finns redan. Lagom källarnivå på ljudvolymen.

3. Se film med maffigt ljud (stereo räcker).

Idag spelar jag in och mixar med hörlurar och kontrollyssnar på min trevliga stereo. Det som saknas är således ett högtalarsystem (och dämpning som är på gång).

Mina tankar går i dessa olika alternativ:

A. Studiomonitorer + sub + mixer (går det att repa med dessa?)

B. Väl avvägt PA-system inklusive sub (blir det OK att mixa till dessa?)

C. Mixer + HiFi

D. Basförstärkare + trumförstärkare + HiFi (till filmen)

Min budget ligger kring 10-tusen (begagnat).

Kommentarer eller tips på den rimligaste lösningen enligt er forumdeltagare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

A. Studiomonitorer + sub + mixer (går det att repa med dessa?)

B. Väl avvägt PA-system inklusive sub (blir det OK att mixa till dessa?)

C. Mixer + HiFi

D. Basförstärkare + trumförstärkare + HiFi (till filmen)

A. går att repa med, funkar utmärkt att mixa med och till filmen

B. svårt att mixa i, brusar ofta för mycket för film

C. borde fungera, men HiFi kan vara så mycket, allt från skräp till gyllne standard

D. funkar också, behöver ju inte vara några stora stärkare, säg 25W borde räcka

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte rummet är så stort så tycker jag att det smartaste är att ha 3 olika system så slipper du flytta och koppla om.

1 Par billiga bra studiomonitorer för runt 3.000

1. Bra billigt hembiosystem allt i ett för runt 2.000 många av dessa låter förvånansvärt bra för pengarna.

2 Begagnat aktivt PA-system med 1 sub och 2 toppar, subben kan du om du vill koppla in i hembiosystemet om du känner för det.

Alternativt så köper du ett kraftfullt välljudande hembiosystem som klarar allt , men risken är ändå att du spelar sönder elementen i det när ni repar om ni vill spela högt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...